آیدانیتو > رفتار با فرد معتاد
آموزش خانواده

رفتار با فرد معتاد






 

رفتار با فرد معتاد

اگر نگران فرد معتادی هستید که یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک شماست، بهتر است که بدانید باید چطور با او رفتار کنید و در تعامل با او چه نکاتی را رعایت کنید. شما بیشتر از آن چه فکر کنید می توانید یاری رسان کسی باشید که گرفتار اعتیاد است و دانسته یا ندانسته از اعتیاد رنج می کشد.

آدم های معتاد علاوه بر خودشان به نزدیکانشان هم آسیب می رسانند. به همین دلیل در اکثر مواقع اطرافیان افراد معتاد خسته، عصبانی و ناامید هستند و این احساسات را به او هم منتقل می کنند. اما نباید فراموش کرد که رفتار با فرد معتاد می تواند نقش مهمی در ترک کردن او یا همیشگی شدن اعتیادش داشته باشد.

در این مقاله به نکات مهمی برای رفتار صحیح با یک انسان معتاد می پردازیم:

بدانید که ممکن است فرد معتاد، اعتیادش را یک مشکل نداند

اگر درکی از مشکل وجود نداشته باشد، دست یابی به راه حل امکان پذیر نیست. با فرد معتاد صادق باشید و در یک فضای آرام و خالی از تنش در مورد اعتیاد و تبعاتش با او صحبت کنید. سعی کنید با حفظ احترام او را از مشکلش آگاه کنید.

تا زمانی که انسان معتاد به این باور نرسد که گرفتار بیماری خطرناکی شده است ترک را آغاز نمی کند و این آگاهی هرگز با اجبار ایجاد نمی شود.

در مورد نگرانی هایتان با فرد معتاد صحبت کنید

در مورد تبعات و نتایج منفی اعتیاد با فرد معتاد صحبت کنید و به او بگویید که نگران اید این تبعات به او شدیداً آسیب برسانند. ممکن است او اهمیتی به سلامتی و آینده اش ندهد اما از نگرانی های شما ناراحت شود و به فکر بی افتد.

فقط از او نخواهید که ترک کند، بلکه راهکار هم ارائه بدهید

در رفتار با فرد معتاد ، اگر فقط از او بخواهیم که ترک کند و مدام این خواسته را تکرار کنیم فقط او را زده می کنیم. تکرار پیوسته این حرف حتی ممکن است فرد را مضطرب کند یا او را سرلج بی اندازد.

در مورد روش های مختلف ترک کردن تحقیق کنید و او را در جریان این روش ها قرار بدهید. اما مراقب باشید که در مورد این روش ها هم بیش از حد صحبت نکنید.

به فرد معتاد اطمینان بدهید که از او حمایت می کنید

یک معتاد زمانی به کسی اعتماد می کند و برای ترک کردن با او همراه می شود که مطمئن شود تنها نمی ماند. چه همسر فرد معتاد باشید، چه دوستش و چه پدر یا مادرش، باید قبل از هر چیز رابطه ای صمیمانه ای با او برقرار کنید، به او آرامش بدهید او را مطمئن کنید که در کنارش هستید.

معتاد را تحقیر نکنید

کمک ها و مداخله های شما باید از سر عشق و خیرخواهی باشد نه سرزنش و تحقیر. هیچ آدمی با توهین و تحقیر تغییر نمی کند. فقط عشق و حمایت و احترام می تواند در دیگری انگیزه ای برای بهبود به وجود بیاورد.

هرگز موقع مصرف مواد مخدر او را همراهی نکنید

شما نباید برای ترغیب او به ترک با او رفتاری منفی و زورگویانه داشته باشید اما در عین حال باید این پیام را به او انتقال بدهید که از اعتیاد او متنفر هستید. هرگز شاهد مصرف مواد مخدر، توسط او، نباشید و در این زمینه به او روی خوش نشان ندهید.

بپذیرید که فرد معتاد بیمار است

اگر بپذیرید که اعتیاد یک بیماری است، فرد معتاد را بیشتر درک خواهید کرد و رفتارتان با او سالم تر خواهد شد.

آیا شما با یک بیمار سرطانی دعوا می کنید؟ معتاد هم یک بیمار است. ممکن است خودش در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد اما به هر حال بیمار است و برای ورود به فرایند درمان نیز به حمایت نیاز دارد.

صبور باشید

در رفتار با فرد معتاد، بیش از هر چیز نیازمند صبوری هستید. ترک اعتیاد امکان پذیر است اما به هیچ عنوان آسان نیست. ممکن است زن یا مرد معتاد بارها ترک کند و دوباره به سمت مواد مخدر برگدد.

این اتفاقات در روند ترک، عادی و قابل پیش بینی هستند. بر خودتان کنترل داشته باشید و صبوری کنید تا به نتیجه برسید.

در ادامه مطالعه مقاله «بعد از ترک چه باید کرد؟» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه یکی از نزدیکان شما گرفتار اعتیاد است و شما قصد کمک به او را دارید، برای آگاهی از بهترین روش های حمایت از فرد معتاد، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *