موفقیت

کلیدهای طلایی موفقیت

کلیدهای طلایی موفقیت

آیا کسی می‌تواند مدعی بشود که موفقیت برایش اهمیت ندارد؟ ما انسان‌ها دوست داریم که به عنوان یک فرد موفق شناخته شویم. اگر نتوانیم با اطمینان بگوییم «همه» اما قطعاً می‌توانیم بگوییم که اکثر ما اهداف و رویاهایی داریم. رویاهایی که شاید مربوط به روابط، تحصیل، شغل، محل زندگی، پول، قدرت و … باشند. احتمالاً با شکوفایی استعدادها و استفاده از آن‌ها در راه رسیدن به اهداف، افراد به رضایت درونی می رسند و خودشان را موفق به حساب می‌آورند.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که معنای موفقیت در نظر افراد مختلف، متفاوت است و شاخص‌های موفقیت از هر فردی به فرد دیگر، با توجه به نگاهش به زندگی تغییر می‌کند. اما برای دست یابی به موفقیت چه باید کرد؟ آیا علاوه بر تلاش بسیار، عوامل، تکنیک‌ها و عادت‌هایی وجود دارند که راه رسیدن به موفقیت را تسهیل کنند؟

در این مقاله به مواردی می‌پردازیم که رعایت آن‌ها می‌تواند ما را در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف یاری کند:

بر تعهد تمرکز کنید نه انگیزه

چقدر به هدفتان متعهد هستید؟ این هدف چقدر برای شما اهمیت دارد؟ حاضرید چه چیزهایی را برای رسیدن به اهدافتان قربانی کنید؟ اگر متعهد باشید، با انگیزه هم خواهید شد. تعهد شما به مسیری که طی می‌کنید و آنچه در انتهای مسیر منتظر شماست، باعث می‌شود که دقیق و با برنامه‌ریزی عمل کنید و با سهل انگاری حرکت نکنید.

گاهی اوقات افراد اهدافشان را می‌شناسند اما نمی‌دانند که دست‌یابی به اهداف با تنبلی یا بی‌نظمی ممکن نیست. ما نیاز به یک نقشه‌ی راه داریم و البته مقدار زیادی تعهد.

به دنبال کسب دانش باشید، نه نتیجه

اگر بر هیجان کشف، ارتقای خود، کاوش و آزمایش و تجربه تمرکز کنید، همیشه با انگیزه خواهید بود. اما اگر مدام به فکر نتیجه باشید، انگیزه‌ی شما به محض برخورد با یک مانع از بین خواهد رفت. یکی از کلیدهای طلایی موفقیت این است که از مسیر لذت ببرید و به مقصد فکر نکنید. همیشه به خاطر داشته باشید که در این راه مشغول یادگیری هستید.

 خوش گذرانی کنید

اگر فرایند رسیدن به اهداف سرشار از انرژی منفی و کمبود لذت و خوشی باشد، حتی اگر به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید، آدم خوشحالی نخواهید بود. خوشحالی‌ای که در لحظه‌ی رسیدن به موفقیت حس می‌کنید، موقتی است چون صاحب یک ذهنیت منفی هستید. تلاش کنید که در حین تلاش کردن در زندگی روزمره، زمانی را به تفریح و استراحت اختصاص دهید. سفر کنید، به مهمانی بروید، فیلم های طنز تماشا کنید، با آدم‌های مثبت اندیش معاشرت کنید، چیزهای جدید را تجربه کنید و …

به خودتان اجازه دهید که گاهی هیچ کاری انجام ندهید و از فشارهای روزمره خالی شوید. شما برای موفق بودن نیاز به خوشحال بودن دارید.

خیال پردازی کنید

وقتی همه چیز به خوبی پیش می‌رود، شما سرشار از انرژی مثبت هستید و در مواجهه با دشواری‌ها نیاز دارید که همچنان پر انرژی و مثبت باشید. فکر می‌کنید اگر مدام تکرار کنید: «من از شغلم متنفرم»، این کلمات چه احساساتی را در شما تحریک می‌کنند؟ کلمات منفی، تجربیات احساسی منفی‌ای را به دنبال خواهند داشت.

این نکته‌ی مهم تصور و خیال‌پردازی است! شما می‌توانید همیشه چیزهایی یاد بگیرید. این یادگیری ممکن است در بدترین موقعیت شغلی و در کنار بدترین رئیس هم اتفاق بی‌افتد. از قدرت خیال و تصور استفاده کنید و به خودتان انرژی مثبت بدهید. چیزها و اتفاقات مثبت را تصور بکنید و در ذهن‌تان گفت‌وگوهای درونی مثبت داشته باشید.

این تمرین را جدی بگیرید: به مدت 3 روز چیزهای خوب و مثبت را تصور کنید، در ذهنتان حرف‌های مثبت بزنید و نتیجه‌اش را ببینید.

دست از آسان گرفتن به خودتان بردارید

با انگیزه بودن منجر به عمل کردن می‌شود و عمل کردن نتایجی را در پی دارد. گاهی اوقات عمل شما شکست می‌خورد و به نتیجه نمی‌رسید. در نتیجه ترجیح می‌دهید که با خودتان مهربان باشید، به خودتان سخت نگیرید و خودتان را در شرایط سخت قرار ندهید.

شما منتظر بهترین زمان و یک فرصت هستید، اما در حقیقت دچار رکود و شاید حتی افسرده شده‌اید. از جا بلند شوید، خودتان را به چالش بکشید و حتی اگر می‌ترسید، کاری را انجام بدهید که می‌خواهید.

از حواس‌پرتی‌ها خلاص شوید

چیزهای بی‌اهمیت و عواملی که حواستان را پرت می‌کنند همیشه در مسیر شما قرار خواهند گرفت. چیزهایی مثل شبکه‌های اجتماعی، مسائل حاشیه‌ای همکاران، برنامه‌های تلویزیونی‌ای که فقط باعث اتلاف وقت می‌شوند و … را کنار بگذارید تا بتوانید بر مهم‌ترین چیزها متمرکز شوید.

فهرستی از مواردی که وقتتان را تلف و حواستان را پرت می‌کنند را تهیه و از آن‌ها دوری کنید.

به دیگران تکیه نکنید

شما نباید هیچ وقت از دیگران انتظار داشته باشید که کارها و مسئولیت‌هایتان را انجام دهند. حتی نباید به امید همسر یا دوستتان باشید که شما را به هدفتان برساند. همه‌ی آدم‌ها گرفتاری‌های خودشان را دارند. هیچ کس جز شما نمی‌تواند رویاهایتان را محقق کند. قهرمان خودتان باشید.

برنامه ریزی کنید

نقشه بکشید، برنامه‌ریزی کنید و بدانید که قرار است چه قدم‌هایی بردارید. بدون برنامه ریزی ممکن است در مسیر اشتباهی قرار بگیرید، گم شوید، وقت تلف کنید یا بی‌انگیزه شوید. هر روز که می گذرد خودتان را ارزیابی کنید و ببینید که چقدر بر اساس برنامه پیش رفته‌اید.

خودتان را از فرسایش حفاظت کنید

در صورتی که انسان خیلی با انگیزه‌ای باشید، احتمال فرسوده شدنتان بالاست. خودتان را مشاهده کنید تا در صورت بروز علائم خستگی حتماً استراحت کنید. وقتی که زمانی را به آرامش و تفریح اختصاص می‌دهید، بدن و ذهنتان استراحت می‌کنند.

کارهای متنوع انجام بدهید، بین کارهای خلاقانه و کارهای منطقی در رفت و آمد باشید. گاهی کارهای گروهی انجام دهید و گاهی تنها باشید. سعی کنید در یک جا متوقف نشوید.

در آخر می‌توان گفت که بدون تلاش و انگیزه و پیروی از یک برنامه‌ی دقیق، نمی‌توان به موفقیت دست پیدا کرد. ما می‌توانیم فرد موفقی باشیم اما قبل از آن باید فردی باشیم که خودمان و هدف هایمان را می‌شناسیم و می‌دانیم که در کدام جاده باید حرکت کنیم. جاده‌ای که باید از موانعش آگاه باشیم و با تمرکز و بدون حواس‌پرتی در آن حرکت کنیم.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «راهکارهای افزایش انگیزه» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *