آیدانیتو > بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی, انتخاب رشته دکتری مهندسی مکانیک-دینامیک کنترل و ارتعاشات, انتخاب رشته دکتری مهندسی مکانیک-ساخت و تولید, انتخاب رشته دکتری مهندسی مکانیک-سیستم اطلاعات جغرافیایی, انتخاب رشته دکتری مهندسی مکانیک-مکانیک جامدات, مهندسی مکانیک

بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک






بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک

در مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک به 4 گرایش تقسیم می شود و هر یک از این گرایش ها حوزه کاری و حرفه ای متفاوت دارند. برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک دارند، اطلاع از بازار کار هر کدام از گرایش های آن و جایگاه شغلی آنها اهمیت دارد. از این رو در ادامه مطلب به بررسی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک پرداخته ایم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی را در رابطه با بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک به دست آورید. در زیر، به تفکیک گرایش های این رشته در دوره دکتری به تحلیل بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک برای شما دوستان می پردازیم.

بازار کار دکتری ساخت و تولید

گرایش ساخت و تولید در مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک به تولید و طراحی کمی و کیفی انواع قطعات صنعتی و مکانیکی می پردازد. از آنجایی که طراحی و تولید قطعات و شکل دادن اصولی و کاربردی به فلزات از نیازهای اساسی صنایع، کارخانجات و یک جامعه است، متخصصان گرایش ساخت و تولید حرفه ای کاربردی و لازم در جامعه دارند که به تبع تقاضا، بازار کار ساخت و تولید نیز مطلوب است. ادامه تصحیل در مقطع دکتری گرایش ساخت و تولید به دلیل افزودن بر دانش و تخصص فرد سبب ارتقاء شغلی و درآمد وی نیز خواهد شد. هر چند این قاعده کلی نیست و مهارت و تجربه و خلاقیت در عرصه کار، فاکتورهایی اساسی هستند، در آمد متخصصان ساخت و تولید با توجه به مدرک بالای تحصیلی که دکتری است و اشتغال در بخش دولتی و خصوصی تعیین می شود و بین 4 تا 8 میلیون تومان خواهد بود.

بازار کار دکتری مکانیک جامدات

گرایش جامدات رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری به بررسی و تحلیل حرکت و عملکرد قطعات یک ماشین در برابر نیروها و حرکات وارده می پردازد. این گرایش از تخصص های مهم و کاربردی و لازم در صنعت خودروسازی است که کیفیت قطعات تولید شده ی خودروها به آن وابسته است و با توجه به اینکه کیفیت قطعات تولید شده ی خودروها به آن وابسته است و نیز صنعت خودروسازی در کشور ما رو به رشد است، نیاز به فارغ التحصیلان دکتری مکانیک جامدات رو به فزونی است و بازار کار مکانیک جامدات قابل توجه و مطلوب است.
در صورت تمایل و داشتن علاقه به انتخاب رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری و نیاز به کسب اطلاعاتی در مورد بازار کار گرایش های مختلف این رشته می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

بازار کار دکتری دینامیک، کنترل و ارتعاشات

گرایش دینامیک، کنترل و ارتعاشات به حرکات و مکانیک خودروها و سایر سیستم های مکانیکی توجه دارد و در جهت تنظیم بهینه ترین و اصولی ترین حرکات یک سیستم مکانیکی متمرکز است. گرایش دینامیک، کنترل و ارتعاشات در انواع صنایع قطع سازی و خودروسازی است و حوزه های فعالیت فارغ التصحیلان مقطع دکتری این گرایش در زمینه شبیه سازی و مدل سازی دینامیکی سیستم های مهندسی و تولید و طراحی انواع مختلفی از سیستم های کنترل ارتعاشات فعالیت می کنند که کنترل ارتعاشات در تمامی صنایع هوایی، نظامی و تمامی سازمان هایی که در آنها از ماشین های مکانیکی استفاده می شود از وجوهه اصلی برای استفاده از آنهاست. این گرایش به نسبت دیگر گرایش ها بازار کار محدودتری دارد و علاقه مندان به تحصیل در این گرایش می بایست در فضای رقابتی برای تصاحب جایگاه های شغلی تلاش کنند.

بازار کار گرایش دکتری تبدیل انرژی

گرایش تبدیل انرژی در مقطع دکتری رشته مهندسی مکانیک به دلیل وابستگی صنایع مهم کشور به محدوده انرژی از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر گرایش ها برخوردار است و مسائل مربوط به سیالات و حرارت و تبدیل انرژی را در انواع موتورها را بررسی می کند. فارغ التحصیلان گرایش تبدیل انرژی امکان فعالیت در انواع نیروگاهها ماشینهای دوار مانند توربین های گاز و بخار، مراکز تولید و طراحی سیستم های تهویه و نیز صنایع خودروسازی و تولید قطعات فعالیت نمایند. انرژی نیاز همیشگی یک جامعه است و تقاضا برای متخصصان آن همیشه وجود دارد. از این رو بازار کار و درآمد یک فارغ التحصیل دکتری تبدیل انرژی با توجه به میزان مهارت و تجربه و خصوصی یا دولتی بودن سازمانی که در آن مشغول به فعالیت است، متفاوت خواهد.

جمع بندی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک

در مورد بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک باید اشاره کنیم که در میان گرایش های دکتری مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی، جامدات و ساخت و تولید به دلیل نقش مهمی که در انواع صنایع و مراکز طراحی، تحلیل و تولید و بهینه سازی قطعات مکانیکی و ماشین های صنعتی دارند، حوزه کاری و بازار کار و درآمد بهتری نسبت به دیگر گرایش ها دارند. میزان درآمد یک مهندس مکانیک با هر گرایشی وابسته به چند فاکتور است: 1- میزان مهارت 2- تجربه 3- دانش تخصصی و نیز اشتغال در سازمان های دولتی یا خصوصی.
مهندسی مکانیکی که تا مقطع دکتری تحصیل نموده است و در موضوعات مربوط به رشته تحصیلی خود پژوهش انجام داده است به صورت طبیعی می بایست جایگاه شغلی و به تبع آن درآمد قابل توجه داشته باشد. البته نوع دانشگاه و اعتبار آن  نیز در اعتبار مدرک دکتری یک مهندس مکانیک مورد توجه قرار دارد. درآمد مهندسان مکانیک در مراکز دولتی با توجه به سمتی که دارند، طبق قانون وزارت کار و بین 1 میلیون تا 8 میلیون تومان است.
در مراکز خصوصی ممکن است این میزان درآمد بیشتر هم باشد. با توجه به ظرفیت های پذیشر دانشگاه ها و تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکانیک و روند رو به رشد کشور در زمینه صنایع و فلزات و تولید قطعات در داخل می توان برای افزایش تقاضای فارغ التحصیلان این رشته در آینده امیدوار بود. اما باید به فاکتورهای اصلی سه گانه ای که در بالا اشاره کردیم، توجه کرد و در کنار شرایط شغلی آینده این رشته آنها را نیز مدنظر قرار داد.
در این مقاله به بررسی موضوع بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله گرایش های دکتری مکانیک بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بازار کار گرایش های دکتری مهندسی مکانیک ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *