آیدانیتو > اختلالات روانی در دوران بارداری
انواع اختلال, بارداری

اختلالات روانی در دوران بارداری

 

 

اختلالات روانی در دوران بارداری

دوران بارداری یک دوران بسیار مهم و یکی از حساس ترین دوره های زندگی زنان است. سلامت روانی زن در زمان بارداری نه تنها بر خودش تاثیر می گذارد بلکه بر جنین هم اثر دارد. پژوهش ها نشان می دهند که مشکلات روانی مادر در دوران بارداری این قابلیت را دارند که سلامت روانی فرزند را در بزرگسالی به خطر بی اندازند.مشاوره ازدواج میتواند کمک بزرگی برای زوج ها باشد.

متاسفانه وقتی از سلامت بارداری صحبت می شود، تمرکز ما بر ارتقای سلامت جسمی است و از بهداشت روانی غافل می مانیم، اما هر چه علم روان شناسی بیشتر پیشرفت می کند و رابطه تنگاتنگ جسم و روان آشکارتر می شود، توجه ما هم به اختلالات روانی در دوران بارداری و آثار عمیق آن ها بیشتر می شود.

تغییرات روانی در دوران بارداری

نمی توان این واقعیت را انکار کرد که حاملگی باعث تحولات عمیقی در زن می شود. تغییرات شدید هورمونی در این دوران و تحولات روانی ِناشی از نگاه زن به فرزندش، همسرش، هویت زنانه، احساسش به جنین و…. شاید او را به آدم دیگری تبدیل کنند.مشاوره خانواده از مواردی هست که میتواند کمک کند به افراد در موضوع بارداری و ارتباط زوج ها.

زن باردار هر چه به زمان وضع حمل نزدیک تر می شود، اضطرابش هم بیشتر می شود و در طول دوران بارداری ممکن است به علت ماندن در خانه و دور شدن از فعالیت های اجتماعی و معاشرف با افراد فامیل و دوستان، منزوی و افسرده بشود. اختلالات روانی در دوران بارداری در یک لیست جدا از سایر بیماری های روانی قرار نمی گیرند. اما توجه به آن ها و پژوهش در مورد آن ها به صورت جداگانه بسیار مهم است.رابطه در دوران بارداری و مهارت های آن از مهم ترین آموزش های زوج ها میباشد که باید کسب کنند از طریق مشاوره گرفتن.

انواع اختلالات روانی در دوران بارداری

افسردگی

بالا و پایین شدن هیجانات و نوسانات خلقی به علت تغییرات هورمونی و تغییرات اساسی در زندگی فرد، کاملاً طبیعی هستند. اما گاهی اوقات تغییرات روانی در این دوران بیش از حد و آسیب زا می شوند. پژوهش ها نشان می دهند که نیمی از بیماری های روانی در دوران حاملی و بعد از آن با افسردگی مرتبط هستند.همبستری در دوران بارداری باشد یا نباشد از موضوعات مهم و مرتبط با موضوع افسردگی است.

افسردگی در دوران بارداری می تواند باعث شود که زن در خانه خودش را پنهان کند، به تغذیه اش اهمیت ندهد، از تصمیمش برای بچه دار شدن پشیمان شود، با هیچ کس معاشرت نکند و میل جنسی اش شدیداً کاهش پیدا کند. احساس پوچی ، احساس بی ارزشی، ناامیدی و عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلاً مورد علاقه فرد بودند از ویژگی های اختلال افسردگی هستند.

اضطراب

در سه ماهه سوم بارداری، رشد جنین از همیشه بیشتر می شود، زمان زایمان نزدیک می شود و نگرانی ها و مشکلات جسمی، اضطراب زن حامله را افزایش می دهند. این اضطراب می تواند در برنامه خواب زن اختلال ایجاد کند و خواب او در ماه های آخر شدیداً کاهش پیدا کند.ارضا شدن در ماه نهم بارداری عوارض دارد یا خیر از سوالات مهم زوج ها هست که منجر به اضطراب میشود یا خیر.

در این مرحله، حمایت از جانب همسر و افراد خانواده، بیشترین تاثیر را در کاهش اضطراب دارد.

علل افسردگی و اضطراب در زمان بارداری

اختلالات روانی در دوران بارداری علل متعددی دارند. عدم آمادگی برای مادر شدن، بی علاقگی به همسر، مشکلات زناشویی، ناخواسته بودن فرزند، مشکلات اقتصادی، عدم حمایت همسر، محرومیت از حمایت های خانوادگی، تنهایی و… می توانند منجر به افسردگی و اضطراب در دوران بارداری شوند.

افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان، نوعی افسردگی است که زن ها بعد از تولد فرزندشان آن را تجربه می کنند. این زن ها در اولین هفته های بعد از زایمان شدیداً غمگین و مضطرب می شوند و ممکن است نتوانند با نوزاد رابطه برقرار کنند.

آن ها از هیچ فعالیتی در زندگی لذت نمی برند، انرژی ندارند، معمولاً خوابشان به هم ریخته است و ممکن است حتی افکاری را در مورد آسیب رساندن به کودک تجربه کنند.آیا در دوران بارداری میتوان رابطه داشت یا خیر از موارد مهم و ضروری هست که باید افراد آگاهی داشته باشند.

آگاهی از اختلالات روانی، علائم و نشانه های آن ها و روش های درمانشان برای همه افراد جامعه مفید است. اگر مرد و زنی که قصد دارند صاحب فرزند بشوند بدانند که یک زن باردار ممکن است چه تجربیات روانی ای را پیش رو داشته باشد و برای گذرکردن از آن ها به چه حمایت هایی نیاز دارد، بارداری می تواند به دوران لذت بخشی تبدیل شود و سلامت روانی زن و جنین آسیب نبیند.

در ادامه مطالعه مقاله «انواع اختلالات» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر باردار هستید یا قصد دارید صاحب فرزند بشوید، برای آگاهی بیشتر در مورد سلامت در دوران بارداری، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *