اعتیاد

اعتیاد در بارداری

 


اعتیاد در بارداری

اعتیاد یک بیماری پیش رونده و مزمن است که عوارضی شدیداً منفی دارد. مثل سایر بیماری ها، اعتیاد هم در زمان بارداری می تواند خطرهای جدی ای برای یک زن باردار و فرزندش بیافریند.مشاوره خانواده میتواند از بزرگ ترین کمک ها به افراد باشد.

هر ماده ای که یک زن باردار مصرف کند به فرزندش انتقال پیدا می کند. الکل، نیکوتین و دیگر مواد و داروها از طریق جفت، عضوی که مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین در حال رشد فراهم می کند، عبور می کنند و منجر به مشکلاتی جدی می شوند.

زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند باید از مصرف هر نوع ماده خطرناکی اجتناب کنند. اعتیاد در بارداری شوخی نیست و می تواند آینده فرزندی که قرار است متولد شود را به خطر بی اندازد.مشاوره ازدواج میتواند در پیشگیری از این موضوع کمک کننده باشد.

خطرات اعتیاد در بارداری

زنان باردار باید تغییرات بسیاری را در سبک زندگی شان ایجاد کنند تا بتوانند سلامت خودشان و جنین را افزایش بدهند.

زنان باردار باید از غذاها، نوشیدنی ها و فعالیت هایی که جنین را در خطر قرار می دهند شدیداً اجتناب کنند. آن ها باید مکمل های غذایی مصرف کنند، به قدر کافی استراحت کنند و برنامه ورزشی سبکی داشته باشند. حتی با وجود رعایت همه این موارد، باز هم ممکن است یک زن باردار در خطر باشد چه برسد به وضعیتی که این زن دچار اعتیاد به یک ماده مخدر هم باشد.

در ادامه به عوارض اعتیاد در بارداری می پردازیم:

سقط جنین و به دنیا آمدن جنین مرده

سقط جنین می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بی افتد. مشکلات کروموزومی، عفونت، انواع بیماری ها، مصرف الکل و مواد مخدر و اختلالات خوردن این قابلیت را دارند که منجر به سقط جنین شوند. بیماری مقاربتی در دوران بارداری از موضوعات مهم هست که در مقالات ما میتوانید مطالعه کنید.

آمدن و آمیزش برای بارداری و به دنیا اودن جنین مرده وقتی اتفاق می افتد که نوزادی بدون هیچ علائم حیاتی، بعد از 24 هفته به دنیا بیاید. این مشکل اغلب ناشی از ناهنجاری های جفت است اما سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و الکل هم می توانند دلیل به دنیا آمدن جنین مرده باشند.

زایمان زود رس

زایمان زودرس وقتی اتفاق می افتد که نوزاد قبل از هفته سی و هفتم بارداری یا سه هفته زودتر از موعد مقرر به دنیا بیاید. زایمان زودرس معمولاً دلایلی مثل دیابت، بیماری قلبی، بیماری های کلیوی و مصرف مواد مخدر دارد.

اعتیاد در بارداری می تواند شدیداً به نوزادی که متولد می شود آسیب بزند. معمولاً نوزادهایی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند، مشکلات تنفسی دارند، اعضای بدنشان به قدر کافی رشد نکرده و معمولاً هفته ها یا ماه ها نیازمند مراقبت هستند.

اختلال های جنینی مرتبط با الکل

این اختلال ها گروهی از اختلالات هستند که به واسطه مصرف الکل در دوران بارداری به وجود می آیند. وقتی یک زن باردار الکل مصرف می کند، الکل از طریق بند ناف به جنین می رسد.

مصرف هیچ میزانی از الکل برای یک زن باردار مناسب نیست و اضطراب جدی دارد. این ها فقط تعدادی از عوارض اعتیاد در بارداری هستند. وقتی یک زن در دوران بارداری، مواد مخدری مصرف می کند، آن ماده از طریق جفت به جنین می رسد و جنین را وابسته می کند.

نوزادانی که در این شرایط به دنیا می آیند اختلالات زیادی را تجربه می کنند. تنفس سریع، عرق کردن، تشنج، تب، اسهال، پوست لکه دار، استفراغ و… علائم آزار دهنده ای هستند که این نوزادان بروز می دهند.

وزن پایین موقع تولد، مرگ ناگهانی، مشکلات رشدی و رفتاری و… هم از دیگر عوارض اعتیاد در بارداری هستند.

زنان باردار باید بدانند که تغذیه در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد و مصرف هر ماده مضری می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. زنانی که دچار اعتیاد هستند نباید به هیچ وجه باردار بشوند و حتماً باید قبل از بارداری وارد فرایند ترک اعتیاد شوند.

در ادامه مطالعه مقاله «درمان اعتیاد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های درمان اعتیاد، می توانید با مشاوران باتجربه و حرفه ای آیدانیتو، در زمینه ترک اعتیاد تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *