تقویت حافظه

روش های افزایش تمرکز






 

افزایش تمرکز

افزایش تمرکز یکی از مهم ترین دغدغه های بسیاری از انسان ها، مخصوصاً انسان های دوران مدرن است که عوامل متعددی به راحتی حواسشان را پرت می کنند. ما برای انجام درست و با کیفیت کوچک ترین فعالیت ها هم نیازمند تمرکز هستیم، چه برسد به فعالیت های جدی ای مثل درس خواندن یا کار کردن.

رشد بی سابقه تکنولوژی، دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین علل کاهش تمرکز ما است. امروزه در دست هر کودکی هم یک گوشی هوشمند یا تبلت می بینیم. این وسایل الکترونیکی موجب حواس پرتی دانش آموزان، موقع درس خواندن می شوند و به همین دلیل افزایش تمرکز کودکان به یکی از نگرانی های مهم والدین تبدیل شده است. البته مشکل عدم تمرکز فقط به کودکان و دانش آموزان اختصاص ندارد. بسیاری از بزرگ سالانی که مشغول تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی هستند هم به دنبال راهکارهای افزایش تمرکزند و کمبود تمرکز در محیط های کاری، برای آدم های زیادی مشکل آفرین شده است.

راهکارهای افزایش تمرکز

در اینجا به تعدادی از مهم ترین راهکارهای تقویت تمرکز می پردازیم:

جذابیت محیط اطراف خودتان را افزایش دهید

محیط اطراف ما نقش تأثیر گذاری در عملکرد و میزان تمرکزمان دارد، به منظور اینکه انگیزه تان برای کاری که انجام می دهید افزایش پیدا کند و متمرکزتر باشید، به دکوراسیون جایی که در آن درس می خوانید یا کار می کنید حتماً توجه کنید.

نتایج یک پژوهش نشان می دهد که افرادی که در یک محیط خشک و سرد اداری کار می کنند، نسبت به آن هایی که میز کارشان دکوراسیون خاص و زیبایی دارد و گل و گیاه در اطرافشان وجود دارد تمرکز کمتری دارند. یک میز کار تمیز، منظم و خوش رنگ، بوی خوش در فضای درسی و تحصیلی و پخش یک موسیقی ملایم در صورتی که موجب حواس پرتی نشود، می تواند تمرکز را افزایش دهد.

سلامت جسمی تان را ارتقا دهید

سلامت جسمی نقش غیر قابل انکاری در عملکرد ذهنی ما دارد. رژیم غذایی ما و مواد غذایی ای که مصرف می کنیم می تواند تمرکز ما را افزایش بدهد. گردو، آووکادو، شکلات و…. از جمله مواد غذایی ای هستند که در افزایش تمرکز نقش دارند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که ورزش کردن هم نقش مهمی در بهبود و افزایش کیفیت فعالیت های ذهنی دارد. حتماً یک فعالیت ورزشی را در برنامه روزمره خودتان قرار دهید.

ذهنتان را فعال کنید

تحقیقات مختلف نشان می دهند که افرادی که اغلب جدول حل می کنند، با پازل کار می کنند یا بازی های کامپیوتری ای انجام می دهند که ذهنشان را برای پیدا کردن راه حلی فعال می کند، حافظه، تمرکز و قدرت تحلیل و استدلال قوی تری دارند.

عوامل حواس پرتی را از خودتان دور کنید

موقع درس خواندن یا کار کردن حتماً توجه کنید که عوامل پرت کننده ی حواس مثل گوشی هوشمند، تبلت، لپ تاپ و… با فاصله ی دوری از شما قرار گرفته باشند، تلویزیون خاموش باشد و صداهای اضافی حواستان را پرت نکنند. دوری از عوامل پرت کننده حواس یکی از مهم ترین روش های تقویت تمرکز در مطالعه است.

در این مقاله به راهکارهایی برای افزایش تمرکز و دقت پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله مشکل عدم تمرکز را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های افزایش تمرکز می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “روش های افزایش تمرکز

  1. علی گفت:

    سلام
    به نظرم یکی از علل حواس پرتی ژنتیک هست روش های افزایش تمرکز تاثیر داره؟؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله حواس پرتی و بسیاری از خصوصیات رفتاری دیگر ما می توانند ریشه های ژنتیکی داشته باشند. قطعاً با استفاده از تمرین هایی می توان تمرکز را افزایش داد. نکته مهم در این زمینه این است که این تمرین ها به صورت مستمر انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *