آیدانیتو > تربیت فرزند پسر
کودک

تربیت فرزند پسر






 

تربیت فرزند پسر

مسلماً والدین صاحب فرزند پسر دوست دارند که فرزندشان در آینده فردی سالم، مستقل، توانمند و خوشحال بشود. تربیت فرزند پسر کار آسانی نیست. هر پسر بچه ای ویژگی های خودش را دارد و برای پرورش یک فرزند پسر باید به نکات زیادی توجه کرد.

در این مقاله به راهکارها و نکاتی می پردازیم که رعایت آن ها می تواند به والدینی که صاحب فرزند یا فرزندان پسر هستند کمک کند.

به او مسئولیت بدهید

دنبال کردن مسیرها و به پایان رساندن مسئولیت ها مهارت هایی هستند که معمولاً با سرعت پایین در پسرها پرورش پیدا می کنند. به همیل دلیل بهتر است برای تربیت فرزند پسر ، به او مسئولیت های کوچکی بدهید که او از عهده شان بر بیاید.

به عنوان مثال از او بخواهید که برایتان یک قاشق بیاورد تا غذا خوردن را شروع کنید یا انجام یکی از کارهای خیلی ساده در خانه را بر عهده او قرار دهید.

به فرزند پسر اجازه بدهید که احساساتش را ابراز کند

حتی در زمانه ما، هنوز پسرها تصور می کنند که کسی نباید اشک های آن ها را ببیند و احساساتی مثل غم و خشم را پنهان می کنند. در حالی که دخترها این اجازه را دارند که آزادانه احساساتشان را ابراز کنند.

وقتی می بینید که پسرتان غمگین است، از او بخواهید که احساساتش را ابراز کند، تا جایی که این احساسات مخرب نباشند و از کنترلش خارج نشوند. بعد وقتی او بر احساساتش کنترل پیدا کرد، می توانید در مورد این احساسات با او صحبت کنید.

حتماً به او توجه و عشق جسمی بدهید

ابراز عشق جسمی یکی از ملزومات سلامت روانی است. وقتی یک پسربچه بزرگ می شود و به سنین نوجوانی می رسد ممکن است از در آغوش کشیده شدن و بوسیده شدن فرار کند.

اما حتی اگر پسری بگوید که به تماس جسمی بی علاقه است، هنوز به آن نیاز دارد و در آغوش کشیده شدن از جانب پدر و مادر به او احساس امنیت می دهد. می توانید در سنین نوجوانی وقتی این کار را انجام بدهید که کسی در اطرافتان نباشد تا پسر خجالت نکشد.

اگر رفتارهای چندان مردانه ای ندارد، نگران نشوید

به کلیشه های جنسیتی توجه نکنید. یک پسر بچه لزوماً نباید رفتارهای سخت و مردانه داشته باشد. اگر فرزند شما دلش می خواهد که با یک اسباب بازی نرم مثل یک خرس پشمالو بازی کند به این معنا نیست که او مشکلی دارد. پسر کوچک را آزاد بگذارید تا آن چه را که دوست دارد تجربه کند و به او هیچ فشاری وارد نکنید.

به پسر فرصت بدهید تا مهارت های اجتماعی اش را تقویت کند

بیشتر پسرها به راحتی دخترها روابط صمیمانه برقرار نمی کنند. آن ها معمولاً بازی های گروهی انجام می دهند و به رهبری علاقه دارند. به پسرتان کمک کنید تا دوستی های دو نفره را یاد بگیرد و با دوستانش صمیمی شود. او را تشویق کنید تا اسباب بازی هایش را با دیگران سهیم شود و رفتار دوستانه و محترمانه ای داشته باشد.

او را برای انجام کارهای مورد علاقه اش تشویق کنید، حتی اگر آن کارها پسرانه به نظر نمی آیند

اگر پسرتان می خواهد آشپزی یاد بگیرد و دوستانش او را مسخره می کنند، شما حامی و مشوقش باشید. به او یاد بدهید که آدم ها سلایق متفاوتی دارند و هیچ کاری الزاماً زنانه یا مردانه نیست. او را در پیگیری اهداف و رویاهایش همراهی کنید و اجازه ندهید احساس تنهایی کند.

موسیقی را به بخشی از زندگی پسر تبدیل کنید

یاد گرفتن یک ساز می تواند برای ارتقای سلامت روانی فرزندتان بسیار مفید باشد. پژوهش ها نشان می دهند که شرکت در کلاس موسیقی حافظه را تقویت می کند و مهارت های تفکر را ارتقا می دهد.

نقاط مثبت او را تقویت کنید

وقتی ما یک رفتار مثبت را در کسی تشویق کنیم، این رفتار در او درونی می شود. در واقع او انگیزه پیدا می کند که آن رفتار تکرار کند. این تقویت می تواند با جایزه دادن یا قرار دادن امکانات خاصی در اختیار او، صورت بگیرد.

در جریان امور مدرسه باشید

به طور منظم با معلم پسرتان صحبت کنید تا از نقاط قوت و نقاط ضعف او در کلاس درس مطلع شوید. تکالیفش را بررسی کنید، از نظرش نسبت به فضای مدرسه، دوستانش و تجربیاتش در کلاس درس آگاه شوید.

از او بپرسید که به چه درس هایی علاقه دارد و به چه مباحثی بی علاقه است. استعدادهایش را کشف کنید و با کمک خودش و معلمانش به پیشرفت تحصیلی او کمک کنید.

پسران نسبت به دختران قابلیت بیشتری برای افت تحصیلی دارند به همین دلیل بهتر است که حتماً در جریان امور تحصیلی او قرار بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله «تربیت فرزند دختر» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه صاحب یک فرزند پسر هستید و در زمینه تربیت و پرورش او اطلاعات کافی ندارید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *