آیدانیتو > کارنامه و رتبه قبولی اقتصاد آزاد 98
انتخاب رشته تجربی, انتخاب رشته ریاضی و فیزیک, انتخاب رشته علوم انسانی

کارنامه و رتبه قبولی اقتصاد آزاد 98





کارنامه و رتبه قبولی اقتصاد آزاد 98

آزمون های ورودی دانشگاه آزاد و سراسری چند سال است که ادغام شده اند و متقاضیان ورود به دانشگاه باید در یک آزمون با هم رقابت کنند. اما این دو در مرحله انتخاب رشته هرکدام ضوابط و مقررات و شیوه های مخصوص به خود را دارند که آگاهی از آنها برای انتخاب رشته حرفه ای و درست ضروری است. در این مطلب کارنامه و رتبه قبولی اقتصاد آزاد 98 را بررسی خواهیم کرد که یکی از رشته هایی است که داوطلبان گروه های آزمایشی مختلف درباره آن سوالات زیادی دارند.

نقش تراز در قبولی دانشگاه آزاد

همان طور که اشاره شد، به دلیل تغییراتی که در برگزاری آزمون دانشگاه آزاد رخ داده است، روند انتخاب رشته هم دچار تغییراتی شده است. در گذشته داوطلبان قبل از آزمون دانشگاه آزاد که به طور مستقل برگزار می شد، باید انتخاب رشته می کردند و براساس تراز محل قبولی به داوطلبان اعلام می شد. اما امروز داوطلبان دانشگاه آزاد مانند دانشگاه سراسری بعد از آزمون انتخاب رشته می کنند. در بحث کارنامه و رتبه قبولی اقتصاد آزاد 98 و به طور تمام رشته محل های دانشگاه آزاد که از طریق  سراسری دانشجو می پذیرند، به این موضوع دقت کنید که در دانشگاه آزاد همه داوطلبان در یک سهمیه عادی قرار می گیرند و دسته بندی براساس مناطق وجود ندارد. بنابراین در انتخاب رشته دانشگاه آزاد رتبه داوطلبان در سهمیه اهمیت ندارد و نمره تراز یا نمره کل داوطلب و رتبه کشوری در انتخاب رشته تعیین کننده است. به عبارت دیگر معیار پذیرش در هر رشته محل در دانشگاه آزاد، تراز آخرین نفر قبول شده است در رشته محل مورنظر است. بنابراین آگاهی از تراز آخرین داوطلب قبول شده در رشته محل دلخواه تان برای تخمین زدن اینکه آیا در آن رشته و محل پذیرفته خواهید شد یا نه کفایت می کند. اما با این وجود تعداد زیادی از داوطلبان همچنان علاقه دارند علاوه بر اطلاع از تراز آخرین فرد قبول شده در رشته و شهر مدنظرشان، از رتبه آخرین فرد قبولی هم اطلاع داشته باشند و احتمال قبولی خود را براساس آن ارزیابی کنند. هر رشته پرمتقاضی تر باشد برای قبولی در آن تراز بالاتری لازم است و به تبع آن هر چه رشته خواهان کمتری داشته باشد با تراز پایین تری می توانید در آن رشته محل پذیرفته شوید.

رشته اقتصاد در گروه های آزمایشی اصلی آزمون سراسری در کدام زیر گروه قرار دارد؟

رشته اقتصاد از رشته هایی است در هر سه گروه آزمایشی اصلی یعنی انسانی، ریاضی و تجربی، در دو مقطع کارشناسی و کاردانی ارائه می شود، اما در هر گروه آزمایشی در زیر گروه متفاوتی قرار دارد:
زیرگروهمقطعگروه آزمایشی
سهکارشناسیانسانی
سهکاردانیانسانی
چهارکارشناسیتجربی
چهارکاردانیتجربی
یککارشناسیریاضی
یککاردانیریاضی
  این جدول هم ضرایب دروس آزمون های عمومی و اختصاصی در زیر گروه های مختلف را نشان می دهد:
آزمون اختصاصیآزمون عمومی
ریاضیتجربیانسانیضریب هادروس
ضریبعنوان‌درسضریبعنوان درسضریبعنوان درس  
چهارریاضیدوزیست‌شناسیدوزبان‌وادبیات‌فارسیچهارزبان و ادبیات فارسی
سهفیزیکیکزمین شناسییکزبان عربی
دوشیمیچهارریاضیسهاقتصادسهدین و زندگی
  دوشیمیچهارریاضی
  سهفیزیکیکروان‌شناسیدوزبان عربی
    دوعلوم اجتماعی
    یکتاریخ و جغرافیدوزبان انگلیسی
    یکفلسفه و منطق
         
 

آخرین تراز قبولی در رشته اقتصاد آزاد 98

همان طور که در بخش های قبلی مقاله کارنامه و رتبه قبولی اقتصاد آزاد 98 اشاره کردیم،  ملاک پذیرش در دانشگاه تراز یا نمره کل شماست. اگر داوطلبی هستید که از هیچ سهمیه ای استفاده نمی کنید و جزو سهمیه عادی هستید به نسبت داوطلبانی که از سهمیه(ایثارگران، رزمندگان و بسیج فعال)استفاده می کنند، برای قبولی در رشته های مختلف باید تراز بالاتری کسب کنید. در رشته اقتصاد، با توجه به اینکه جزو رشته های پرطرفدار نیست، با کسب حداقل تراز 4800 پذیرفته خواهید شد. اما اگر قصد دارید در دانشگاه های آزاد واحد تهران در رشته اقتصاد قبول شوید ترازتان باید بالای 5000 باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب رشته در دانشگاه آزاد به مقاله نحوه انتخاب رشته آزاد 98 مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *