آیدانیتو > افسردگی بعد از زایمان
افسردگی, بارداری

افسردگی بعد از زایمان

 

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان نوعی از افسردگی است که بسیاری از مادران و حتی پدران بعد از تولد فرزند تجربه می‌کنند. این مشکل بسیار شایع است و از هر ده زن یک نفر را در اولین سال تولد فرزند درگیر می‌کند. بیشتر مردم فکر می‌کنند که این افسردگی فقط به زنان اختصاص دارد. اما پدرها هم می‌توانند دچار آن شود.
البته افسردگی پس از زایمان در میان زنان شایع‌تر است. بهتر است افراد به محض مشاهده‌ی علائم و نشانه‌های این نوع افسردگی، به فکر درمان آن باشند. چون نشانه‌ها می‌توانند در طول زمان بیشتر و بدتر شوند و برخود فرد، فرزند و خانواده‌اش تأثیر بگذارند. به شما پیشنهاد می کنیم برای مشورت بیشتر مشاوره تلفنی را در کنار خود داشته باشید.

نشانه‌های مخصوص افسردگی بعد از زایمان

بانوان زیادی در اولین هفته‌ها بعد از تولد فرزندشان غمگین و مضطرب می‌شوند و گریه می‌کنند. این حالت کاملاً عادی است و معمولاً بیشتر از دو هفته بعد از تولد نوزاد طول نمی‌کشد.

 

اما اگر علائم به مدت بیشتری باقی بمانند، ممکن است نشانه‌ی افسردگی بعد از زایمان باشند. افسردگی بعد از زایمان می‌تواند، هر زمانی، در طول یک سال اول تولد فرزند اتفاق بی‌افتد. نشانه‌های این نوع افسردگی شامل موارد زیر هستند:

  • احساس مداوم غم و ناراحتی
  • کمبود لذت در زندگی و عدم علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش
  • کمبود انرژی و احساس خستگی همیشگی
  • بی‌خوابی در طول شب و احساس خواب‌آلودگی در طول روز
  • مشکل در برقراری رابطه با نوزاد
  • عدم برقراری ارتباط با دیگران
  • مشکل تمرکز و تصمیم‌گیری
  • افکار ترسناک مثل فکر کردن به آسیب رساندن به نوزاد

بسیاری از زن‌ها متوجه نمی‌شوند که مبتلا به افسردگی بعد از زایمان هستند. چون این افسردگی به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد.

دلایل افسردگی بعد از زایمان 

علت افسردگی پس از زایمان هنوز کاملاً مشخص نیست. اما عواملی مثل موارد زیر می‌توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند:

  • سابقه‌ی مشکلات روانی، مخصوصاً افسردگی در زندگی شخصی
  • سابقه‌ی مشکلات روانی در طول دوران بارداری
  • نداشتن روابط خانوادگی و دوستانه‌ی نزدیک
  • رابطه‌ی ضعیف و مختل با همسر
  • تجربه‌ی یک اتفاق غم انگیز تازه مثل مرگ یکی از نزدیکان

حتی در صورت عدم وجود هیچ کدام از این عوامل، بچه‌دار شدن یک تغییر بزرگ در زندگی است و می‌تواند به تنهایی موجب افسردگی بشود. معمولاً زنان به زمان نیاز دارند تا با مادری کردن سازگار شوند. این یک واقعیت است که مراقبت از یک نوزاد کوچک استرس‌زا است و به انرژی زیادی نیاز دارد.

درمان افسردگی بعد از زایمان بانوان

افسردگی پس از زایمان می‌تواند ترسناک و سرشار از اضطراب باشد. اما خوشبختانه روش‌های درمانی وحمایتی برای درمان آن وجود دارد. روش‌هایی مثل:

خود درمانی

مادرانی که دچار افسردگی بعد از زایمان شده‌اند، می‌توانند با افراد خانواده و دوستانشان در این باره صحبت کنند و از آن‌ها کمک بگیرند.
صرف زمان برای خود به منظور انجام فعالیت‌های مورد علاقه و لذت بخش، استراحت کردن در زمان‌های خالی، خوابیدن به اندازه، ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم فعالیت‌هایی هستند که فرد می‌تواند با انجام آن‌ها در جهت بهبود حالش قدم بردارد.

روان درمانی

یک روان‌درمانگر می‌تواند با استفاده از جلسات مشاوره و روان درمانی، افسردگی پس از زایمان را درمان کند.

داروهای ضد افسردگی

گاهی اوقات افسردگی خیلی شدید است. در این حالت تجویز داورهای ضد افسردگی که در زمان شیردهی عوارض خطرناک نداشته باشند، می‌تواند در درمان مادران افسرده مفید باشد.

آیا افسردگی بعد از زایمان قابل پیشگیری می باشد؟

اگر چه تا به حال در مورد قابل پیشگیری بودن افسردگی بعد از زایمان پژوهش‌های زیادی انجام شده است، اما هنوز شواهد مشخصی در این زمینه وجود ندارند که ثابت کنند با انجام اقدامات خاصی می‌توان از ابتلا به این نوع افسردگی جلوگیری کرد. با این حال اگر کسی سابقه‌ی ابتلا به افسردگی یا دیگر اختلالات روانی را دارد یا اختلالات روانی در تاریخچه‌ی خانوادگی‌اش وجود دارند، بهتر است که این موضوع را قبل از بارداری یا در زمان بارداری با دکترش درمیان بگذارد.
افسردگی بعد از زایمان موقعیت عجیب و پیچیده‌ای است اما خوشبختانه قابل درمان است. بهتر است زنان و مردانی که قصد بچه‌دار شدن دارند، در مورد این نوع از افسردگی آگاهی کسب کنند تا در صورت مواجهه با آن بتوانند خیلی زود وارد فرآیند درمان بشوند.

مشاوره افسردگی بهد از زایمان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که در زمینه موضوعات مختلفی مثل اختلالات روانی، خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت، مسائل جنسی، اختلالات روانی، فرزندآوری، فرزندپروری، کودکان و نوجوانان، جوانان، سالمندان، موضوعات تحصیلی و شلوغی، مهاجرت، نظام وظیفه، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی و بسیار آسیب زا است اما خوشبختانه نتایج پژوهش ها و آمارهای مختلف نشان می دهند که قابل درمان است. مشاوران افسردگی در آیدانیتو، این توانایی را دارند که اطلاعاتی علمی و کارآمد را در مورد بهترین روش های درمان این بیماری روانی، در اختیار مخاطبین قرار دهند.

چرا مشاوره تلفنی؟

بهترین کار این است که با کسی در این زمینه صحبت کنید. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
  
در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی اختلالات روانی در دوران بارداری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش های درمان افسردگی بعد از زایمان ، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *