آیدانیتو > اصول انتخاب رشته ارشد آزاد 98
انتخاب رشته ارشد

اصول انتخاب رشته ارشد آزاد 98

اصول انتخاب رشته ارشد آزاد 98

با توجه به برگزاری آزمون در اردیبهشت ماه 98، اصول انتخاب رشته ارشد آزاد 98 و عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته صحیح در سال 98 از موضوعات حائز اهمیت در این روزها می باشد. داوطلبان کارشناسی ارشد 98، برای موفقیت در نتایج انتخاب رشته خود، نیاز به رعایت اصول و نکات ضروری جهت انتخاب رشته ارشد آزاد 98 خواهند داشت. با توجه به کاهش ظرفیت های دانشگاه های آزاد در مقطع کارشناسی ارشد سال 98، حساسیت انتخاب رشته بیشتر از سال های گذشته خواهد بود. بنابراین در این مقاله با موضوع اصول انتخاب رشته ارشد آزاد 98 در خدمت شما عزیزان هستیم. کارشناسی ارشد بدون کنکور میتواند تمامی این دشواری ها را کم کند و به راحتی وارد دانشگاه شوید.
همان طور که اطلاع دارید، داشتن مدرک کارشناسی از شرایط ثبت نام در مقطع ارشد می باشد، دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد 3 سال در این مقطع مشغول به تحصیل می شوند و با ارائه پایان نامه این دوره به تحصیلات خود پایان می دهند. با توجه به اینکه دانشگاه انتخابی داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد در تحصیلات بعدی (مقطع دکتری) تأثیرگذار است، انتظار می رود داوطلبان با انتخاب درست از نگرانی پذیرش در مقطع دکتری جلوگیری کنند. داوطلبان کارشناسی ارشد برای ورود به دانشگاه های آزاد ابتدا باید مجاز به انتخاب رشته دوره های غیر روزانه و آزاد شوند. بنابراین لازم است که برای کسب رتبه خوب تمام تلاش خود را به کار بگیرند.


موارد قابل بررسی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

با توجه به کاهش ظرفیت های دانشگاه های آزاد در مقطع کارشناسی ارشد، لازم است داوطلبان ارشد آزاد 98 از سهل انگاری و بی توجهی در انتخاب رشته دوری کنند. در ادامه نکاتی گفته شده است که نیاز است داوطلبان ارشد 98 قبل از آن ها را مورد بررسی قرار دهند.
  • انتخاب رشته و پذیرش دانشجو بر اساس رتبه کسب شده داوطلبان صورت می گیرد.
  • به ظرفیت واحدهای مختلف دانشگاه های آزاد اسلامی و رشته های ارائه دهنده آنان توجه کنید : لازم است  با بررسی رتبه خود و ظرفیت دانشگاه های مورد نظر، حرفه ای انتخاب رشته کنید
  • توجه به اولویت های داوطلبان در انتخاب از مهم ترین اصول انتخاب رشته ارشد آزاد 98 می باشد. برای اولویت بندی رشته های انتخابی به مواردی که گفته می شود، توجه داشته باشید:
    1. علاقمندی به رشته و دانشگاه مورد نظر
    2. انتخاب دانشگاه با توجه به شهریه
    3. توجه به مسیر دانشگاه های انتخابی
    4. توجه به رتبه کسب کرده و ظرفیت دانشگاه های مورد نظر
    5. توجه به سطح کیفیت آموزشی دانشگاه
    6. در نظر گرفتن آینده شغلی و بازار کار رشته مورد نظر
    7. در نظر گرفتن توانایی داوطلب در رشته انتخابی
  • به کد ضرایب دقت کنید :

قبل از هر چیز بایستی به این موضوع بپردازیم که وقتی می گوییم کد ضریب منظورمان چیست ؟ در واقع کد ضریب (گرایش) عددی است که به منظور نمایش تشابه و یا تفاوت در دسته بندی ضرایب دروس امتحانی در دفترچه راهنمای ثبت نام و کارنامه اولیه کارشناسی ارشد درج می شود. اگر بخواهیم دقیق تر موضوع کد ضریب را مورد بررسی قرار دهیم، ترجیح می دهیم که آن را در قالب یک مثال در رشته مهندسی برق مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در مجموعه مهندسی برق ، 14 رشته وجود دارد که یکی از این رشته ها مهندسی برق است.

مهندسی برق ، 13 گرایش دارد که در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد برای گرایش های سیستم های قدرت و برنامه ریزی و مدیریت سیستم های انرژی کد ضریب 2 درج شده است.

هدف از درج عدد مشابه در این دو گرایش این است که به داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در این گرایش ها، دروس با اهمیت و کم اهمیت را نشان دهند. در واقع در گرایش هایی که کد ضریب 2 در کنار آن ها ذکر شده، ضرایب دروس امتحانی با اعداد خاص مشابه نشان داده شده اند. به عنوان مثال در درس زبان انگلیسی در هر دو گرایش ، ضریب 2 و در درس ماشین های الکتریکی ضریب 5 است.

داوطلبان کارشناسی ارشد با توجه به نکات گفته شده می توانند انتخاب مطمئن تری داشته باشند. از طرفی آنالیز کارنامه داوطلبان سال گذشته و اطلاع از وضعیت پذیرش آنان در دانشگاه های آزاد، می تواند در انتخاب دانشگاه به داوطلبان کمک کند.

برای دیدن مقاله پرستاری بدون کنکور میتوانید روی لینک کلیک کنید.

اولویت انتخاب ها در دانشگاه آزاد

من که می گویم دانشگاه آزاد و سراسری ندارد، اولویت انتخاب ها بایستی بر اساس علاقه مندی باشد . البته چه بسیار داوطلبانی را دیده ام که فقط به صرف اینکه در یک واحد آموزشی قبول شوند و یک سال دیگر برای قبول شدن منتظر نمانند، گرایش هایی که اصلا هیچ گونه علاقه ای به آن ها ندارند را انتخاب می کنند و بعد از دو سال کاسه ی چه کنم چه کنم در دستشان می گیرند! برای اینکه این اتفاق برای شما نیز رخ ندهد، لطفا در کاغذی لیستی از گرایش ها و دانشگاه هایی را که مدنظرتان است را یادداشت کنید.
همان طور که مستحضر هستید انتخاب رشته به صورت عمودی است (یعنی اگر به عنوان مثال رتبه ای که کسب کرده اید 3 باشد ، ابتدا سیستم سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد تمامی انتخاب های شما را برسی و شما را در یکی از آن ها می پذیرد و یا نمی پذیرد و  سپس به سراغ رتبه 4 می رود). بهترین روش انتخاب رشته بدین صورت است که در ابتدا چند درصدی را به علاقه مندی هایتان اختصاص دهید. دانشگاه و گرایشی را که در صدر اولویت بندی تان است در جایگاه 1 بنویسید.
از آنجایی که ما همیشه در قسمت کارنامه و رتبه قبولی ، ترازهای خوشبینانه، واقع گرایانه و بدبینانه را مورد بررسی قرار می دهیم، به نظر می رسد که اگر قاعده خوشبینی، بدبینی و واقع گرایی را در مورد اولویت بندی مان رعایت کنیم نیز، ضرر نخواهیم کرد. بنابراین اولویت های بعدی را به اینگونه از انتخاب ها اختصاص می دهیم.

نحوه و زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد 98

داوطلبان کارشناسی ارشد آزاد 98، در صورت مجاز بودن انتخاب رشته می توانند 100 کد رشته را وارد نمایند. ترتیب وارد کردن کد رشته های انتخابی بر اساس اولویت داوطلبان می باشد. طبق اعلام سازمان سنجش زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد 98، در تاریخ نیمه دوم خردادماه می باشد. داوطلبان کارشناسی ارشد آزاد 98، با مراجعه به سایت دانشگاه Azmoon.com وارد مرحله انتخاب رشته خواهند شد.
در نهایت پس از بررسی اصول انتخاب رشته آزاد 98 ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله تحلیل کارنامه ارشد بزنید .
اگر سوالی در زمینه اصول انتخاب رشته ارشد آزاد ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *