آیدانیتو > با کودکان معلول بیشتر آشنا بشویم
کودکان معلول

با کودکان معلول بیشتر آشنا بشویم

کودکان معلول

حدود 150 میلیون کودک معلول در سراسر جهان زندگی می کنند و اغلب از امکانات مناسبی برخوردار نیستند. پیمان نامه حقوق معلولان، معلولیت را این طور تعریف می کند:

«افراد معلول افرادی با نقص های ذهنی یا فیزیکی مادام العمر هستند که ممکن است به واسطه ی این نقص ها با محدودیت های خیلی زیادی مواجه شوند و نتوانند در جامعه مشارکت تأثیرگذاری داشته باشند»

کودکان معلول بخشی از جمعیت معلولان هستند که مشکلات جسمی یا ذهنی می توانند آن ها را دچار مشکلات روانشناختی بسیاری کنند. این کودکان، مخصوصاً در کشورهای توسعه نیافته، از ساده ترین حقوق محروم هستند و نمی توانند مثل سایر کودکان از دوران کودکی لذت ببرند.

دلایل معلولیت

معلولیت علل متعدد و متنوعی دارد. اما معمولاً ریشه ی انواع معلولیت ها موارد زیر هستند:

  • مشکلات ژنتیکی
  • بیماری ها
  • سوء تغذیه
  • فقر
  • جنگ
  • غفلت بهداشتی

مشکلات کودکان معلول

این کودکان معمولاً در جامعه به حاشیه رانده می شوند. به عنوان مثال، فقط 2% از کودکان معلول دنیا به آموزش دسترسی دارند. به علاوه، معلولیت کودکان بعضی آدم‌ها را می ترساند. معمولاً کودکان معلول منزوی و تنها می شوند چون بیشتر مردم از آن ها دوری می کنند. اگر یک کودک معلول از فقر هم رنج ببرد، مشکلاتش صد چندان می شوند.

اگر فرزند شما از نظر جسمی یا ذهنی معلول است، می‌توانید برای اطلاع از بهترین روش های تعامل با کودکان معلول، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه به دو مشکل اساسی کودکان معلول اشاره می‌کنیم:

خشونت نسبت به کودکان معلول

متأسفانه احتمال اینکه کودکان معلول قربانی خشونت بشوند، زیاد است. چون آن ها نمی توانند از خودشان دفاع کنند. به علاوه این یک واقعیت تلخ است که خشونت های جسمی، روانی و احساسی، فقط در جامعه، متوجه کودکان نیستند و ممکن است این کودکان در محیط خانه و خانواده هم مورد خشونت قرار بگیرند.

متأسفانه در بعضی مناطق جهان، یک معلولیت ذهنی یا جسمی حتی می تواند منجر به از بین بردن نوزاد شود. چون والدین نمی توانند مسئولیت ها و محدودیت های پرورش یک کودک معلول را برعهده بگیرند.

تبعیض ناشی از معلولیت

تبیعض های ناشی از معلولیت بسیار زیاد و متنوع هستند. در حوزه های مختلفی مثل آموزش، حمل و نقل، موضوعات فرهنگی و … کودکان معلول نمی توانند به امکاناتی که نیاز دارند، دست پیدا کنند. موانع زندگی معلولین می توانند فیزیکی (به عنوان مثال ساختمان هایی که ورود به آن ها با صندلی چرخ دار دشوار است) یا سازمانی (به عنوان مثال عدم حضور معلم‌های مسلط به زبان اشاره در محیط های تحصیلی) باشند.

حتی در کشورهای توسعه یافته تبعیض هایی که بر کودکان معلول اثر می گذارند، قابل مشاهده اند. این کودکان از کودکان دیگر جدا می شوند، در مراکز خاصی دور از پدر و مادرشان نگهداری می شوند، در کلاس های مخصوص درس می خوانند و در آینده معمولاً ورودشان به بازار کار امکان پذیر نیست.

حقوق کودکان معلول

در پیمان نامه ی حقوق کودک، کودکان معلول هم مثل سایر کودکان از حقوقی برخوردارند. علاوه بر حق مورد تبعیض قرار نگرفتن، لازم است که این کودکان از حقوقی که در ادامه می آیند هم برخوردار شوند:

حق برخورداری از امکانات درمانی مناسب

واضح است که کودکان معلول نیاز به درمان های خاصی دارند. اما در عمل بسیاری از این کودکان از درمان های پزشکی محروم هستند. معلولین اعضای جامعه‌اند و به اندازه ی هر شخص دیگری حق دارند که از زندگی لذت ببرند، نیازهایشان برطرف شوند و به علت عدم برخورداری از امکانات درمانی زجر نکشند.

حق آموزش

به علت عدم وجود زیرساخت های مناسب، دانش و … بیشتر کودکان معلول از تحصیل و حتی گاهی سواد خواندن و نوشتن بی‌بهره‌اند. آمارهای جهانی نشان می دهند که فقط 2% از این کودکان به مدرسه می روند.

این ظلم بزرگی به این کودکان است. کودکان معلول حق دارند که تحصیل کنند، بازی کنند، ورزش کنند و با فعالیت های خلاقانه و هنری خودشان را ابراز کنند.

حق مشارکت اجتماعی

کودکان معلول، مخصوصاً معلولان جسمی که از نظر ذهنی و بهره‌ی هوشی مشکلی ندارند، مثل هر کودک دیگری حق دارند که در زندگی اجتماعی ایده های خودشان را بیان کنند، با دیگران ارتباط برقرار کنند، از مسائل اجتماعی آگاهی داشته باشند و در جامعه نقش ایفا کنند.

متأسفانه آدم های زیاد فکر می کنند که یک کودک معلول توانایی ابراز عقیده ندارد و نمی تواند تصمیم گیری کند. اما یکی از نیازهای مهم کودکان معلول این است که با برداشتن موانع و فراهم کردن امکانات مناسب، در جامعه حضور داشته باشند.

زندگی کودکان معلول در صورتی با کیفیت می شود که آگاهی جامعه از ویژگی ها و نیازهای آن بالا برود. اگر خانواده های این کودکان و نهادهای مختلف اجتماعی دست به دست هم بدهند و شرایط مناسب را فراهم کنند، کودکان معلول هم می توانند به اندازه ی کودکان دیگر از زندگی لذت ببرند.

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «ویژگی‌های کودکان معلول ذهنی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *