کارشناسی بدون کنکور شبانه

کارشناسی بدون کنکور شبانه 98

کارشناسی بدون کنکور شبانه 98

در این مقاله به موضوع کارشناسی بدون کنکور شبانه 98 پرداخته ایم. داوطلبانی که قصد دارند در دانشگاه های سراسری به تحصیل بپردازند و در کنکور موفق به پذیرش نشده اند و یا در کنکور شرکت نکرده اند، می توانند بدون کنکور به تحصیل مشغول شوند، در مقاله کارشناسی ارشد بدون کنکور شبانه 98 شما را با قوانین و جزئیات این موضوع آشنا خواهیم کرد.

کارشناسی بدون کنکور در نوبت دوم

یکی از دوره هایی که رقابت زیادی در پذیرش آن وجود دارد، نوبت دوم و یا شبانه است. اما بهتر است تفاوت دوره روزانه و شبانه را مطلع شوید تا در تصمیم گیری ها بهتر عمل کنید. دانشجویانی که در نوبت دوم به تحصیل می پردازند، از تمامی شرایط تحصیلی که دانشجویان دوره روزانه بهره مند هستند، استفاده می کنند و در واقع تفاوتی در ساعات دروس ارائه این دوره نیز وجود ندارد و مانند دوره روزانه که در طول روز (صبح تا عصر) برگزار می شود، است. تفاوت این دوره در پرداخت شهریه است. داوطلبان در دوره شبانه ملزم به پرداخت شهریه هستند و از این بابت تعهدکاری دانشجویان دوره روزانه را هم ندارند. دانشگاه ها ملزم به ارائه امکانات رفاهی مانند خوابگاه و … به دانشجویان نیستند و ارائه این خدمات به دانشگاه بستگی دارد. در برخی از دانشگاه ها این شرایط در اختیار دانشجویان شبانه هم قرار می گیرد. بنابراین بعد از دوره روزانه، انتخاب رشته کارشناسی بدون کنکور شبانه 98، بهترین انتخاب داوطلبان خواهد بود.

شرایط ورود به رشته های کارشناسی بدون کنکور شبانه

داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و مشاهده دفترچه صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی رشته ها و دانشگاه های ارائه دهنده را مشاهده کنند. اما قبل از انتخاب رشته، از شرایط عمومی و اختصاصی لازم از این طرح مطلع شوید. در ادامه شرایط عمومی و اختصاصی برای ورود به مقطع کارشناسی بدون کنکور شبانه را مشاهده خواهید کرد.
  • داوطلبان ذکور از نظر نظام وظیفه منعی برای تحصیل نداشته باشند.
  • داشتن مدرک دیپلم نظام قدیم و یا مدرک پیش دانشگاهی نظام جدید (اخذ مدرک حداکثر تا پایان شهریور 98) و یا مدرک کاردانی دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی و یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی (حداکثر تا تاریخ 98/6/31) و یا مدرک کاردانی و یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی (حداکثر تا 98/6/31 فارغ التحصیل شوند)

اعمال سوابق تحصیلی در کارشناسی بدون کنکور شبانه

همان طور که مطلع هستید و از نام دفترچه راهنما هم مشخص است، پذیرش بدون کنکور کارشناسی شبانه بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) انجام می شود. بنابراین مدرک و رشته تحصیلی و گروه آزمایشی که در آن انتخاب رشته می کنید، اهمیت دارد. بهترین انتخاب، رشته های مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب است. اگر نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی انتخاب شده متفاوت باشد، درصد اعمال سوابق تحصیلی (معدل کتبی) متفاوت است. در ادامه می توانید جدول ضریب تأثیر سوابق تحصیلی را در نوع دیپلم ها و گروه های آزمایشی مختلف مشاهده کنید.
           نوع دیپلم             گروه آزمایشیریاضی فیزیکعلوم تجربیادبیات و علوم انسانیعلوم و معارف اسلامیسایر دیپلم ها
علوم ریاضی و فنی10074.431.431.431.4
علوم تجربی80810031.431.431.4
علوم انسانی41.241.210010041.2
هنر10010069.869.869.8
زبان های خارجی100100100100100

 

نوع گزینش در نوبت دوم

همان طور که می دانید دوره های مختلف گزینش های مختلفی دارند و این امر در پذیرش بدون کنکور هم صدق می کند در دوره نوبت دوم و یا شبانه گزینش بومی استانی اعمال می شود و بر این اساس داوطلبانی که در استان خود انتخاب رشته کنند، احتمالاً درصد قبولی بالاتری دارند. به این دلیل که دانشگاه ها در نوبت دوم تنها 20 درصد از ظرفیت خود را به دانشجویان غیر بومی اختصاص می دهند. حتی میتوانید برای پرستاری بدون کنکور هم اطلاعات کسب کنید.

رشته های ارائه شده در کارشناسی بدون کنکور شبانه

در سال گذشته رشته های مهندسی و پرمتقاضی در نوبت دوم مانند مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، اقتصاد و … ارائه شده، داوطلبان می توانند از بین رشته های ارائه شده در نوبت دوم کارشناسی بدون کنکور رشته های مورد علاقه خود را انتخاب کنند. داوطلبان عزیز می توانند علاوه بر کارشناسی بدون کنکور شبانه 98، مقاله بدون کنکور سراسری 98 را مطالعه کنند تا از دوره های مختلف دانشگاه های سراسری اطلاع بیشتری کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *