آیدانیتو > علل افت تحصیلی دانش آموزان
مشکلات تحصیلی, مشکلات تحصیلی در نوجوان

علل افت تحصیلی دانش آموزان






 

افت تحصیلی

یکی از بزرگ ترین نگرانی های والدین، معلمان، مسئولان مدرسه و هر فردِ در تعامل با یک دانش آموز یا دانشجو، مرتبط با پدیده افت تحصیلی است. افت تحصیلی موقعیتی است که باعث می شود عملکرد مثبت تحصیلی یک دانش آموز در همه دروس، بعضی از آن ها یا یک درس خاص کاهش قابل توجهی پیدا کند یا حتی به عملکردی منفی تبدیل شود.

طبیعی است که افت تحصیلی دانش آموزان برای خودشان و دیگران نگران کننده باشد. مخصوصاً در شرایطی که فرد تا مدت زیادی به خوبی از پس مسئولیت های تحصیلی خودش بر آمده و ناگهان به هر دلیلی دچار افت تحصیلی شده باشد.

برای حل مشکل افت تحصیلی ، مهم ترین مرحله، آگاهی از علت آن است. اگر چیزی از علت افت تحصیلی دانش آموزان ندانیم، نمی توانیم به دانش آموز برای بازگشت به وضیعت سابق کمک کنیم. به عنوان مثال، بسیاری از نوجوانان، در سن بلوغ دچار افت تحصیلی می شوند و این معضل می تواند نتیجه تغییرات جسمی و روانی ناشی از بلوغ، مشکلات رابطه با هم سالان، رفتارهای پرخطر، بحران های عاطفی و… باشد.

پس قبل از هر چیز باید از علل افت تحصیلی دانش آموزان آگاه شویم تا بتوانیم برای حل آن اقدام مؤثری انجام دهیم.

علل افت تحصیلی

افت تحصیلی به دلایل متعدد و متنوعی اتفاق می افتد، در اینجا به تعدادی از مهم ترین علل افت تحصیلی می پردازیم.

هوشبهر

هوشبهر(IQ) همه انسان ها یکسان نیست و بعضی باهوش تر از دیگران هستند. اگرچه بدون مطالعه، تمرین و تلاش مستمر نمی توان عملکرد تحصیلی مثبتی داشت. اما بدون شک میزان هوش هم در موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی مؤثر است. هوشبر هر دانش آموز در بدو ورود به مدرسه باید توسط آزمون های هوش اندازه گیری شود تا از هر فردی متناسب با توانایی اش انتظار داشته باشیم.

بی انگیزگی

یکی از مهم ترین دلایل افت تحصیلی دانش آموزان بی علاقگی و بی انگیزگی است. اگر دانش آموز به درس خواندن بی علاقه باشد و انگیزه ای برای ادامه تحصیل نداشته باشد، نمی توان او را اجبار به درس خواندن کرد. گاهی اوقات هم یک دانش آموز به علت خاصی مثل طلاق والدین یا از دست دادن یکی از اعضای خانواده، انگیزه اش را برای درس خواندن به طور کلی از دست می دهد.

 

استرس

استرس یکی از شایع ترین دلایل افت تحصیلی است. بعضی از دانش آموزان باهوش و باانگیزه اند و به اندازه کافی درس می خوانند. اما از آنجایی که بسیار مضطربند و استرس زیادی را تجربه می کنند، در موقعیت هایی مثل جلسه امتحان، نمی توانند استرس هایشان را مدیریت کنند و با وجود آمادگی کامل، نتیجه خوبی نمی گیرند.

همین موضوع ممکن است باعث شود که بعد از مدتی دانش آموز به طور کلی سرخورده شود، مثل قبل تلاش نکند و دچار افت تحصیلی شود.

مشکلات خانوادگی

گاهی اوقات یک دانش آموز تا مقطعی از زمان عملکرد تحصیلی بسیار خوبی دارد، اما ناگهان به واسطه یک مشکل خانوادگی مثل جدایی پدر و مادر، خشونت خانگی، دعواها و تنش های شدید میان اعضای خانواده، اعتیاد و… دچار افت تحصیلی می شود.

فقر مهارت های مطالعه ای

مهارت های مطالعه ای از ملزومات پیشرفت تحصیلی هستند. هر چقدر هم که برای درس خواندن و مطالعه مشتاق باشیم، اگر روش های کارآمد مطالعه را بلد نباشیم، ممکن است نتیجه خوبی نگیریم.

بلوغ

همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم دوران بلوغ، دوران بسیار حساسی است. تغییرات روانی و جسمی ناگهانی و شدید در این سن و مشکلات محیطی می توانند موجب شوند که نوجوان مثل گذشته و زمانی که یک دانش آموز دبستانی بود درس نخواند و حتی اگر یک روز دانش آموز ممتازی بود به دانش آموز ضعیفی تبدیل شود.

مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، فقط تعدادی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان هستند. افت تحصیلی می تواند ریشه های روانی، فیزیکی، عاطفی و محیطی دیگری هم داشته باشد. آن چه اهمیت دارد این است که بعد از آگاهی از علل افت تحصیلی بتوانیم برای برطرف کردن آن ها اقدام کنیم.

در ادامه مطالعه مقاله مشق نوشتن کلاس اولی ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه حل مشکل افت تحصیلی دانش آموزان ، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “علل افت تحصیلی دانش آموزان

  1. زهرا گفت:

    سلام
    من دخترم از زمانی که تیزهوشان قبول شد و رفت مدرسه تیزهوشان به شدت افت تحصیلی داشته با اینکه خیلی تلاش میکنه و خیلی درس میخونه مشاور مدرسه اشون میگه افت تحصیلی دانش آموزان در این شرایط طبیعیه و کاری لازم نیست بکنین ولی من خیلی نگرانم.

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نمی توان بدون برقراری رابطه عاطفی، جلب اعتماد دختر شما و بررسی روانشناختی او گفت که دلیل افت تحصیلی اش چیست. شاید فشار درسی در مدرسه تیزهوشان موجب افت تحصیلی او شده باشد و شاید این تغییر دلیل دیگری داشته باشد. برای رهایی از نگرانی، حتماً از یک مشاور دیگر هم کمک بگیرید تا از ریشه اصلی افت تحصیلی فرزندتان باخبر شوید و بعد با کمک مشاور برای حل این مشکل اقدامی عملی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *