آیدانیتو > تربیت فرزند دختر
کودک

تربیت فرزند دختر






 

تربیت فرزند دختر

فرزند دختر به توجه و تربیت ویژه ای نیاز دارد. تربیت فرزند دختر یک مسئولیت بزرگ است. متاسفانه در گذشته فرزندان پسر برتر از دختران محسوب می شدند. اما با گذشت زمان اکثر مردم جهان به این باور رسیدند که هیچ جنسیتی بر جنسیت دیگر برتری ندارد.

امروزه دختر و پسر بودن فرزند، موقع تولد، مهم نیست و آنچه اهمیت دارد سلامت اوست. اما نمی توان از این واقعیت غافل شد که هر جنسیتی ویژگی های منحصر به فردی دارد. این ویژگی ها می توانند وابسته به خصوصیات بیولوژیکی، هورمون ها، محیط، پیشینه تاریخی، فرهنگ و…. باشند. با در نظر گرفتن این ویژگی ها می توان هر کودکی را به شکل سالمی تربیت کرد.

تربیت فرزند، چه پسر باشد و چه دختر، سرشار از چالش است و به هیچ عنوان کار آسانی نیست. اما مهم ترین مشکل در تربیت و پرورش دختران، مسئله عزت نفس و افسردگی است.

اگر والدین این توانایی را د اشته باشند که اعتماد به نفس دختر را افزایش بدهند و کاری کنند که او به خودش و توانمندی هایش ایمان بیاورد، دستاورد بسیار بزرگی خواهند داشت.

نکاتی در مورد تربیت فرزند دختر

در این جا به نکاتی می پردازیم که رعایت آن ها می تواند برای پرورش دخترانی باهوش، با اعتماد به نفس و توانمند مفید باشد.

او را لوس نکنید

برای تربیت فرزند دختر، لازم نیست که هر خواسته فرزند دختر را برآورده کنید. مخصوصاً خواسته هایی که نامعقول و غیرمنطقی هستند. این کار فقط از دختر یک فرد لوس، بی منطق و خودخواه می سازد.

 

از ناز پروردگی اجتناب کنید

خیلی خوب است که حواستان به فرزندتان باشد، به او کمک کنید و به او توجه نشان بدهید اما نباید این کارها را بیش از حد انجام بدهید. به عنوان مثل اگر دخترتان از شما می خواهد که تکالیفش را انجام بدهید، هرگز این کار را نکنید.

توانایی تصمیم گیری را به او یاد بدهید

برای تربیت فرزند دختر به او کمک کنید تا مهارت تصمیم گیری را یاد بگیرد. مفاهیم درست و غلط را به او آموزش دهید تا او خودش بتواند تصمیم بگیرد و رویاهایش را محقق کند.

دختری که از سن پایین تصمیم گیری کند، احتمالاً در آینده فرد مستقلی می شود.

دختر را تشویق کنید

با تشویق کردن فرزند دختر، او را برای رسیدن به اهدافش توانمند می کنید. تشویق انگیزه را افزایش می دهد و به فرد کمک می کند تا بر موانع غلبه کند.

با کیفیت ترین آموزش را برای او فراهم کنید

تلاش کنید که شیوه های آموزشی غنی و متناسب با علائق دختر باشند. او را با دقت بررسی کنید تا متوجه استعدادها و توانمندی هایش بشوید با این آگاهی می توانید فرزند دختر را در مسیر صحیحی قرار دهید تا با دریافت آموزش مناسب به خود شکوفایی برسد و رویاهایش را محقق کند.

به تغذیه فرزند دختر اهمیت بدهید

یک دختر کوچک باید حتماً غذاهای سالمی بخورد. به او کمک کنید تا اهمیت تغذیه را درک کند و از غذاهای آماده و فست فود دوری کند.

او را به داشتن روابط دوستانه مناسب تشویق کنید

این خیلی مهم است که دخترتان دوستان خوبی داشته باشند. روابط دوستانه موجب تقویت مهارت های ارتباطی می شوند و از دختر انسانی اجتماعی می سازند. همچنین شما می توانید با دوستانش آشنا بشوید تا از امنیت این روابط مطمئن شوید.

دختر را به فعالیت های جسمی تشویق کنید

اجازه ندهید که دخرتان به استفاده از وسایل و بازی های الکترونیکی معتاد شود. شرایطی را فراهم کنید تا او ورزش کند و به بازی هایی بپردازد که موجب حرکت ها و فعالیت های جسمی می شوند.

همچنین هرگز به این کلیشه های جنسیتی توجه نکنید که دختران را به خاله‌بازی و بازی های کم تحرک تشویق می کنند و پسران را به ورزش و فعالیت های جسمی. دختران هم باید جسمی قوی داشته باشند و به فعالیت های فیزیکی سلامتی شان را ارتقا بدهند.

بیش از حد از او مراقبت نکنید

حمایت و مراقبت بیش از حد، کودک را وابسته و ناتوان می کند. به او این آزادی را بدهید تا زندگی را تجربه کند. معمولاً دختران ترسو می شوند چون والدین به آن ها اجازه خطر کردن نمی دهند. فضایی را فراهم کنید که دخترتان بتواند به واسطه آن جرات ورزی را یاد بگیرد.

دختری که خطر کند اعتماد به نفسش بیشتر می شود و اجازه نمی دهد دیگران او را بخاطر جنسیتش محدود کنند. البته بر فعالیت های او نظارت داشته باشید تا به خودش صدمه نزند.

برابری را به او آموزش بدهید

یکی از مهم ترین نکات برای تربیت فرزند دختر این است که جایگاه او در خانه و خانواده با جایگاه پسر برابر باشد. تمایزی میان فرزند دختر و فرزند پسر قائل نشوید و به هر دو توجهی کافی نشان بدهید، نیازهایشان را به اندازه برآورده کنید و اجازه ندهید هیچ کدام تصور کنند که بر دیگری برتری دارند.

در ادامه مطالعه مقاله «سبک های فرزند پروری» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سبک های فرزند پروری و بهترین روش های تربیت فرزند دختر، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *