آیدانیتو > مراجعه به روانشناس
خانواده

مراجعه به روانشناس





 

 

مراجعه به روانشناس

این روزها آدم ها بیشتر از گذشته به روانشناس ها یا مشاوران مراجعه می کنند. در گذشته این تصور وجود داشت که فقط بیماری های جسمی خطرناک هستند اما امروزه ما بیشتر از هر زمانی در مورد اهمیت سلامت روانی آگاه شده ایم و می دانیم که جسم و روان چه ارتباط تنگاتنگی با هم دارد و چطور روی هم تأثیر می گذارند.

در این مقاله به فواید مراجعه به روانشناس و تأثیرات مثبت آن در زندگی شخصی و اجتماعی افراد می پردازیم:

شما دیوانه نیستید

شاید از بعضی آدم های اطرافتان شنیده باشید که: «برای چه به روانشناس مراجعه می کنی؟»، «مشکلت چیست؟» « مگر تو دیوانه ای که به روانشناس مراجعه می کنی؟»

این حرف ها کاملاً عوامانه و ناشی از ناآگاهی هستند. آدم های عادی برای شناخت خودشان، توانمندی و تسهیل حرکت به سمت اهدافشان به روانشناس مراجعه می کنند. لازم نیست حتماً مبتلا به اختلالات روانی جدی باشیم تا از خدمات روانشناختی استفاه کنیم.

تمایل به ارتقای زندگی شخصی و اجتماعی می تواند برای مراجعه به روانشناس کافی باشد.

روانشناس ها برای کمک به آدم هایی مثل شما آموزش دیده اند

روان شناس ها با توجه به رشته ای که در آن تحصیل کرده اند و تجربیاتشان در حوزه های مختلفی فعالیت می کنند. بعضی روانشناس بالینی هستند و بعضی در حوزه های متنوعی مثل روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی تحصیلی، روان شناسی ورزش و…. فعالیت می کنند.

روانشناس های بالینی به مراجعان در جهت درمان اضطراب، افسردگی، انواع فوبیاها، بیماری های روان پریشانه و….. کمک می کنند.

این مشکلات می توانند ناشی از عوامل محیطی یا آسیب هایی در دوران کودکی باشند. روانشناس به فرد کمک می کند تا ریشه های مشکلاتش را بشناسد و بتواند با تغییر نگاهش به مسائل مختلف زندگی، زندگی با کیفیت تری داشته باشد.

می توانید سلامت کلی تان را ارتقا دهید

اینکه احساس خوبی نداشته باشید به ضرر سلامتی تان است. استرس مزمن، اضطراب یا افسردگی فقط موجب آسیب های روانی نمی شوند، بلکه مشکلات جسمی شدیدی هم ایجاد می کنند. مشکلاتی مثل درد پشت، بیماری های قلبی، دیابت و…..

صحبت کردن با یک روانشناس بهتر از صحبت کردن با دوست و آشنا است

اگر زمانی که غمگین هستید، با یکی از دوست تان تماس بگیرید و با او درد و دل کنید، به آرامشی موقتی دست پیدا می کنید اما این نمی تواند کافی باشد. ممکن است دوست شما به این دلیل که شما را دوست دارد نتواند نگاهی بی طرف داشته باشد و به شما کمک کند تا احساساتتان را تحلیل کنید.

روان درمانی یک قرص جادویی نیست

نتایج مثبت روان درمانی بعد از یک جلسه آشکار نمی شوند. این موضوع خیلی مهم است و حتی وظیفه روانشناس ها است که با مراجعان صادق باشند و از آن ها بخواهند که بعد از یک جلسه مشاوره و روان درمانی انتظار معجزه نداشته باشند.

حتی در صورتی که فردی، بعد از یک جلسه، احساس فوق العاده ای داشته باشد، می توان گفت که این احساس ناشی از تلقین است. بهبود و پیشرفت زمان می برد و روانشناس یک جادوگر نیست. او فقط تسهیل گری در راه خودشناسی و ارتقا مراجع است.

تجویز دارو، به تنهایی، مفید نیست

داروها می توانند تأثیر مثبتی بر حال کلی افراد بگذارند و برای کسانی که از افسردگی و اضطراب های جدی رنج می کشند مفید هستند اما دارو درمانی به تنهایی کافی نیست.

تجویز دارو کار روان پزشک ها و جلسات روان درمانی مسئولیت روان شناس ها است. در مواردی که تجویز دارو واجب است، ترکیب دارو درمانی و روان درمانی می تواند بهترین گزینه باشد.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره خانواده» را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت اطلاع از انواع خدمات روانشناختی و مشاوره، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *