آیدانیتو > گرایش های دکتری مهندسی پزشکی
انتخاب رشته دکتری مهندسی پزشکی- بیومتریال, انتخاب رشته دکتری مهندسی پزشکی-بیوالکتریک, انتخاب رشته دکتری مهندسی پزشکی-بیومکانیک

گرایش های دکتری مهندسی پزشکی

 

گرایش های دکتری مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی به کاربرد علوم مهندسی در حوزه پزشکی جهت درمان و تشخیص انواع بیماری ها مربوط می شود. این رشته تحصیلی به رفع نیازهای پزشکی در حیطه نگهداری ابزارها و تجهیزات پزشکی، ساخت و طراحی آن ها نه جهت درمان، تشخیص و پیشگیری از انواع بیماری ها به کمک استفاده از علوم مهندسی می پردازد. مهندسی پزشکی به عنوان یک تخصص بین رشته ای در جامعه شناخته می شود که در کنار کاربردهای زیاد آن در درمان و تشخیص بیماری ها ارتباط بسیار نزدیکی با علوم دیگر دارد. همین موضوع، جذابیت و پیچیدگی حوزه مهندسی پزشکی را بالاتر می برد.

 

از جمله وظایف فرد مشغول به کار در حیطه مهندسی پزشکی می توان به مواردی همچون راه اندازی و نصب تجهیزات پزشکی، اجرا و نظارت بر عملیات واردات و صادرات دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و آموزش شیوه نگهداری و استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی به پزشکان و کارکنان بیمارستان ها اشاره کرد. رشته محبوب مهندسی پزشکی در سه مقطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های سراسر کشور تدریس می شود. در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری مهندسی پزشکی می پردازیم، پس با ما همراه باشید تا اطلاعاتی ضروری را در ارتباط با گرایش های دکتری مهندسی پزشکی به دست آورید.

معرفی گرایش های دکتری مهندسی پزشکی

باید بگوییم که رشته مهندسی پزشکی در مقطع دکتری سه گرایش بیومکانیک، بیوالکترونیک و بیومتریال را شامل می شود. در زیر با ارائه پاره ای توضیحات در رابطه با هر کدام ا زاین گرایش ها می پردازیم.

دکتری مهندسی پزشکی بیومکانیک

در این گرایش از مقطع دکتری مهندسی پزشکی به کاربرد مکانیک کلاسیک در زمینه های علوم زیستی پرداخته می شود. اظهار نظر در مورد ساخت قلب مصنوعی و یا ساخت پا یا  دست سیبرنتیکی در حوزه فعالیت مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک قرار می گیرد. گرایش بیومکانیک نقش بسیار مهمی را در زمینه سازگاری محیط غیر صنعتی و صنعتی با بدن انسان ایفا می کند. از جمله دروس مورد تدریس در این گرایش می توان به طراحی اجزا، شیمی عمومی، خواص مواد مهندسی و دینامیک و ارتعاشات در مهندسی پزشکی اشاره کرد.

دکتری مهندسی پزشکی بیوالکترونیک

هدف از ایجاد این گرایش تحصیلی در مقطع دکتری آموزش و تربیت متخصصانی است که بتوانند در آینده از عهده طراحی، نگهداری و تجیز دستگاه های پزشکی بربیایند. به بیان دیگر، مسئولیت طراحی دستگاه های پزشکی و یا سفارش آن ها از داخل یا خارج از کشور برعهده متخصصان تحصیل کرده این رشته تحصیلی است.

دکتری مهندسی پزشکی بیومتریال

این گرایش از دکتری مهندسی پزشکی به کاربرد مواد مصنوعی و بافت های زنده و کاشت آن ها در بدن مربوط می شود. برگزیدن موادی مناسب جهت پیوند و کاشت این بافت ها در بدن انسان ها از جمله مشکل ترین و حساس ترین عملیات صورت گرفته توسط افراد آموزش دیده در گرایش بومتریال به شمار می رود. علاوه بر این ها، فارغ التحصیلان گرایش بیومتریال در طول دوران تحصیل خود با استفاده از مواد مختلف از جمله مواد فلزی، کامپوزیت ها، سرامیک ها و پلیمرها آشنایی لازم را پیدا می کنند.

در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری مهندسی پزشکی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد سراسری بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری مهندسی پزشکی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

1 دیدگاه در “گرایش های دکتری مهندسی پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *