بیماری های خاص کودکان

بیماری های خاص در کودکان





 

بیماری های خاص در کودکان

بیماری های خاص آن دسته از بیماری ها هستند که برای درمانشان باید شرایط ویژه ای فراهم شود. معمولاً داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماری ها کمیاب اند و هزینه های درمان هم بسیار بالا هستند.

عوامل مختفی مثل ژنتیک، جنسیت، عوامل روانشناختی، فقر، آلودگی هوا، آلودگی آب و… در ابتلا به این بیماری ها نقش ایفا می کنند.

 کودکان هم به بیماری های خاص مبتلا می شوند و شاید بتوان گفت به علت آسیب پذیری بیشتر آن ها، این بیماری ها کودکان را بیشتر عذاب می دهند. در این مقاله مهم‌ترین بیماری های خاص در کودکان را به شما معرفی می‌کنیم.

    

اتیسم

گفته می شود در هر شصت و هفت تولد، یک نفر مبتلا به اختلال اتیسم است و در ایران، هر ساله بین هفت تا ده هزار کودک اتیسمی به دنیا می آیند. این بیماری در واقع نوعی اختلال رفتاری عصبی است و آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است.

کودکان اتیسمی اختلال تکلم دارند. آن ها یا صحبت نمی کنند یا در مقایسه با سن شان تأخیر کلامی دارند. این کودکان قادر به برقراری ارتباط با دیگران و تبادل اطلاعات نیستند و شناختی از قراردادهای اجتماعی ندارند. کودکان مبتلا به اتیسم به تکرار کارها علاقه مندند و می توانند یک حرکت خاص را مدت ها تکرار کنند.

در حالتی که اتیسم یک کودک شدید باشد با دیگران ارتباط چشمی برقرار نمی کند. هر چه وجود این بیماری در کودکی زودتر تشخیص داده شود، احتمال درمان بالا می رود.

اتیسم یکی از پرچالش ترین انواع بیماری های خاص کودکان است.

سرطان

گاهی اوقات بعضی سلول های بدن به صورت نامنظم و سریع تر از حالت طبیعی رشد می کنند و نظم بدن را به هم می‌زنند. این حالت منجر به سرطان می شود.

متأسفانه علاوه بر بزرگسالان، کودکان هم به این بیماری سخت مبتلا می‌شوند. شایع ترین سرطان های کودکان سرطان های لوسمی، لنفوم و مغز هستند. عوامل محیطی و ژنتیکی از جمله علل اصلی سرطان در کودکان‌اند.

سرطان کودکان را به دو شاخه تقسیم می کنند. یکی سرطان هایی که در خون می آیند و در همه جای بدن منتشر می شوند و دوم سرطان هایی که از یکی از اندام های بدن مثل عضلات، استخوان، چشم، مغز، کلیه و … منشأ می گیرند.

در واقع این نوع دوم یک عضو را درگیر می کند. سرطان یکی از آسیب زا ترین بیماری های خاص در کودکان است. سیستم ایمنی کودکان مبتلا به سرطان ضعیف می شود و ویروس ها و باکتری ها به راحتی این کودکان را مریض می کنند.

آنچه در درمان سرطان کودکان اهمیت زیادی دارد، تشخیص به موقع این بیماری است. بهتر است خانواده ها به محض مشاهده علائم سرطان در کودک به پزشک مراجعه کنند. تب مکرر، عفونت های مداوم و کم خونی از علائمی هستند که می توانند نشانه های بیماری سرطان باشند.

 

هموفیلی

هموفیلی بیماری ای است که از بسته شدن یا انعقاد خون جلوگیری می کند. انعقاد خون باعث می شود که خونریزی بعد از یک جراحت یا بریدگی بند بیاید. اما در کودکان مبتلا به هموفیلی این اتفاق نمی افتد و خون ریزی های داخلی مفاصل (زانوها یا لگن) در این کودکان شایع هستند.

این بیماری یک اختلال ژنتیکی است و معمولاً از والدین به کودک منتقل می شود. پسران بیشتر از دختران به این بیماری مبتلا می شوند.

علائم بیماری هموفیلی در کودکان معمولاً شامل خون ریزی های بیش از حد است. ممکن است دندان شیری کودک بی افتد، پوستش با کاغذ بریده شود، جایی از بدنش خراش بردارد، خون دماغ شود و … و خون ریزی تا مدت زیادی بند نیاید.

گاهی هم آن ها دچار خون ریزی های داخلی می شوند که به راحتی قابل تشخیص نیستند. ادرار، مدفوع و استفراغ خونی، سردرد، حالت تهوع، تشنج و … هم از جمله نشانه های هموفیلی هستند.

بیماری ای بی

بیماری ای بی یا اپیدرمولایزیس بولوزا یک اختلال ژنتیکی پوست است. به دلیل مشکل در تولید پروتئین، کوچک ترین عملی در کودکان مبتلا به این بیماری که باعث اصطکاک بین دو لایه پوست شود (مثل مالیدن یا فشار) موجب ایجاد تاول و حتی زخم های خطرناک می شود.

در واقع پوست این کودکان بیش از حد حساس و شکننده است و با کوچک ترین تماسی زخم می شود. زخم ها دردناک هستند و اگر کودک وارد فرایند مراقبت های ویژه نشود، ممکن است زخم ها تا اندام های داخلی هم پیش بروند. تا امروز درمان قطعی‌ای برای این بیماری کشف نشده و درمان ها بیشتر حالت تسکینی دارند.

بعضی از بیماری های خاص در کودکان قابل درمان‌اند. اما هنوز درمان مشخصی برای بیشتر بیماری های خاص کشف نشده است و روش های درمان، اغلب، حالت مراقبتی دارند.

آنچه مهم است این است که والدین نشانه های مهم ترین بیماری های خاص کودکان را بشناسند و در صورت مشاهده ی این علائم در فرزندشان هر چه زودتر وارد فرایند درمان شوند.

در این مقاله به موضوع بیماری های خاص در کودکان پرداختیم. در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ کودکان استثنایی را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا فرزند شما مبتلا به یک بیماری خاص است؟ آیا کودکی را در اطرافیانتان می شناسید که از یک بیماری خاص رنج بکشد؟ برای آگاهی از بهترین روش های درمان و تسکین این بیماری ها می توانید با مشاوران کودک در آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *