دکتری

بورس خارج از کشور پذیرفته شدگان دکتری






بورس خارج از کشور پذیرفته شدگان دکتری

متقاضیان بورس خارج از کشور پذیرفته شدگان دکتری که در واقع مجاز به انتخاب رشته هستند، بایستی حد نصاب اعلام شده توسط دانشگاه یا مؤسسه پذیرنده بورسیه را کسب نمایند. پس از مصاحبه علمی و ارزیابی تخصصی انجام گرفته شده توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور دارای سهمیه، سهمیه های بورس اعزام به خارج توسط دانشگاه انتخاب شده و اسامی پذیرفته شدگان بورس خارج از کشور به شورای مرکزی بورس اعلام می شود. در نهایت پس از ارزیابی نهایی و تأیید اسامی فرستاده شده توسط دانشگاه به شورای مرکزی بورس، نتایج توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می گردد.

شرایط و ضوابط بورس اعزام به خارج دکتری 

    • اولین شرط پذیرش در بورس اعزام به خارج دکتری، قبولی در آزمون نیمه متمرکز دکتری و دارا بودن شرایط مطابق با شرایط و ضوابط اعطای بورس تحصیلی دوره دکتری خارج از کشور است.
    • در مرحله ی بعدی، تاییدیه نهایی دانشگاه مصاحبه کننده و هیأت اجرایی جذب دانشگاه نیز لازم است.
    • شورای مرکزی بورس، پس از تأیید نهایی دانشگاه، بایستی تأییدیه نهایی را اعمال کند.
    • در نهایت به تأییدیه هیأت مرکزی گزینش دانشجو نیز نیاز خواهیم داشت.
    •  پس از طی این مراحل، پرونده بورسیه در اداره ی اعزام تشکیل میشود.

شروط سنی و معدل برای بورس اعزام به خارج دکتری 

از جمله شروط پذیرش بورس اعزام به خارج در مقطع دکتری، شرط معدل و شرط سنی است.

شرط معدل برای متقاضیان بورس اعزام به خارج دکتری 

 

جدول شرط معدل برای متقاضیان بورس اعزام به خارج از کشور
مقطع تحصیلیحداقل میانگین نمره های دروس
کارشناسی ناپیوسته15
کارشناسی ارشد ناپیوسته17
کارشناسی ارشد پیوسته17
دکترای حرفه ای17

 

شرط سنی برای متقاضیان بورس اعزام به خارج دکتری 

 

جدول شرط سنی برای متقاضیان بورس اعزام به خارج از کشور
گروه متقاضیحداکثر سن در زمان تقاضا
  • عموم داوطلبان
30 سال
  • ایثارگران

همسران و فرزندان شهدا

جانبازان 15% و بالاتر و همسران و فرزندان آنها

آزادگان، همسران و فرزندان آن ها

33 سال
  • مربیان

رسمی قطعی

رسمی آزمایشی

33 سال
  • اعضای هیئت علمی واجد شرایط
33 سال

 

تشکیل پرونده برای بورس اعزام به خارج دکتری 

به منظور تشکیل پرونده داوطلب بایستی مدارک زیر را به همراه داشته باشید: 1) کارنامه قبولی آزمون دکتری 2) تصویر برابر اصل تمام صفحات شناسنامه دانشجو و افراد خانواده و کارت ملی 3) تصویر برابر اصل مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با ذکر معدل (شایان ذکر است که اگر داوطلب به دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد نیاز داشته باشد، در این مرحله می تواند با سپردن تعهد لازم به دفتر حقوقی، مدارک مذکور را آزاد نماید) 4) تعهدنامه مبنی بر اطلاع از ضوابط و مقررات اعزام دانشجو به خارج از کشور 5) تعهدنامه مبنی بر آگاهی از شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور 6) تعهدنامه مبنی بر میزان وثیقه ملکی بر اساس کشور 7) نامه دانشگاه محل تحصیل 8) صورت جلسه هیأت اجرایی جذب دانشگاه 9) نتیجه کاربرگ مصاحبه 10) تعیین استاد ناظر 11) موافقت نامه کشور محل تحصیل 12) موضوع رساله ی دکتری 13) گواهی حد نصاب نمره زبان 14) نامه حمایت مالی بدون مبلغ پس از تکمیل 15) مدرک دال بر مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه 16) پذیرش نامه از دانشگاه خارج از کشور به همراه تأییدیه دانشگاه محل خدمت و استاد ناظر و فرم تکمیل یافته اعلام نظر شورای تخصصی بورس و اعزام جهت طرح در شورای تخصصی 17) پیوست های الکترونیکی شامل اسکن فایل نامه پذیرش از دانشگاه یا استاد راهنمای خارجی، رزومه استاد راهنمای خارجی، رزومه داوطلب بورسیه، پروپوزال دکتری، گواهی آزمون زبان انگلیسی، اسکن فایل اعلام نظر کتبی، استاد ناظر داخلی در خصوص موضوع رساله دکتری 18) نظر رایزن محترم علمی و تأیید شورای تخصصی توسط اداره اعزام 19) تأییدیه هیأت مرکزی گزینش دانشجو که توسط اداره اعزام دانشجو صادر می شود 20) تأییدیه دفتر حقوقی مبنی بر سپردن وثیقه ملکی 21) نامه حمایت مالی مبلغ دار پس از طی مراحل مذکور، اداره ی اعزام فرآیند صدور حکم بورس را انجام می نماید که شامل تهیه ی پیش نویس از حکم صدور یافته بورس، تأمین اعتبار مالی، تنظیم وقت ملاقات حضوری با مدیر کل اداره کل بورس و اعزام دانشجویان و در نهایت تنظیم وقت ملاقات حضوری با ریاست سازمان امور دانشجویان می شود که در نهایت در صورت تأیید به امضای نهایی حکم می انجامد. در آخرین مرحله، متقاضیان بایستی به اداره ی کارشناسی مراجعه نمایند.

گواهی حد نصاب نمره زبان برای بورس خارج از کشور پذیرفته شدگان دکتری 

داوطلبان بایستی به منظور تشکیل پرونده گواهی حد نصاب نمره زبان را ارائه نمایند. در جدول زیر حداقل نمرات لازم در آزمون MSRT ذکر شده و سایر آزمون ها بر طبق آن مدل سازی شده اند.

داوطلبان رشتهMSRTTOEFL Paper +TolimoIELTS EquivalentTOEFL iBT
فنی و مهندسی554253.526-30
کشاورزی554253.526-30
علوم پایه554253.526-30
علوم انسانی60450439-40
هنر60450439-40

 شایان ذکر است که اگر پس از اعزام، دانشگاه پذیرنده خارج از کشور، ملاک را بر قبولی و کسب حداقل نمره از آزمون زبان خاصی قرار دهد، داوطلب بایستی در آزمون مربوطه شرکت و نمره ی لازم را کسب نماید.

در این مقاله به بررسی بورس خارج از کشور پذیرفته شدگان دکتری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله بورسیه تحصیلی آلمان بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بورس خارج از کشور پذیرفته شدگان دکتری ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *