آیدانیتو > گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی
انتخاب رشته ارشد, گرایش رشته زبان و ادبیات فارسی

گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی

گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی

گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی 

رشته زبان و ادبیات فارسی از رشته های گروه علوم انسانی می باشد. هدف از ارائه این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ایجاد مهارت کافی در متون ادبیات فارسی و اصطلاحات و دستور زبان ادبیات فارسی می باشد. رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد در 9 گرایش ارائه شده است.

گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی
گرایشکد ضریبگرایشکد ضریب
ادبیات کودک و نوجوان2ادبیات عامه1
ادبیات پایداری3آموزش زبان فارسی1
ادبیات تطبیقی1ادبیات روایی1
ویرایش و نگارش1نظریه و نقد ادبی1
ادبیات معاصر1
.
گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی در 8 دسته قرار می گیرند. در ادامه بیشتر با گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا با مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری را در رابطه با گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی بدست آورید.

.

رشته زبان و ادبیات فارسی – ادبیات کودک و نوجوان

هدف از ارائه این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، ارتباط بهتر با کودکان از طریق متن، داستان و همچنین افزایش مهارت در زبان شناسی ادبیات کودکان می باشد. همان طور که اطلاع دارید، داستان ها و ادبیات کودکانه در شخصیت کودکان تأثیرگذار خواهد بود. از این رو نیاز به متخصصان این گرایش در جامعه وجود دارد.

تا به حال به ارشد بدون کنکور فکر کرده اید؟ و میدانید که میتوانید برای تحصیل در این مقطع میتواند بدون آزمون ورودی وارد شوید؟ با کلیک روی لینک جواب تمام سوال هایتان را پیدا کنید.

.

رشته زبان و ادبیات فارسی – ادبیات عامه

هدف از این رشته تربیت متخصصانی در زمینه ادبیات معنوی و فرهنگی کشورمان می باشد. ادبیات عامه در واقع بخشی از فرهنگ هر جامعه و مردمانش می باشد و انتقال دهنده احساسات و آرزوها و افکار گوناگون نسل های گذشته به آینده می باشد. ادبیات عامه را هنر زبانی نیز می نامند.
.

رشته زبان و ادبیات فارسی – ادبیات پایداری

ادبیات پایداری، ادبیاتی است که از شرایط و اوضاع جامعه تأثیر می پذیرد و در آن مواردی مانند آزادی های فردی، اجتماعی، خفقان و ادبیات پایداری در حوزه های مختلف طنز، نمایشنامه، هجو و غیره به نمایش گذاشته می شود. ادبیات پایداری در ایران در قرون اولیه اسلام شروع شد.
.

رشته زبان و ادبیات فارسی-  ادبیات تطبیقی

ادبیات تطبیقی (comparative literature)  که ادبیات همگانی نیز نامیده می شود مسئولیت مطالعه آثار به وجود آمده در زمینه های فرهنگی گوناگون را عهده دار است. علاوه بر این، ادبیات چند کشور را با هم مقایسه می کند. در واقع با استفاده از این گرایش، کشورهای مختلف از یکدیگر الهام می گیرند. اگر به پرستاری علاقه مند هستید و دنبال ساده ترین راه برای تحصیل می گردید پرستاری بدون کنکور می تواند انتخاب خوبی باشد.
.

رشته زبان و ادبیات فارسی – ادبیات روایی

ادبیات روایی در واقع به رمان و افسانه، داستان ها که حالت غیر واقعی یا واقعی دارد، گفته می شود. این گرایش برای داوطلبان دارای بیان خوب مناسب است.
.

رشته ادبیات و زبان فارسی – ویرایش و نگارش

رشته ادبیات و زبان فارسی در گرایش ویرایش و نگارش به نگارش متن های ادبی می پردازد. این رشته از حوزه شغلی مناسبی برخوردار است.
.

رشته ادبیات و زبان فارسی – نقد و نظریه ادبی

رشته ادبیات و زبان فارسی – نقد و نظر به ادبی به تحلیل نقد تاریخ ادبیات می پردازد. در نقد ادبی حفظ معیارمندی و ادیبانه بودن و حفظ سلامت متن ضروری است.
.

رشته ادبیات و زبان فارسی – ادبیات معاصر

ادبیات معاصر، از زمان مشروطه تا زمان حال را در بر می گیرد. علاقمندان به ادبیات این برهه از تاریخ می توانند این رشته را انتخاب کنند. با توجه به توضیحات اجمالی راجع به رشته ها، داوطلبان علاقمند به رشته زبان و ادبیات فارسی می توانند در یکی از گرایش های گفته شده در مقطع دکتری ادامه تحصیلی دهند. با توجه به تعدادی بالای داوطلبان دکتری زبان و ادبیات فارسی، رقابت سختی برای داوطلبان ایجاد خواهد شد.
در این مقاله به بررسی گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد زبان و ادبیات فارسی بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.
.
.

15 دیدگاه در “گرایش های ارشد زبان و ادبیات فارسی

  1. نفیسه گفت:

    سلام
    میخواستم ببینم امسال هم زبان و ادبیات فارسی بدون گرایش از کدضدریب 1به 3منتقل شده است؟؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مطابق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 97 ، کد ضریب برای زبان و ادبیات فارسی بدون گرایش یک است.

  2. فرزانه گفت:

    سلام زبان وادبیات فارسی بدون گرایش چیه؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      همان طور که در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 97 ذکر شده است، در مجموعه زبان و ادبیات فارسی 9 گرایش برای رشته زبان و ادبیات فارسی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که خود رشته زبان و ادبیات فارسی بدون هیچ گرایشی نیز مورد پذیرش دانشگاه ها قرار می گیرد و کد ضریب آن نیز یک است.

  3. MOHSEN گفت:

    گرایش زبان‌شناسی هم زیرگروه رشته ادبیات حساب میشه یا جداست؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      زبان شناسی در مجموعه ای مجزا از مجموعه ادبیات و زبان فارسی قرار می گیرد و شامل رشته های زبان شناسی همگانی ، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان ، زبان شناسی رایانشی و واژه گزینی و اصطلاح شناسی است.

  4. وصال گفت:

    سلام با عرض خسته نباشید آیا رشته عرفان و ادیان اسلامی جزو گرایشهای زبان و ادبیات فارسی هست یا خیر اگر نیست چکار باید بکنم ؟ باتشکر

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در رشته ادبیات گرایش عرفان و ادیان اسلامی تعریف نشده ولی در مقطع کارشناسی ارشد گرایش ادیان و عرفان وجود دارد که در رشته الهیات و معارف اسلامی است.

  5. نگین گفت:

    سلام
    روز بخیر ، من علاقه خاصی به ادبیات دارم ، میخوام در شهر خودم رشته ادبیات و زبان فارسی بدون کنکور آزاد رو بخونم اما فقط به دلیل رسیدن به رویام که ورود به دانشگاه تهران هستش مرددم که آیا من میتونم بعد گرفتن لیسانس برای فوقم رشته ادبیات رو تو دانشگاه دولتی تهران ادامه بدم ، لطفا جوابمو بدید واقعا این مسئله کل مسیر زندگیم رو عوض میکنه

  6. فاطمه گفت:

    با سلام .ببخشید ادبیات داستانی چی؟اینم جزو گرایش ها هست یا خیر؟و اگر هست تو کدوم دانشگاه ها هست؟با تشکر

  7. حمیدرضا محمدی گفت:

    سلام خسته نباشید ، گرایش عروض و قافیه در این مقاطع وجود نداره؟

  8. Safoora گفت:

    سلام خوبید ببخشید بهترین گرایش رشته زبان وادبیات فارسی چیه

  9. ناشناس گفت:

    4.5

  10. ناشناس گفت:

    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *