مشکلات جسمی سالمندان

مشکلات جسمانی سالمندان

مشکلات جسمانی سالمندان

وقتی سن ما بالا می‌رود، بدنمان دچار تغییرات زیادی می شود. بسیاری از این تغییرات در ظاهر افراد قابل مشاهده هستند. اما تعداد قابل توجهی از تغییرات درونی اند. اگر سالمندان بدانند چه تغییراتی در انتظارشان است، می توانند خودشان را برای مشکلات جسمانی آماده کنند و با رعایت نکاتی از بعضی از آن ها پیشگیری کنند.

 

 

در این مقاله به تعدادی از مهم ترین مشکلات جسمانی سالمندان اشاره می کنیم:

قلب

قلب ما در طول شبانه روز، چه خواب باشیم و چه بیدار، خون را پمپاژ می کند. در طول زندگی قلب هر انسانی بیش از 2.5 بیلیون بار می تپد. یکی از مشکلات جسمانی سالمندان این است که با بالا رفتن سن، رگ های خونی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند، رسوبات چربی در برابر دیواره های شریانی انباشته می شوند و قلب باید سخت تر از همیشه کار کند تا بتواند خون را در بدن به چرخش در بیاورد.

این تغییر می تواند منجر به فشار خون و سخت شدن شاهرگ ها بشود. ورزش کردن و خوردن غذاهای سالم می تواند موجب افزایش سلامتی قلب بشود.

استخوان ها، عضلات و مفصل ها

با بالا رفتن سن، اندازه و تراکم استخوان ها کاهش می یابد و بعضی از افراد واقعاً قدشان کوتاه تر می شود. به علت از دست رفتن استخوان ها، تاندون ها و کاهش قدرت و انعطاف پذیری مفاصل ممکن است دست یا پای سالمند به راحتی بشکنند.

ورزش کردن بهترین روش برای جلوگیری از مشکلات استخوانی، عضلانی و مفصلی است. برای قوی و انعطاف پذیر ماندن باید تحرک بدنی داشت و یک رژیم غذایی سالم را رعایت کرد.

سیستم گوارشی

بلعیدن و رفلاکس گوارشی با افزایش سن کاهش می یابد. از آنجایی که قدرت انقباض مری کم می شود، جریان ترشحاتی که به هضم غذا در شکم، کبد، پانکراس و روده کوچک کمک می کنند هم ممکن است کاهش پیدا کنند. احتمال دارد کاهش این جریان منجر به مشکلات گوارشی‌ای شود که در زمان جوانی وجود نداشتند.

کلیه ها و مجاری ادرار

با افزایش سن، این احتمال وجود دارد که کارآمدی کلیه ها در از بین بردن ضایعات رگ های خونی کاهش پیدا کند. چون یکی از مشکلات جسمانی سالمندان ، کوچک تر شدن کلیه ها به دلیل از دست دادن سلول ها است. بیماری های مزمن مثل دیابت یا فشار خون می توانند منجر به آسیب دیدن کلیه ها بشوند.

بی اختیاری ادرار در دوران سالمندی ممکن است نتیجه ی مشکلات سلامتی زیادی باشد. تغییرات هورمونی در زنان و بزرگی پروستات در مردان از جمله عواملی هستند که زمینه ساز بی اختیاری ادرارند.

 

 

مغز و سیستم عصبی

هر چه به دوران سالمندی نزدیک‌تر می شویم، به طور طبیعی سلول هایی را از دست می دهیم. این اتفاق حتی در مغز هم می افتد. دلیل از دست دادن حافظه، کاهش سلول ها است. مغز می تواند برای جبران این اتفاق، تعداد ارتباط های بین سلولی را برای حفظ عملکرد مغز افزایش دهد.

تغییرات در مغز و سیستم عصبی واکنش ها را کند می کنند، حواس پرتی را افزایش می دهند و بر هماهنگی ها تأثیر می گذارند.

چشم ها

کیفیت بینایی سالمندان با جوانان متفاوت است. ممکن است با افزایش سن به عینک احتیاج داشته باشیم. احتمالاً دیدن آدم ها و اشیاء در مکان های کم نور سخت می شود و ممکن است با افزایش سن رنگ ها متفاوت دیده شوند. همچنین احتمال دارد که در دوران سالمندی توانایی چشم ها برای تولید اشک کاهش پیدا کند.

آب مروارید، آب سیاه و تباهی لکه ی زرد (دژنراسیون ماکولا) شایع ترین مشکلات بینایی سالمندان هستند.

گوش ها

شنیدن صداهای بیش از حد بلند در طول زندگی می توانند به کاهش شنوایی که یکی از مهم ترین مشکلات جسمانی سالمندان است ختم شود. سالمندان زیادی در شنیدن صداهای زیر و شنیدن صدا در مکان های شلوغ دچار مشکل می‌شوند و گاهی تجمع چرک و جِرم در گوش ها آزارشان می دهد.

مو، پوست و ناخن ها

وقتی کسی به دوران سالمندی پا می گذارد، پوستش خشک تر و شکننده تر می شود و این تغییر چروک ها را افزایش می دهد.

لایه ی چربی زیر پوست نازک می شود و عرق کردن کاهش پیدا می کند. ممکن است کاهش عرق به نظر خوب برسد اما این حالت می تواند منجر به گرمازدگی در تابستان می شود. مو و ناخن ها هم در این دوران با سرعت کمتری رشد می کنند و شکننده تر می شود.

وزن

کاهش فعالیت های فیزیکی و یک سوخت و ساز کم می تواند موجب افزایش وزن بشود. ممکن است بدن در این دوران نتواند به اندازه قبل کالری بسوزاند و بقیه ی کالری ها به شکل چربی ذخیره شوند.

مشکلات جسمانی سالمندان طبیعی هستند. چون ویژگی های بدن هر انسانی بدون شک با افزایش سن تغییر می کنند. اما آگاهی از این مشکلات و توجه به فعالیت هایی مثل ورزش کردن ورعایت یک رژیم غذایی مناسب می توانند میزان آسیب های این تغیرات را کاهش دهند.

برای آگاهی از روش های پیش­گیری از مشکلات جسمی سالمندان، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «اهمیت تغذیه سالمندان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *