مسائل عاطفی

وابستگی عاطفی در مردان

 

وابستگی عاطفی در مردان

این روزها یکی از بزرگ ترین و شایع ترین مشکلات و معضلات زندگی های زناشویی خیانت و روابط فرازناشویی است. فردگرایی، گذار از سنت به مدرنیته، کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی، تغییر جایگاه خانواده، استقلال مالی زنان، اختلالات جنسی و… از جمله مهم ترین دلایل خیانت در زندگی مشترک هستند. اما خیانت موضوع پیچیده ای است و در بررسی آن باید عوامل متعدد و متنوعی را در نظر گرفت.

علاوه بر خیانت، معضل اجتماعی دیگر جامعه ما پدیده طلاق است. متأسفانه آمار طلاق رو به افزایش است و حتی در کشور ما که همیشه بر ازدواج و تشکیل خانواده تأکید شده، نرخ طلاق سیر صعودی دارد. به طوری که در سال 1396، رکورد طلاق در ایران شکسته شد و 175 هزار طلاق ثبت شد. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که علت بسیاری از طلاق ها، خیانت همسران است.

اگر چه خیانت فقط از مردان سر نمی زند و زنان هم وارد روابط فرازناشویی می شوند اما مردان همچنان بیشتر از زنان بی وفایی می کنند. به همین دلیل این روزها زنان زیادی به دنبال راهکارهایی برای حفظ رابطه زناشویی و ایجاد وابستگی عاطفی در مردان هستند.

به طور کلی وابستگی عاطفی وضعیت سالمی نیست و این دلبستگی است که احتمال پایداری یک زندگی مشترک را بالا می برد. وقتی از وابستگی عاطفی در مردان حرف می زنیم، به شرایطی اشاره داریم که یک مرد را به زندگی مشترک و خانوادگی پایبند و متعهد می کند.

در این مقاله تلاش کرده ایم به راهکارهایی بپردازیم که احتمال خیانت را در مردان کاهش و دلبستگی آن ها را به خانه و خانواده افزایش می دهد:

رابطه جنسی

یکی از مهم ترین مؤلفه ها در یک زندگی مشترک، رابطه جنسی با کیفیت است. بدون شک یکی از دلایل ازدواج برطرف کردن نیاز جنسی است. اکثر انسان ها، چه زن و چه مرد، نیاز جنسی دارند و برای رسیدن به آرامش جسمی و روانی باید آن را برطرف کنند.

اگر زنی به دنبال صمیمیت و رابطه عاطفی عمیق است، نباید نزدیکی جنسی را بی اهمیت بداند یا آن را فراموش کند. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که میان صمیمیت عاطفی و صمیمیت جنسی رابطه تنگاتنگی وجود دارد و بسیاری از خیانت ها هم به علت کمبود کمی یا کیفی رابطه جنسی اتفاق می افتند. دلبستگی می تواند نتیجه یک رابطه جنسی صمیمانه باشد.

در زندگی جنسی دچار مشکل شده اید؟ مشکلات و اختلالات جنسی شما را از همسرتان دور کرده؟ بحران های عاطفی بر کیفیت رابطه جنسی شما با همسرتان تأثیر گذاشته؟ برای یادگیری راهکارهایی برای افزایش کمیت و کفیت زندگی جنسی، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

پیش قدم شدن برای تعامل

در تعامل، گفت و گو و معاشرت با همسرتان پیش قدم شوید. بعضی مردان در رابطه کلامی ضعف دارند. سعی کنید مسئولیت این بخش از رابطه عاطفی را به عهده بگیرید. البته برای آغاز گفت و گو بهتر است از موضوعاتی شروع کنید که مورد علاقه همسرتان هستند، نه اینکه او را به یاد مسائلی بی اندازید که آزارش می دهند.
اگر در مهارت های ارتباطی ضعف دارید، حتماً درباره آن ها مطالعه کنید و سعی کنید مهارت های مهم و کارآمدی مثل گوش دادن فعال، همدلی، حل مسئله و…را یاد بگیرید. مردها ممکن است در گفت و گو و درد و دل پیش قدم نشوند اما اگر موفق شوید اعتماد همسرتان را جلب کنید و او به این نتیجه برسد که در بحران ها و نگرانی ها می تواند به شما پناه بیاورد، دل بسته شما می شود.
فقر همسران در مهارت های ارتباطی یکی از شایع ترین دلایل تنش های زناشویی و طلاق های رسمی و عاطفی است. خوشبختانه مهارت های زندگی قابل آموزش هستند. برای یادگیری آن ها می توانید با مشاوران حرفه ای آیدانیتو در زمینه مهارت های ارتباطی، تماس بگیرید.

فعالیت های مشترک

یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین عوامل در موفقیت یک زندگی مشترک، تفاهم است. تفاهم طیف وسیعی از موارد را در بر می گیرد. از باورها و اعتقادات گرفته تا تفریحات مورد علاقه. هر چقدر شما و همسرتان نقاط مشترک بیشتری داشته باشید، دوستی و نزدیکی تان بیشتر می شود.

لیستی از فعالیت های مورد علاقه هردوتان را تهیه کنید و مطابق با آن به فعالیت مشترکی بپردازید. مثلاً با هم فیلم تماشا کنید، ورزش کنید یا برای یادگیری مهارتی که مورد علاقه هر دو شما است، در یک کلاس آموزشی ثبت نام کنید.

اگرچه به طور کلی وابستگی عاطفی و وابستگی عاطفی در مردان اتفاق سالمی نیست. اما دلبستگی و صمیمیت می تواند به واسطه راهکارها و رعایت نکاتی افزایش پیدا کند.
ما در این مقاله به موارد معدودی از رفتارهایی پرداختیم که در یک زندگی مشترک پیوند صمیمانه زن و مرد را مستحکم می کنند. ایجاد وابستگی و دلبستگی عاطفی مبحث بسیار گسترده ای است و می تواند برای هر فرد و در هر زندگی ای به شکلی منحصربه فرد اتفاق بی افتد.

در این مقاله به موضوع وابستگی عاطفی در مردان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله خیانت مرد را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا احساس می کنید همسرتان از شما دور شده است؟ آیا به دنبال عمیق تر و محکم تر کردن رابطه زناشویی تان هستید؟ برای آگاهی از بهترین راهکارهای ایجاد و افزایش صمیمیت در یک زندگی مشترک، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “وابستگی عاطفی در مردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *