زندگی مشترک

قطع رابطه با خانواده همسر

 

قطع رابطه با خانواده همسر

درگیری با خانواده همسر یکی از شایع ترین مشکلات زندگی مشترک است. اکثر ما تا حدی آن را تجربه کرده ایم یا تنش های میان یک فرد با خانواده همسرش را از نزدیک دیده یا در موردش شنیده ایم. وقتی کسی ازدواج می کند، فقط با همسرش ازدواج نمی کند و انگار به نوعی با خانواده او هم وصلت می کند.

در واقع آغاز یک زندگی مشترک، در اکثر مواقع، به معنای آغاز رابطه با انسان های جدید بسیاری است. انسان هایی که هر کدام ویژگی های شخصیتی خاص خودشان را دارند و یادگیری بهترین روش های تعامل با آن ها می تواند زمان بر و گاهی دشوار باشد.

خانواده همسر به دلایل زیادی مثل اختلافات فرهنگی، تعصب بی جا و غیرمنطقی نسبت به فرزندشان، خصوصیات شخصیتی منفی و…. می توانند با عروس یا دامادشان نسازند یا حتی با او دشمنی کنند. البته نباید از این واقعیت غافل شد که این درگیری ها هرگز یک طرفه نیستند و ممکن است هر دو طرف به میزانی مقصر باشند یا حتی رفتار عروس یا داماد علت اصلی تنش ها باشد.

دلیل کشمکش های یک زن یا مرد با خانواده همسرش هر چه که باشد، گاهی اوقات افراد قطع رابطه با خانواده همسر را یک راهکار مؤثر می دانند.

اما آیا قطع رابطه با خانواده همسر می تواند روش کارآمدی باشد؟ نتایج این کار در طولانی مدت چیست؟ این روش چه تأثیری بر همسر می گذارد؟ آیا با قطع رابطه با خانواده همسر اختلافات حل می شوند؟

در این مقاله به پیامدهای قطع رابطه با خانواده همسر می پردازیم:

امکان پذیر نبودن قطع رابطه با خانواده همسر 

وقتی ازدواج می کنید، در واقع رابطه شما با گروهی از افرادی که قبلاً نمی شناختید شروع می شود و این افراد خویشاوندان شما می شوند. معمولاً قطع رابطه با این خویشاوندان ممکن نیست چون آن ها عزیزان و افراد خانواده همسرتان هستند، در اکثر مواقع کسانی که این کار را می کنند، بعد از مدتی دوباره با خانواده همسرشان آشتی می کنند. به علاوه اگر شما با خانواده همسرتان قطع رابطه کنید، ممکن است او به معاشرت با آن ها ادامه دهد و حالا که شما در کنارش نیستید، آن افراد تاثیر منفی بر همسرتان بگذارند.

در صورتی که همسرتان هم به تبعیت از شما با خانواده اش قهر کند، حتی اگر در ابتدای امر با این کار موافق باشد، به احتمال زیاد بعداً که به خانواده اش نزدیک شود، شما را مقصر و عامل جدایی از خانواده اش خواهد دانست.

ناراحتی و افسردگی همسر

گاهی اوقات شما خانواده همسرتان را از زندگی حذف می کنید و همسرتان هم مخالفتی با این کار نمی کند اما بعد از مدتی شاهد گوشه نشینی، غم، افسردگی و نا امیدی او خواهید بود.

حتی اگر او جدا از شما به رابطه با خانواده اش ادامه دهد، همین که دیگر نمی تواند عزیزترین آدم های زندگی اش را در خانه اش ببیند برای او دردناک است.

تأثیر منفی قطع رابطه با خانواده همسر بر فرزندان

شاید شما خانواده همسرتان را دوست نداشته باشید اما فرزندانتان عاشق پدربزرگ، مادربزرگ، خاله/ عمه یا دایی/ عمو خودشان باشند.

وقتی با این افراد قهر می کنید، به نوعی فرزندانتان را هم از معاشرت با آن ها محروم یا این معاشرت ها را دشوار می کنید. این کار ناعادلانه است و می تواند تاثیری منفی بر فرزندان بگذارد.

محرومیت از حمایت های خانوادگی

اگر با خویشاوندان و خانواده هایمان در ارتباط نباشیم نمی توانیم از حمایت های آن ها برخوردار شویم. همه همسران در طول زندگی مشترک در بحران هایی قرار می گیرند و با مسائلی روبرو می شوند که ممکن است به تنهایی از عهده آن ها برنیایند و به پشتیبانی بزرگترها نیاز داشته باشند.

منظور از این حمایت ها فقط کمک های مادی نیست. ممکن است شما در مرحله ای از زندگی به مشورت و همدلی آن ها احتیاج داشته باشید یا بدانید که با کمک فردی که از آشنایان خانواده همسرتان هستند می توانید از بحرانی عبور کنید.

البته نمی توان منکر این واقعیت هم شد که در زمان تجربه مشکلاتی اقتصادی، مراجعه به خویشاوندان بسیار بهتر و آبرومندانه تر از مراجعه به دوستان یا آشنایان است. قطع رابطه با خانواده همسر مانعی برای همه این حمایت ها است.

در موارد نادری، قطع رابطه با خانواده همسر به نفع شما، همسرتان و فرزندانتان است. مثلاً در صورتی که آن ها بزهکار باشند، درگیر اعتیاد باشند یا مشکلات اخلاقی جدی داشته باشند، شما نمی توانید خطر کنید و به معاشرت با آن ها ادامه بدهید.

اما در بیشتر مواقع مشکل جای دیگری است و بهتر است به جای قطع رابطه مهارت هایی را برای ارتباط مؤثر با آن ها و حفظ مرزها برای جلوگیری از مشکلات احتمالی یاد بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله مشاور خانواده را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش های تعامل با خانواده همسر، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید. و مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *