سلامت جنسی

رابطه جنسی در دوران قاعدگی






 

رابطه جنسی در دوران قاعدگی

اکثر فرهنگ ها و ادیان مختلف رابطه جنسی را در دوران قاعدگی مجاز نمی دانند. در گذشته معمولاً زنان در این دوران از سایر اعضای خانواده جدا می شدند و گاهی حتی غذا و محل خواب و استراحتشان دور از دیگران بود.

شاید یکی از دلایل این نگاه مردم این بود که ایده ای از چگونگی و دلیل قاعدگی زنان نداشتند و با تنها چیزی که مواجه می شدند خون بود. به همین دلیل می ترسیدند و احتمالاً زن را مقصر این خون ناشناخته می دانستند یا فکر می کردند روحی شیطانی در بدن او حلول کرده و منجر به خون ریزی شده. در نتیجه باید در این دوران از او دوری کنند.

ناشناختگی قاعدگی و ویژگی های خاص این دوران، موجب شده که رابطه جنسی در دوران قاعدگی هم در اکثر ادیان و فرهنگ ها منع شود.

قاعدگی چیست؟

قاعدگی فرایندی است که به علت ترشح هورمون ها و به منظور باردار شدن اتفاق می افتد. وقتی یک زن وارد این فرآیند می شود، پوشش داخلی رحمش فرو می ریزد و خون از دهانه رحم خارج می شود. در واقع مغز به تخمدان دستور می دهد که هورمون های استروژن و پروژسترون ترشح شوند و هم زمان هورمون های FSH و LH هم در غده هیپوفیز ساخته می شوند. فاصله بین دو قاعدگی معمولاً 21 تا 35 روز است.

در نیمه اول این فاصله، میزان استروژن افزایش پیدا می کند و موجب افزایش سلول های رحمی می شود. در ادامه، بدن در واکنش به ترشح هورمون FSH، یک تخمک در یکی از تخمدان ها آزاد می کند. این تخمک رشد می کند و از تخمدان جدا می شود که به این مرحله تخمک گذاری می گویند.

در نیمه دوم، تخمک وارد لوله فالوپ می شود و هورمون پروژسترون رحم را برای بارداری آماده می کند. اگر در این مرحله تخمک با اسپرم بارور شود، زن باردار می شود و اگر نه تخمک از بین می رود، استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می کند در نتیجه لایه ضخیم رحم ریزش می کند و خونریزی قاعدگی آغاز می شود. دوران قاعدگی معمولاً سه تا هفت روز طول می کشد.

روابط زناشویی در دوران قاعدگی

نیاز جنسی بعضی زنان در دوران قاعدگی، افزایش قابل توجهی پیدا می کند چون میزان ترشح هورمون های استروژن و تستوسترون ناگهان زیاد می شود. این که روابط زناشویی در دوران قاعدگی به چه صورت باید باشد، کاملاً به همسران بستگی دارد.

خونریزی حس بدی را در بعضی همسران ایجاد می کند و به همین دلیل ترجیح می دهند که در این دوران نزدیکی جنسی نداشته باشند. همچنین بعضی زنان موقع قاعدگی کم انرژی هستند و به علت دردهای ملایم یا شدید در ناحیه زیر شکم، کمر، سر و… هیچ تمایلی به رابطه جنسی ندارند و ترجیح می دهند که به حال خودشان باشند و استراحت کنند.

بارداری در دوران قاعدگی

بسیاری از مردم تصور می کنند که روابط زناشویی در دوران قاعدگی کاملاً امن است و اصلاً احتمال بارداری وجود ندارد. اما واقعیت این است که اگرچه احتمال بارداری در دوران قاعدگی شدیداً کاهش پیدا می کند، اما به هیچ عنوان از بین نمی رود.

از آن جایی که ممکن است تخمک گذاری زودتر از موعد اتفاق بی افتد و اسپرم ها هم می توانند مدتی در بدن باقی بمانند، احتمال بارداری در دوران قاعدگی همچنان وجود دارد. به همین دلیل اگر همسران قصد دارند در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشته باشند، بهتر است که حتماً از وسایل جلوگیری از بارداری استفاده کنند.

در این مقاله به موضوع رابطه جنسی در دوران قاعدگی پرداختیم. در ادامه مقاله رابطه زناشویی در دوران بارداری را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روابط زناشویی در دوران قاعدگی ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *