نشانه های بلوغ پسران

نشانه های بلوغ پسران را بشناسیم





 

نشانه های بلوغ پسران

بلوغ پسران یک سن مشخص ندارد. بدن‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی رشد می‌کنند. بعضی پسرها بلوغشان زودرس است و قبل از 9 سالگی نشانه‌های بلوغ در آن‌ها قابل‌مشاهده است، درحالی‌که بلوغ دیررس باعث می‌شود رشد جنسی بعضی از پسرها دیرتر از 14 سالگی آغاز شود. اما اکثر پسرها بین سن 10 تا 12 سالگی وارد دوران بلوغ می‌شوند.
به بیان بهتر می‌توان گفت آغاز بلوغ مصادف است با آمادگی بدن برای رشد. نشانههای بلوغ پسران متنوع هستند. صدای آن‌ها در این دوران تغییر می‌کند، موهای بدنشان در بعضی نواحی رشد می‌کند و به‌طورکل بدنشان بزرگتر و عضلانی‌تر می‌شود.

 

انواع نشانه های بلوغ پسران

همان‌طور که گفتیم آغاز دوران بلوغ در بیشتر پسرها بین سن 10 تا 12 سالگی است. در این دوران تغییرات زیادی اتفاق می‌افتند و اولین تغییرات شامل بزرگ شدن بیضه‌ها، اندام جنسی و رشد موها در ناحیه‌ی اندام جنسی هستند. این تغییرات یک‌باره نیستند و می‌توانند تا سن 20 سالگی ادامه پیدا کنند. پسرها در دوران بلوغ تغییرات متنوعی را تجربه می‌کنند.

اولین نشانه های بلوغ پسران

یکی از اولین نشانه های بلوغ پسران ، رشد اندام جنسی است. رشد پسران با رشد دختران متفاوت است و مدت زمانی که طول  می‌کشد تا یک پسر به بلوغ جنسی کامل برسد در میان پسرهای مختلف، متفاوت است. ممکن است این اتفاق در پسری به مدت دو سال و نیم طول بکشد و ممکن است این دوره در پسر دیگری خیلی طولانی‌تر باشد و به 6 سال برسد. معمولاً پسرانی با بلوغ زودرس، خیلی زودتر به بلوغ جنسی می‌رسند.

تغییرات فیزیکی

تغییرات زیادی در دوران بلوغ پسران اتفاق می‌افتند و بیشتر این تغییرات فیزیکی هستند. در اینجا به مهم‌ترین نشانه های بلوغ در پسران که فیزیکی هستند اشاره می‌کنیم:

  • رشد ناگهانی: بدن یک پسر در دوران بلوغ با سرعت زیادی رشد می‌کند. قد او تا پایان دوران بلوغ وابستگی زیادی به عوامل متنوعی دارد. عامل اصلی ژنتیک و بلندی یا کوتاهی قد افراد خانواده است.
  • درد رشد: بیشتر پسرها در دوران بلوغ به این دلیل که در حال رشد هستند، دردهایی را در پاها و بازوهایشان حس می‌کنند. این دردها می‌توانند آزار دهنده باشند. احتمالاً علت اصلی این دردها رشد سریع‌تر استخوان‌ها نسبت به عضلات است.
  • عرق کردن و تغییر بوی بدن: پسرهای زیادی در دوران بلوغ مدام این سؤال را از پدر یا مادرشان می‌پرسند: «من بو می دهم؟» این تغییر کاملاً طبیعی است. زیر بغل‌ها در دوران بلوغ عرق می‌کنند و این عرق بوی متفاوتی دارد. پسران نوجوان باید در این دوران از دئودورانت استفاده کنند و دوش بگیرند.
  • تغییر صدا و موهای صورت: صدای پسر نوجوان در این دوران بم‌تر و کلفت‌تر می‌شود و ممکن است گاهی اوقات خش داشته باشد. دلیل این تغییر این است که پسر نوجوان در حال تبدیل شدن به یک مرد جوان است. همچنین در دوران بلوغ موهای صورت رشد می‌کنند.
  • جوش صورت: یکی از نشانه‌های بلوغ پسران، ظاهر شدن جوش‌ها بر روی صورت است.

تغییرات احساسی

پسرها در دوران بلوغ بیشتر از همیشه تمایلات جنسی را تجربه می‌کنند. به همین دلیل به سمت دخترها جذب می‌شوند. این خیلی عادی است که یک پسر نوجوان که در حال بالغ شدن است، به دختری علاقه‌مند شود.

 

 همچنین این دوران با نوسانات خلقی بسیار زیادی همراه است و در حالی‌که پسر نوجوان برای لحظه‌ای بسیار خوشحال و پر انرژی است، ممکن است دقایقی بعد غمگین و بی‌انرژی بشود.

تحریک جنسی

مردان در دوران بلوغ بیشتر از هر زمانی در زندگی، تحریک‌های جنسی را تجربه می‌کنند. این کاملاً عادی است، اگرچه می‌تواند برای یک پسر نوجوان اتفاق عجیب و جدیدی باشد و او را نگران کند.
پسرهای نوجوان ممکن است در هر لحظه‌ای از شبانه‌روز تحریک شوند. همچنین انزال شبانه یکی از ویژگی‌های دوران بلوغ پسران است که موجب می‌شود صبح از خواب بیدار شوند و شاهد ملحفه‌ی خیسی در رخت‌خوابشان باشند. همه‌ی این تغییرات سالم هستند.
افزایش ترشح هورمون تستوسترون، در این دوره‌ی زندگی یک مرد، شدت می‌گیرد و یکی از مهم ترین نشانه های بلوغ در پسران است. او کم‌کم درک می‌کند که باید بر تمایلات و تحریکات جنسی‌اش کنترل پیدا کند. آنچه اهمیت دارد این است که والدین، مخصوصاً پدر، در مورد دوران بلوغ، نشانه‌ها، ویژگی‌ها و تغییرات ناشی از آن با پسر نوجوان صحبت کنند. اطلاعات کافی‌ای را در این زمینه در اختیار او قرار بدهند و این اطمینان را به او بدهند که هیچ جای نگرانی نیست و او کم‌کم بر اوضاع کنترل پیدا خواهد کرد.

مشاوره نوجوان در آیدانیتو

پسر نوجوان در سن بلوغ بیشتر از هر چیزی به درک شدن نیاز دارد. اگر والدین آگاه نباشند که او در حال تجربه‌چه تغییرات اساسی‌ای است، ممکن است با رفتارهای اشتباه به او آسیب بزنند. مشاوران متخصص و باتجربه کودک و نوجوان می توانند به والدین، معلم ها و هر شخص بزرگسال دیگری که با نوجوانان در تعامل است کمک کنند تا از ویژگی ها و نشانه های بلوغ پسران آگاه شوند و در مواجهه با بحران های جسمی و روانی فرزندشان رفتار مناسبی داشته باشند.
مشاوره نوجوان همچنین به نوجوانان کمک می کند تا بیشتر خودشان را بشناسند، آگاه شوند که در چه مرحله ای هستند و تصمیمات عاقلانه تری بگیرند.
آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران آیدانیتو در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، کسب و کار، مهاجرت، نظام وظیفه و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند. اگر صاحب فرزندی نوجوان هستید و در برابر تغییرات او احساس درماندگی می کنید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره تلفنی هر روز بیشتر از دیروز می شود. شاید این سؤال برای بسیاری پیش بیاید که این نوع مشاوره چه مزایایی دارد و به چه دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مهم ترین مزایای مشاوره تلفنی شامل موارد زیر است:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره حضوری
  • پاسخ گو بودن در شرایط بحرانی که افراد برای مشاوره حضوری فرصت ندارند
  • کارآمد بودن برای افرادی که زندگی های پر مشغله ای دارند
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی افراد

 

در ادامه مطالعه مقاله مشاوره نوجوان را به شما پیشنهاد می کنیم.

فرزند شما یک پسر نوجوان است؟ رفتارها و برخوردهای او تغییر کرده و منفی شده اند؟ نگرانش هستید؟ از شما فاصله گرفته؟ می خواهید به او کمک کنید؟

خود شما یک پسر نوجوان و در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران های دوران بلوغ اید؟ نیاز به کمک دارید؟ احساسس تنهایی می کنید؟

برای آگاهی بیشتر در مورد بلوغ در پسران ، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 


5 دیدگاه در “نشانه های بلوغ پسران را بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *