آیدانیتو > گرایش های ارشد تاریخ
گرایش رشته تاریخ (تاریخ و فلسفه)

گرایش های ارشد تاریخ

گرایش های ارشد تاریخ

گرایش های ارشد تاریخ

رشته محبوب تاریخ، از جمله رشته های قدیمی در گروه آزمایشی علوم انسانی است که اکثریت قریب به اتفاق داوطلبان آشنایی کافی را با این رشته تحصیلی ندارند. رشته تاریخ تقریباٌ در تمامی دانشگاه های جهان تدریس می گردد. در جامعه ما تصور بر این است که تمامی دانش آموختگان این رشته تحصیلی به شغل معلمی یا استادی دانشگاه روی می آورند و شغل دیگری برای آن ها نیست. اما باید بگوییم که زمینه های کاری دیگری نیز برای فارغ التحصیلان رشته تاریخ وجود دارد. از جمله این مشاغل می توان به فعالیت در آرشیوها و کتابخانه ها، اشتغال در موزه ها به عنوان ارائه دهندگان اطلاعات به بازدیدکنندگان فعالیت در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد. رشته تاریخ در ایران در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شود. در این مقاله، قصد معرفی گرایش های ارشد تاریخ را به شما دوستان گرامی داریم، پس ما را همراهی کنید تا اطلاعاتی ضروری را در ارتباط با گرایش های ارشد تاریخ به دست آورید.

گرایش های ارشد تاریخ

رشته تاریخ در مقطع کارشناسی ارشد در ده دسته مختلف قرار می گیرد.

ردیف

گرایش های ارشد تاریخ

1مطالعات تاریخ تشیع
2تاریخ تشیع
3تاریخ انقلاب اسلامی
4مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
5اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه شناسی
6مطالعات خلیج فارس
7تاریخ عمومی جهان
8تاریخ اسلام
9تاریخ ایران اسلامی
10تاریخ ایران باستان

در زیر به معرفی شماری از این گرایش ها برای شما دوستان می پردازیم. جهت آشنایی با سایر گرایش های این رشته تحصیلی می توانید از کمک مشاورانی خبره بهره بگیرید.

گرایش تاریخ اسلام

دانشجویان مشغول به تحصیل در این گرایش در طول دوران تحصیل با تاریخ اسلام از دوران پیامبر تا قرون دهم و یازدهم هجری قمری آشنا می گردند. از دیگر موضوعات مورد بحث در گرایش تاریخ اسلام در زمینه های سیاسی و اقتصادی، جغرافیای تاریخی و شهرهای اسلامی، تفکرات فلسفه اسلامی و تاریخ اسلام است.

گرایش تاریخ ایران باستان

در این گرایش تمامی دانشجویان آشنایی لازم را با مهم ترین سلسله های ایران قبل از اسلام پیدا می کنند. به باور بسیاری از محققان سرچشمه و منشأ شماری از تحولات به وقوع پیوسته در جهان باستان از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مالی همگی به کشورمان ایران نسبت داده می شوند. به همین جهت، تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در این گرایش از ارشد تاریخ آشنایی لازم و کافی را با مهم ترین تحولات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پیدا می کنند.

گرایش تاریخ عمومی جهان

در این گرایش از کارشناسی ارشد تاریخ، دانشجو آشنایی زیادی را در رابطه با مهم ترین تحولات به وجود آمده در جهان و اروپا در زمینه های دینی، سیاسی، علمی، فرهنگی و تاریخی به دست می آورد. البته این آشنایی چهار دوره مدرن، رنسانس، قرون وسطی و باستان را شامل می شود. از جمله دروس مورد تدریس در گرایش تاریخ عمومی جهان می توان به مطالعه و بررسی تاریخ اروپا در قرون وسطی، مبانی تاریخ تمدن و مطالعه و بررسی تاریخ قرن بیستم اشاره کرد.

کنکور ارشد تاریخ

کنکور کارشناسی ارشد تاریخ، هر ساله و همزمان با کنکور ارشد سایر رشته های تحصیلی جهت ادامه تحصیل داوطلبان در این رشته و مقطع تحصیلی برگزار می گردد. از جمله دانشگاه های پذیرنده ارشد تاریخ می توان به دانشگاه های سراسری، پیام نور و شبانه اشاره کرد.

بهترین گرایش های ارشد تاریخ

هر یک از گرایش های ارشد تاریخ طرفداران خاص خودش را در بین داوطلبان ورود به دانشگاه ها دارد. در نتیجه، تمامی آن ها جزء بهترین گرایش های ارشد رشته تارخ شناخته می شوند. تنها نکته مورد توجه این که، هر فرد باید با توجه به علاقه شخصی و ظرفیت های این گرایش ها در دانشگاه ها و سایر معیارهای دیگر دست به انتخاب و ادامه تحصیل در یکی از گرایش ها بزند.

دانشگاه های پذیرنده گرایش های ارشد تاریخ

در زمان انتخاب رشته تاریخ در مقطع کارشناسی ارشد شناخت دانشگاه های پذیرنده این رشته تحصیلی از اهمیتی اساسی برخوردار است. اگر شما نیز به دنبال انتخاب رشته تاریخ و اطلاع از گرایش های این رشته هستید مشاورانی خبره در زمینه تحصیلی می توانند به شما یاری برسانند.

 انواع گرایش های ارشد تاریخ در نوشته بالا ذکر شده اند و توضیحاتی در موردشان داده شده است. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد تاریخ ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.
 

 

4 دیدگاه در “گرایش های ارشد تاریخ

  1. ناشناس گفت:

    0.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *