آیدانیتو > وابستگی به خانواده
انواع اختلال

وابستگی به خانواده

 

وابستگی به خانواده

وابستگی نشانه های منفی زیادی دارد. یکی نشانه ها این است که افراد وابسته مرزهای ضعیفی با دیگران دارند. دیگران به راحتی می توانند روی آن ها تأثیر بگذارند و به جای آن ها تصمیم بگیرند. وابستگی باعث می شود نتوانیم نیازهای خود را برآورده کنیم و افکار و احساساتمان را بیان کنیم. در نتیجه همه چیز را به شخص یا اشخاص دیگری می سپاریم و آن ها با توجه به علائق و باورهای خودشان برای ما تصمیم می گیرند. این میزان از بی توجهی به خود و اتکا به دیگران، در طولانی مدت معایب و آسیب های زیادی را به همراه دارد.

وابستگی انواع مختلفی دارد، در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع وابستگی به خانواده بپردازیم:

وابستگی به خانواده چیست؟

شاید با شنیدن کلمه وابستگی، اولین چیزی که به ذهن ما خطور کند، یک رابطه زناشویی ناسالم باشد که در آن زن به مرد یا مرد به زن وابسته است. اما وابستگی همیشه در چنین موقعیتی اتفاق نمی افتد. یکی از شایع ترین انواع وابستگی، وابستگی والدین به فرزندان و بالعکس است. حتی ریشه وابستگی های زناشویی را هم می توان در محیط خانواده پیدا کرد.

در خانواده ای که اعضای آن به همدیگر وابسته هستند، مراقبت بیش از حد جای حمایت را می گیرد و فرزندان معمولاً به افرادی ناتوان و ترسو تبدیل می شوند که هیچ درکی از استقلال و برآوردن نیازهای خودشان ندارند.

برای درک بیشتر وابستگی به خانواده ، دختر بزرگسالی را در نظر بگیرید که همیشه در حضور دیگران شکایت می کند که مادرش مدام در حالت نصیحت کردن او و تصمیم گرفتن به جایش است. از سویی دیگر دختر هر روز با مادرش تماس می گیرد، ساعت ها با او حرف می زند و همه جزئیات زندگی مشترکش را با او در میان می گذارد.

مادر نگران می شود و ممکن است از خود بپرسد که چرا دخترش برای کمک گرفتن به همسرش مراجعه نمی کند؟ در عین حال اگر یک روز بگذرد و دختر با مادرش تماس نگیرد، مادر احساس تنهایی می کند و از دختر دلگیر می شود.

در این وضعیت ممکن است دختر چیزی از وابستگی نداند و مادر ناآگاهانه به فرزندش وابسته باشد. اما احتمالاً هر دو حس می کنند که در چرخه معیوبی گرفتار شده اند.

نشانه های وابستگی به خانواده

وابستگی به خانواده نشانه های بسیاری دارد. اما معمولاً در خانواده ای که اعضای آن به همدیگر وابسته هستند، علائم زیر قابل مشاهده اند:

  • ناتوانی در ابراز احساسات
  • مشکل در اعتماد به خود و دیگران (مخصوصاً اعضای خارج از خانواده)
  • ناتوانی در قرار دادن مرزهای سالم میان خود و دیگران
  • ترس از تنش و درگیری
  • احتیاج همیشگی به پذیرش از جانب اعضای خانواده
  • رفتارهای ناگهانی و بدون فکر قبلی
  • اختلالاتی در حوزه های تحصیلی و شغلی

درمان وابستگی

وابستگی به خانواده معمولاً از دوران کودکی آغاز می شود. وقتی پدر یا مادری خودشان دچار اختلالات اضطرابی هستند، از دیگران و جهان پیرامون می ترسند، همیشه نگران اند و از تنها ماندن ترس شدیدی دارند. آن ها این اختلالات را به فرزندانشان هم منتقل می کنند.

اگر اعضای چنین خانواده ای به این نتیجه رسیده باشند که مشکل جدی ای دارند و باید فکری به حال خودشان کنند، بهترین روش درمان وابستگی استفاده از خدمات مشاوره آنلاین و خانواده درمانی است. مطمئناً این فرایند زمان بر است و به صبر و حوصله نیاز دارد اما اگر جدی گرفته شود می تواند یک خانواده ناکارآمد را نجات دهد.

در ادامه مطالعه مقاله شماره مشاور خانواده را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه وابستگی به خانواده می توانید با مشاورین خانواده آیدانیتو تماس بگیرید. و مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *