آیدانیتو > لیست رشته های مدارس فنی حرفه ای
مدرسه

لیست رشته های مدارس فنی حرفه ای






رشته های فنی

تحصیل از مهم ترین و اساسی ترین اتفاقات و مراحل زندگی هر فردی به حساب می آید. رشته تحصیلی که هر فرد انتخاب می کند به میزان زیادی با حرفه انتخابی فرد در آینده و کیفیت زندگی وی ارتباطی مستقیم دارد. انتخاب رشته درست و مناسب از جمله مراحلی به شمار می رود که هر فرد در طول دوران تحصیل باید توجه لازم را به آن مبذول دارد. از میان انواع مختلف رشته های تحصیلی می توان به رشته های گسترده فنی حرفه ای اشاره کرد. رشته هایی عملی و تخصصی که در هنرستان های فنی و حرفه ای تدریس می گردند. در حقیقت، هدف از ارائه رشته های فنی و حرفه ای آموزش و تربیت نیروی کار فنی است و در کنار آموزش درس های نظری در رشته های فنی آموزش واحدهای عملی مربوط به رشته تحصیلی نیز در دستور کار قرار گرفته است. در این مقاله، سعی در معرفی لیست رشته های فنی را به شما عزیزان داریم. پس ما را همراهی کنید تا آشنایی لازم را با رشته های فنی پیدا کنید.

آشنایی با رشته های فنی حرفه ای

در ابتدا باید بگوییم که به دلیل عملی بودن رشته های فنی حرفه ای شماری از این رشته ها مخصوص جنسیت های خاصی هستند. زیرا که شماری از رشته های فنی و حرفه ای تناسبی با توان جسمی بانوان ندارند و در نتیجه برای آن ها قابل انجام دادن نیست و تعدادی از آن ها نیز با روحیات شخصیتی و کاری آقایان تناسب ندارند. در مجموع می توان رشته های فنی و حرفه ای موجود در هنرستان های فنی حرفه ای را در سه دسته کلی رشته های مخصوص خانم ها رشته های اختصاصی آقایان و رشته های مشترک بین آقایان و خانم ها قرار داد. در ادامه اطلاعات بیشتری را در رابطه با این رشته ها در اختیارتان قرار می دهیم.

رشته های فنی و حرفه ای اختصاصی خانم ها

نیاز به شماری از رشته های تحصیلی جهت آموزش و تربیت نیروی کارشناس و متخصص در این حیطه موجب شده است که رشته های مورد علاقه دانش آموزان از همان دوران متوسطه در مدارس مورد تدریس قرار بگیرند به جهت تناسب این دسته از رشته ها با روحیات خانم ها تنها شاهد ارائه آن ها در مدارس دخترانه هستیم. از جمله رشته های فنی و حرفه ای مختص خانم ها می توان به رشته کودکیاری و طراحی دوخت اشاره کرد.
اگر سوالی در زمینه  لیست رشته های مدارس فنی حرفه ای ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

رشته های فنی و حرفه ای مختص آقایان

رشته های معرفی شده در این بخش تنها مناسب آقایان است. دلیل این امر را می توان عدم وجود بازار کار مرتبط با رشته برای دختران و متناسب نبودن آن با روحیات زنان دانست. در میان این رشته ها می توان از ساخت و تولید، ساختمان، متالوژی، تأسیسات، الکتروتکنیک و صنایع فلزی یاد کرد.

رشته های فنی و حرفه ای مشترک 

همان گونه که اشاره کردیم شماری از رشته های مدارس فنی و حرفه ای بین خانم ها و آقایان مشترک هستند و هر دو می توانند آن را انتخاب نمایند. در زیر به اسامی این رشته ها اشاره می کنیم.

اسامی رشته های فنی حرفه ای مشترک خانم ها و آقایان

صنایع شیمیایی

سرامیک

صنایع دستی

نقاشی

سینما

صنایع نساجی

الکترونیک

گرافیک

نقشه برداری

چاپ

نمایش

کامپیوتر

نقشه کشی

صنایع چوب

موسیقی

تربیت بدنی

پر درآمدترین رشته های فنی و حرفه ای چیست؟

شاید برای شما در جایگاه یک دانش آموز و یا والدین دانش آموزان این سؤال مطرح شده باشد که پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای چیست؟ باید بدانید که شماری از رشته های گنجانده شده در این گروه از بازار کار بسیار بهترین در مقایسه با سایر رشته ها برخوردار هستند و حتی فرد در صورت عدم شرکت در کنکور و وارد نشدن به دانشگاه نیز می تواند آینده شغلی عالی داشته باشد. جهت شناخت و کسب اطلاع از این رشته ها تماس با مشاوران آیدانیتو را به شما توصیه می کنیم.
در این مقاله به تحلیل و بررسی لیست رشته های بدون کنکور پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته پایه نهم فنی حرفه ای بزنید.
اگر سوالی در زمینه  لیست رشته های مدارس فنی حرفه ای ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


0 دیدگاه در “لیست رشته های مدارس فنی حرفه ای

  1. مالک گفت:

    سلام
    ببخشید بهترین رشته فنی و حرفه ای چیه؟ منظورم پول سازترین و آینده دار ترینه

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در مدارس فنی و حرفه ای رشته های حسابداری و تاسیسات و الکترونیک بازار کار خوبی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *