آیدانیتو > گرایش های ارشد معدن
گرایش مهندسی معدن

گرایش های ارشد معدن






گرایش های ارشد معدن

معدن کاری یکی از سخت ترین مشاغل جهان است. اما این سختی مانع از علاقه مندی افراد به این رشته نشده است و خیلی ها حتی تمایل به تحصیل در رشته معدن را دارند. البته تحصیل در رشته معدن به معنی کار کردن در معدن نیست. بلکه مهندسی معدن مجموعه علوم و فنونی جهت تهیه و تأمین مواد اولیه منابع است. در این مقاله می خواهیم گرایش های ارشد معدن را معرفی کنیم.

گرایش های ارشد مهندسی معدن

مهندسی معدن یکی از رشته های گروه فنی و مهندسی است. مهندسی معدن یک رشته جامع است و برای مطالعه تخصصی باید در یکی از شاخه های آن متمرکز شد. به همین دلیل در مقطع ارشد این رشته به هفت گرایش تقسیم می شود و هر گرایش نگاه تخصصی به موضوع خود و نگاهی عمومی بر سایر گرایش ها دارد. گرایش های ارشد مهندسی معدن را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

گرایش های ارشد معدن

فراوری مواد معدنی

مکانیک سنگ

استخراج معدن

اقتصاد و مدیریت معدنی

اکتشاف معدن

معدن و محیط زیست

تونل و فضاهای زیرزمینی

 

گرایش ارشد اکتشاف معدن

برای بهره برداری از یک معدن، ابتدا باید آن معدن را کشف کرد. بعد از کشف نیاز به شناخت منابع و ذخایر سنگ و کانی آن معدن احساس می شود. زیرا با شناخت منابع و کانی معدن می توان بهترین و پر بازده ترین بهره برداری را داشت. در اکتشاف معدن با دانش زمین شناسی و شبیه سازی رایانه ای حجم و منابع داخل زمین مدل سازی می شود و پس از ارزیابی میزان ذخایر و ارزش اقتصادی، بهترین روش استخراج شخص می شود.

گرایش ارشد استخراج معدن

بعد از معرفی گرایش ارشد اکتشاف معدن، به معرفی گرایش استخراج می پردازیم. بعد از اکتشاف معدن، در صورتی که ذخایر آن ارزشمند باشند، تصمیم به استخراج آن گرفته می شود و نیاز به متخصصین استخراج است. متخصصین استخراج معدن باید دانش کافی پیرامون حفاری، نگهداری سازه و استخراج داشته باشند.

گرایش ارشد فراوری مواد معدنی

معمولاً مواد معدنی استخراج شده از معدن را نمی توان مستقیماً استفاده کرد و نیاز است تا بر روی آن فرایند هایی انجام شود تا تمامی صنایع بتوانند از آن به عنوان ماده اولیه استفاده کنند. این تبدیل و فراوری به دست کارشناسان فراوری مواد معدنی انجام می شود.

گرایش ارشد مکانیک سنگ

یکی دیگر از گرایش های ارشد معدن، گرایش مکانیک سنگ است. در مکانیک سنگ، اثر نیروها برروی سنگ مورد مطالعه قرار می گیرد. زیرا هدف از این گرایش طراحی و کاربرد سنگ در سازه ها به طور ایمن و صحیح است.

گرایش ارشد تونل و فضاهای زیرزمینی

گرایش تونل و فضاهای زیرزمینی تلفیقی از دو رشته عمران و معدن است. کارشناسان این رشته درک مناسبی از سازه های تونل و سازه در فضای زیرزمینی دارند.

بازار کار مهندسی معدن

مهندسی معدن یکی از سخت ترین مشاغل است و البته نیاز به متخصصین معدن نیز به شدت احساس می شود. زیرا اگر متخصصین معدن حرفه ای در کشور خودمان داشته باشیم، وابستگی مان به سایر کشورها در زمینه معدن کمتر می شود. فارغ التحصیلان معدن می توانند در وزارت معدن، وزارت نفت، وزارت آبهای زیرزمینی، راه و ترابری و انرژی اتمی مشغول به کار شوند.

حقوق کارشناسان معدن بسته به سمت، مهارت، تجربه، کار و سابقه کاری متفاوت است اما می توان گفت با توجه به سختی کارشان حقوق بسیار بالایی دریافت نمی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون بازار کار مهندسی معدن می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

بهترین گرایش مهندسی معدن

اگر قصد دارید بهترین گرایش مهندسی معدن را انتخاب کنید به شما توصیه می کنیم کمی صبر کنید و ابتدا علاقه خودتان را در نظر بگیرید همچنین توانایی های خود را نیز بررسی کنید. با علاقه، مهارت و توانایی تان یکی از گرایش های مهندسی معدن را انتخاب کنید. اما از میان گرایش های مهندسی معدن می توان اکتشاف، استخراج و فراوری را به عنوان بهترین گرایش مهندسی معدن معرفی کرد.

در این مقاله به معرفی گرایش های ارشد معدن پرداختیم. پیشنهاد میکنیم مقاله انتخاب رشته ارشد معدن را نیز مطالعه نمایید.

در صورتی که برای انتخاب گرایش و یا انتخاب رشته دچار شک و تردید هستید می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *