آیدانیتو > اهمیت تغذیه سالمندان
تغذیه سالمندان

اهمیت تغذیه سالمندان

اهمیت تغذیه سالمندان

تقریباً 16% از زنان و 4% از مردان سالمند مبتلا به پوکی استخوان هستند. این بیماری می تواند منجر به زوال استخوان ها و افزایش احتمال آسیب‌های جسمی بشود. به همین دلیل تغذیه سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است. بدن انسان در دوران سالمندی ضعیف تر، حساس تر و آسیب پذیرتر می شود و یک تغذیه ی متعادل و غنی می تواند از بیماری های زیادی جلوگیری کند.

با این وجود افراد زیادی از اهمیت تغذیه سالمندان بی خبراند یا ممکن است وقت و انرژی آماده کردن وعده های غذایی مناسب را برای سالمندان نداشته باشند.

اگر فرد سالمندی هستید یا به تغذیه  پدر یا مادر سالمند خود اهمیت می دهید، برای اطلاعات بیشتر در زمینه یک رژیم غذایی مناسب برای سالمندان، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

بعضی سالمندان تنها زندگی می کنند و آشپزی برایشان آسان نیست. بعضی هم با فرزندانشان زندگی می کنند اما ممکن است فرزندان اهمیت کافی به تغذیه مادر یا پدر سالمند ندهند. بهترین حالت این است که یک نفر مسئولیت فراهم کردن وعده های غذایی سالم را برای مرد یا زن سالمند بر عهده بگیرد. اما چنین چیزی همیشه ممکن نیست.

 

چرا تغذیه سالمندان مهم است؟

وقتی سن بالا می رود، تغییرات زیادی در زندگی هر فردی اتفاق می‌افتند که کاملاً تحت کنترل او نیستند. مشکلات مربوط به سلامتی در این سن و سال افزایش پیدا می کنند و این مشکلات غیر قابل پیش بینی و کنترل هستند. تغذیه مناسب یکی از آسان ترین و تأثیرگذارترین روش ها برای پیشگیری از بیماری های دوران سالمندی است.

از آنجایی که جذب ویتامین ها و موادغذایی مورد نیاز در سالمندان سخت تر است، توجه به مواد غذایی ای که در وعده های مختلف غذایی انتخاب می شوند، مهم است. وقتی تغذیه سالمندان حساب شده، سالم و مفید باشد، فشار خون و سطح کلسترول کاهش پیدا می کند. قند خون مدیریت می شود و عملکرد فکری ارتقا پیدا می کند.

همچنین توجه به تغذیه سالم باعث می شود که سالمندان بیشتر عمر کنند، رضایتشان از زندگی افزایش پیدا کند و انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های مورد علاقه شان داشته باشند.

محدودیت ها و اصلاحات غذایی در دوران سالمندی

کمبود بعضی از ویتامین ها و مواد غذایی در سالمندان عجیب نیست. ویتامین D و کلسیم برای سالمندان بسیار حیاتی هستند و اگر سالمندی به اندازه کافی این ویتامین ها را دریافت نکند دچار مشکلات جسمی جدی‌ای می شود. به همین دلیل رژیم غذایی یک سالمند باید حتماً حاوی مرکبات، سبزیجات و دیگر مواد غذایی‌ای باشد که ویتامین ها را تأمین می کنند.

گاهی اوقات لازم است سالمندان داروهایی مصرف کنند که بر رژیم غذایی شان تأثیر می‌گذارند. همچنین ممکن است حذف بعضی غذاهای خاصی که در کارآمدی داروها اختلال ایجاد می کنند، ضروری باشد. البته حذف چنین غذاهایی در صورت خوشمزه بودن کار آسانی نیست.

بعضی از  سالمندان ترجیح می دهند که به جای پیروی از یک برنامه غذایی سالم اما همراه با محدودیت، غذایی بخورند که سریع و آسان آماده بشود، حتی اگر حاوی مواد غذایی مورد نیاز نباشد. مثلاً غذاهای آماده خوش طمع هستند اما به ندرت آنچه را که بدن یک سالمند نیاز دارد، فراهم می کنند.

بهترین تغذیه سالمندان

در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که رعایت آن ها موجب افزایش کیفیت تغذیه سالمندان و سلامتی آنها می شود:

  • مقدار زیادی آب، آب میوه طبیعی، شیر و سو‌پ بنوشید.
  • سبزی ها و میوه های زیادی در انواع و رنگ های مختلف مصرف کنید.
  • جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن کاهش می یابد. به همین دلیل حتماً برای تأمین کلسیم، شیر و ماست بخورید و برای تأمین ویتامین D ، جگر و روغن کبد ماهی را به رژیم غذایی تان وارد کنید.
  • برای جلوگیری از کم خونی و فقرآهن زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزهایی با برگ سبز تیره مثل جعفری، برگ چغندر، گشنیز و … را در برنامه غذایی تان داشته باشید.
  • برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن، گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی و کم چربی توصیه می شوند. غلات و حبوبات هم از منابع گیاهی پروتئین هستند.
  • جذب روی در سالمندان پایین است. همچنین داروهایی مثل مکمل های آهن و کلسیم می توانند جذب روی را مختل کنند. بهتر است سالمندان حتماً از مکمل روی استفاده کنند و همچنین جگر، گوشت، شیر، حبوبات و گندم را به عنوان منابع غنی روی در رژیم غذایی شان لحاظ کنند.

توجه به تغذیه سالمندان فواید زیادی دارد. مرد یا زن سالمندی که تغذیه ی سالمی داشته باشد، کمتر بیمار می شود، انرژی اش افزایش می یابد و می تواند بر خلاف بسیاری از سالمندان از آخرین مرحله ی زندگی اش لذت ببرد.

اگر فرد سالمندی هستید یا به تغذیه  پدر یا مادر سالمند خود اهمیت می دهید، برای اطلاعات بیشتر در زمینه یک رژیم غذایی مناسب برای سالمندان، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «مهم ترین مسائل سالمندان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *