آیدانیتو > اختلال یادگیری کودکان
اختلال یادگیری

اختلال یادگیری کودکان





 

اختلال یادگیری کودکان

آیا کودک شما در مدرسه مشکل دارد؟ آیا او از خواندن یک متن، نوشتن چند خط و حل کردن یک مسئله ریاضی می ترسد؟ هر کودکی در طول دوران تحصیل گاهی در انجام تکالیفش دچار مشکل می شود. اما اگر یک کودک همیشه در حوزه ای از یادگیری به مشکل بر بخورد، احتمالاً از نوعی اختلال یادگیری رنج می برد.

اگر حدس می زنید که فرزندتان مبتلا به یک اختلال یادگیری باشد، بهتر است آگاهی خود را در مورد انواع این اختلالات افزایش بدهید و با کمک یک مشاور کودک برای غلبه بر چالش های تحصیلی و انواع اختلال یادگیری کودکان راهکارهای مناسبی دریافت کنید.

 اختلال یادگیری چیست

در پاسخ به سوال اختلال یادگیری چیست ، می توان گفت اختلالات یادگیری واژه ای است که طیف وسیعی از مشکلات یادگیری را دربر می گیرد. یک مشکل یادگیری به معنای کم هوشی یا انگیزه پایین تحصیلی نیست. کودکان دارای اختلال یادگیری تنبل نیستند. در واقع اکثر آن ها به اندازه سایر هم سالانشان باهوش اند. فقط مغزشان به سبک متفاوتی عمل می کند و این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می گذارد.

به بیان ساده تر می توان گفت که بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری مسائل را به شکلی دیگر می بینند، می شنوند و درک می کنند. این تفاوت می تواند منجر به مشکلاتی در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و شیوه استفاده از آن ها شود.

شایع ترین انواع اختلالات یادگیری در کودکان شامل مشکلاتی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است. کودکانی با اختلالات یادگیری کاملاً قابلیت این را دارند که در شرایط مناسب به موفقیت‌های تحصیلی دست پیدا کنند.

مواجهه با یک اختلال یادگیری در یک کودک کار آسانی نیست. هیچ پدر و مادری دوست ندارد شاهد رنج کشیدن فرزندش باشد.

شاید به عنوان والدین یک کودک مبتلا به اختلالات یادگیری، نگران آینده ی فرزندتان یا عملکرد او در مدرسه باشید. شاید نگران بر چسب هایی مثل «خنگ» یا «کودن» باشید که ممکن است آدم های بی رحم به فرزندتان بزنند. اما مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که کودکان دارای اختلال یادگیری به اندازه ی دیگران باهوش هستند. آن ها فقط احتیاج به کمک و درک شدن دارند.

با آگاهی بیشتر در مورد اختلالات یادگیری در کودکان و نوع خاصی از این اختلالات که در فرزند شما مشاهده می شود، می توانید به هموار شدن راه پیشرفت کودکتان کمک کنید.

  
انواع اختلال یادگیری کودکان

نحوه بروز اختلالات یادگیری از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. ممکن است کودکی با خواندن و تلفظ واژه ها مشکل داشته باشد در حالی که کودک دیگری عاشق کتاب خواندن است. اما ریاضیات را درک نمی کند. بعضی کودکان هم در درک صحبت های دیگران و ارتباط برقرار کردن مشکل دارند.

مشکلات متفاوت هستند اما همه آن ها اختلالات یادگیری اند.

 

 

 شناسایی اختلال یادگیری در کودکان همیشه کار راحتی نیست. چون تنوع این اختلالات خیلی زیاد است. یک نشانه ی واحد وجود ندارد که مشکل کودک شما را اثبات کند. اما بعضی نشانه های هشداردهنده در سنین مختلف شایع تر از نشانه های دیگر هستند.

اگر از این نشانه ها آگاه باشید، می توانید به محض مشاهده‌ی آن ها کودکتان را وارد فرایند درمان کنید. در ادامه به شایع ترین نشانه های اختلالات یادگیری اشاره می کنیم.

به خاطر داشته باشید که کودکانی که مبتلا به اختلالات یادگیری نیستند هم ممکن است گاهی این نشانه ها را بروز بدهند. زمانی جای نگرانی وجود دارد که این علائم مداوم باشند و جلوی پیشرفت کودک را بگیرند. اختلالات یادگیری بر عملکرد تحصیلی کودکان اثر می‌گذارند.

مشکلاتی در خواندن، نوشتن و یادگیری ریاضیات

اختلال یادگیری در کودکان اغلب توسط مهارت های مربوط به مدرسه  طبقه بندی می شود. اگر کودک شما به مدرسه برود، انواع اختلالات یادگیری که از همه آشکارتر هستند با خواندن، نوشتن یا ریاضیات مرتبط اند.

اختلال در خواندن (خوانش پریشی)

دو نوع اختلال یادگیری در خواندن وجود دارد: مشکلات اساسی خواندن زمانی اتفاق می افتند که درک رابطه میان صداها، حروف و کلمات دشوار باشد.

مشکلات درک مطلب مربوط به حالتی است که یک ناتوانی در فهم معنی کلمات، عبارت ها و پاراگراف ها وجود دارد.

نشانه های اختلال در خواندن:

  • مشکل در شناختن حروف و کلمات
  • ناتوانی در درک کلمات و ایده ها
  • مشکل در روخوانی و سرعت خواندن
  • مشکل در مهارت های استفاده از مجموعه لغات

اختلال در یادگیری ریاضیات

کودکی که مبتلا به یک اختلال یادگیری در ریاضیات است، ممکن است در به خاطر سپردن و سازمان دهی اعداد یا جمع، تفریق، ضرب و تقسیم مشکل داشته باشد.

همچنین ممکن است این کودکان در شمردن اعداد ناتوان باشند یا نتوانند خواندن ساعت و زمان را یاد بگیرند.

 

اختلال در نوشتن (نوشتار پریشی)

اختلالات یادگیری در نوشتن می توانند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا فعالیت ذهنی درک و ترکیب اطلاعات باشند. اختلال نوشتن مرتبط با مشکلات جسمی در نوشتن حروف و کلمات است.

علائم و نشانه های اختلال یادگیری در کودکان

در اینجا به مهم‌ترین نشانه‌های اختلال یادگیری کودکان در سنین مختلف اشاره می‌کنیم:

پیش دبستانی

  • مشکل در تلفظ کردن کلمات
  • مشکل در استفاده از کلمه مناسب
  • مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ ها، شکل ها، روزهای هفته
  • مشکل در دنبال کردن مسیرها و یادگیری کارهای روزمره
  • مشکل در به دست گرفتن مداد شمعی، مداد و قیچی یا رنگ کردن اشکال
  • مشکل در بستن دکمه ها، زیپ ها، قفل ها و بستن بند کفش ها

5-9 سال

  • مشکل یادگیری و ارتباط برقرار کردن بین حروف و صداها
  • ناتوانی در استفاده از صداها برای ساختن کلمات
  • گیج شدن موقع خواندن کلمات
  • کٌند بودن در یادگیری مهارت های جدید
  • تلفظ اشتباه و مداوم کلمات
  • مشکل در یادگیری مفاهیم ساده ی ریاضی

10-13 سال

  • مشکل در درک مطلب یا مهارت های ریاضی
  • مشکل در پاسخ دادن به سؤال های باز
  • بی علاقگی به خواندن و نوشتن و ترس از بلند خواندن یک متن
  • مهارت های سازمان دهی و ایجاد نظمِ ضعیف (معمولاً اتاق خواب، تکالیف و میز مطالعه کودک به هم ریخته است)
  • مشکل در دنبال کردن بحث های کلاسی و بیان افکار با صدای بلند

انواع دیگر اختلالات یادگیری در کودکان

خواندن، نوشتن و ریاضیات تنها مهارت هایی نیستند که تحت تأثیر اختلال یادگیری کودکان قرار می گیرند. انواع دیگر اختلالات یادگیری شامل مشکلاتی در مهارت های حرکتی، درک صحبت های دیگری، تشخیص صداها و درک اطلاعات بصری هستند.

شاید بتوان با یک بیان خیلی ساده گفت که هر ویژگی جسمی یا روانی ای که بر یادگیری و عملکرد تحصیلی کودکان تاثیری منفی بگذارد یک اختلال یادگیری است.

 

اختلال در مهارت های حرکتی

منظور از مشکل حرکتی، مشکلاتی در حرکت کردن و هماهنگی هستند. ممکن است کودک مبتلا به این نوع اختلال نتواند بنویسد، از قیچی استفاده کند یا حتی بدود و بپرد. این اختلال مرتبط با مشکل در خروج اطلاعات از مغز است.

به منظور دویدن، پریدن، نوشتن یا بریدن کاغذ با قیچی، مغز باید این توانایی را داشته باشد که با اعضای بدن ارتباط برقرار کند. اگر کودکی در مهارت های حرکتی دچار مشکل باشد، نمی تواند فعالیت هایی را انجام دهد که نیازمند هماهنگی بین چشم و دست هستند. به عنوان مثال او نمی تواند یک مداد را در دستش نگه دارد یا دکمه ی یک لباس را ببندد.

اختلال در زبان

اختلالات زبانی و ارتباطی شامل ناتوانی در درک یا تولید کلام هستند. زبان هم یک فعالیت بیرونی است. چون نیازمند شناخت افکار در مغز و استفاده از کلمات مناسب برای بیان کلامی و ارتباط با دیگران است.

کودکانی که مبتلا به اختلالات زبانی هستند، نمی توانند چیزی را به درستی و روان تعریف کنند. معنای کلمات را نمی دانند وبعضی صحبت ها را درک نمی کنند.

اختلال در فرایندهای شنوایی و بینایی

چشم ها و گوش ابزارهای اصلی برای انتقال اطلاعات به مغز هستند. اگر این اعضای بدن نتوانند به خوبی کار کنند، یادگیری دشوار می شود.

اختلال در فرایند شنوایی

کودکانی که مشکل شنوایی دارد، به خوبی نمی شنوند پس نمی توانند به خوبی بخوانند، بنویسند و تلفظ کنند. آن ها در تشخیص صداها ناتوان هستند یا شنیدن صداها با یک سرعت اشتباه باعث می شود که صداها را خوب درک نکنند و مفاهیم اساسی خواندن و نوشتن را یاد نگیرند.

اختلال در فرایند بینایی

مشکلات در درک دیداری نوعی اختلال یادگیری در کودکان هستند و باعث می شوند که کودک تفاوت میان اشکال را متوجه نشود، کلمات را به درستی نبیند، حروف را به خوبی تشخیص ندهد، بعضی خط ها را در کتاب درسی از دست بدهد یا نتواند بین چشم و دست هماهنگی ایجاد کند.

مشکلات بینایی بر مهارت های حرکتی، درک مطلب و مهارت در ریاضیات تأثیر می گذارند.
 

درمان اختلالات یادگیری در کودکان

اگر احتمال می دهید که کودکتان مبتلا به یکی از انواع اختلالات یادگیری باشد، به او هیچ برچسبی نزنید. فقط هر چه زودتر از یک متخصص کمک بگیرید.

گاهی اوقات حتی متخصصان در تشخیص اختلال یادگیری کودکان به اشتباه می افتند و ممکن است یک اختلال یادگیری را با اختلال بیش فعالی اشتباه بگیرند. صبور باشید. شما بالاخره کسی را پیدا خواهید کرد که به بهترین نحو فرزندتان را یاری کند.

مشاوره کودک در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و پیشینه کاری شان در حوزه های مختلف خانواده ، تحصیلی، حقوقی، کسب و کار، مهاجرت، نظام وظیفه و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.

مشاوره کودک یکی از مهم ترین بخش های مشاوره خانواده است. برای آگاهی از انواع روش های درمان و آموزش کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، می توانید از مشاوران کودک آیدانیتو کمک بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله اوتیسم چیست؟ را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا شاهد نشانه های نوعی از اختلالات یادگیری در فرزندتان هستید؟ قبل از اینکه دیر بشود یا یک متخصص مشورت کنید. شما می توانید با مشاوران کودک حرفه ای و باتجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *