آیدانیتو > کنترل ذهن
رشد و توسعه ی فردی

کنترل ذهن






 

کنترل ذهن

کنترل ذهن یکی از آرزوهای بشر است. ذهن ما جایی است، مملو از افکار و عقاید مختلف. جایی که می توان گفت شخصیت ما را شکل می دهد. اگر بتوانیم کنترل ذهن مان را به دست بگیریم. قطعاً نتایج مثبت آن را در زندگی لمس خواهیم کرد. به عنوان مثال این کنترل می تواند موجب شود که عادت های مخرب را کنار بگذاریم، تمرکز را افزایش دهیم، مثبت اندیش شویم، فراموش کار و حواس پرت نباشیم  و…
در این مقاله به راهکارهای مفیدی برای تسط بر ذهن می پردازیم.

از نشخوار فکری بپرهیزید

ممکن است فردی باشید که مدام در ذهنش در حال کلنجار رفتن با خود است. کسی که به خاطرات بد گذشته فکر می کند، نگران است، با خودش گفت و گوهای درونی منفی دارد، از دست کسی یا کسانی ناراحت است و در ذهنش با آن ها صحبت می کند و… به این وضعیت روانی آسیب زا خود خوری یا نشخوار فکری می گویند.
اگر می خواهد بر افکارتان کنترل داشته باشید، یکی از مهم ترین و تأثیر گذارترین قدم هایی که می توانید بردارید این است که دست از خودخوری بردارید و به جای فکر کردن بی وقفه به مشکلات، روش های حل مسئله را یاد بگیرید.

فاجعه سازی نکنید

یکی از مهم ترین مشکلات ذهنی فاجعه سازی است. وقتی یک اتفاق بد را پشت سر می گذارید یا با مشکلی مواجه می شوید، فکر نکید آخر دنیا شده، فاجعه رخ داده و شما دیگر راهی برای رهایی از این مشکل ندارید.
هر مسئله ای، هر چند سخت راه حل دارد، فاجعه سازی شما را مضطرب می کند. به جای این کار آرامش خودتان را حفظ کنید، روش های مختلف حل مسئله را بررسی و برای برطرف کردن مشکل اقدام عملی کنید.

عوامل پرت کننده حواس را کنار بگذارید

ما برای کنترل ذهن باید بر آن چه انجام می دهیم متمرکز باشیم. عوامل پرت کننده حواس مانع تمرکز هستند و متأسفانه در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، عوامل پرت کننده تمرکز و حواس بسیار هستند.
وقتی می خواهید کاری را انجام دهید، این عوامل را کنار بگذارید. به عنوان مثال تلویزیون را خاموش کنید، گوشی هوشمند، تبلبت و لپ تاپ را از خودتان دور کنید و همه حواس را متوجه کارتان کنید.

باور کنید که قادر به تغییر هستید

اگر باور نداشته باشید که می توانید تغییر کنید، موفقیت سخت می شود. مثبت اندیش باشید و به خودتان بگویید که من انسانی توانمند و قادر به تغییر هستم. نتایج پژوهش های مختلف نشان می دهند که افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند و به خودشان باور دارند موفق ترند.
به عنوان مثال اگر تصمیم گرفته اید که خوردن غذاهای چرب و پرکالری را کنار بگذارید، به خودتان بگویید: «من می توانم رژیم غذایی سالم تری داشته باشم. چون آدم توانمندی هستم» تکرار این باور باعث می شود که در تغییر عادت ها بهتر عمل کنید و وقتی برای خوردن غذاهای مضر وسوسه می شوید، کنترل ذهن تان را به دست بگیرید.

 

از یک زاویه متفاوت به مشکل نگاه کنید

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که یکی از تأثیر گذارترین روش های حل مشکلات ذهنی، نگاهی متفاوت به آن ها است. مثلاً اگر تصمیم گرفته اید سیگار کشیدن را ترک کنید اما مدام به آن فکر می کنید، تلاش کنید که سیگار را شبیه به سمی ببینید که وارد بدن شما می شود و مثل یک موجود موذی و خرابکار به سراغ اندام های مختلف بدن می رود و آن ها را تخریب می کند.
ترک عادت های بد، با این روش امکان پذیرتر است.

برنامه ای برای زندگی داشته باشید

اگر برنامه و نقشه ای برای آینده و مسیر پیش رو داشته باشید، ذهنتان متمرکزتر می شود و کمتر ممکن است که به واسطه عوامل پرت کننده حواس از مسیر خارج شوید. حتی بهتر است که اهدافتان را بنویسید و آن ها را در معرض دید قرار دهید.

مثبت اندیش باشید

احساسات و افکار منفی، از بزرگ ترین موانع کنترل و تسلط بر ذهن هستند. یکی از بهترین روش های کنترل احساسات، افکار مثبت، امیدواری و لبخند زدن است. اگر چه خوشحالی و رضایت موجب لبخند زدن می شود، اما نتایج پژوهش های روانشناختی نشان می دهند که لبخند زدن هم منجر به تجربه احساسات مثبت می شود.

بابت کنترل های موفقیت آمیز به خودتان پاداش بدهید

وقتی موفق به کنترل ذهن می شوید، خودتان را تشویق کنید تا تغییرات فکری و رفتاری تان نهادینه و درونی شوند. به عنوان مثال اگر اصلاً ورزش کردن را دوست ندارید اما خودتان را مجبور به این کار کرده اید، با خرید بستنی یا شکلات مورد علاقه تان، به خودتان پاداش بدهید.

بابت کنترل های ناموفق خودتان را تنبیه کنید

همان طور که خودتان را تشویق می کنید تا تسلط تان بر ذهن بیشتر شود، تنبیه عقلانی در مواقعی که کنترل تان را از دست می دهید هم مفید است. برای این که تنبیه اثر گذار تر باشد، می توانید آن را بر عهده کسی مثل یک عضو خانواده یا دوست بگذارید. مثلاً از یکی از اعضای خانواده بخواهید که تبلت تان را از شما بگیرد و اگر در به پایان رساندن مطالعه یک کتاب موفق نشدید، آن را به شما پس ندهد.

استرس هایتان را کنترل کنید

بدن و ذهن ما کاملاً با هم در ارتباط هستند. ذهن می تواند استرس های بدن را افزایش بدهد و استرس ها روانشناختی ای که به جسم منتقل می شوند، ذهن را هم مضطرب می کنند.
وقتی آدم ها استرس دارند، کنترل ذهن را از دست می دهند. آدمی که نتواند بر ذهنش مسلط شود، ممکن است حتی نتواند از عهده فعالیت های روزمره بر بیاید، چه برسد به این که به اهدافش برسد.
این ها فقط تعدادی از روش های کنترل ذهن هستند. ذهن انسان بسیار پیچیده است و برای مدیریت آن می توان از انواع تمرینات روانی و جسمانی استفاده کرد.

مشاوره رشد و توسعه فردی در آیدانیتو

رشد و توسعه فردی به معنای مجموعه فعالیت هایی است که موجب رشد بیشتر و شکوفایی استعدادهای ما می شوند. فعالیت هایی مثل یادگیری مهارت های مفید و کارآمد، مطالعه، افزایش آگاهی در زمینه موضوعات مختلف، خوشناسی، یادگیری مهارت های زندگی، یادگیری مهارت های ارتباطی و….

هر چقدر رشد و توسعه فردی ما بیشتر شود، سلامت روانی مان هم بیشتر می شود، در روابط و فعالیت های تحصیلی و شغلی بهتر عمل می کنیم و احساس رضایت و آرامش بیشتری خواهیم داشت. کنترل ذهن هم یک مهارت مهم است که موجب رشد و توسعه فردی می شود. شما می توانید با تماس با مشاوران آیدانیتو این مهارت را یاد بگیرید و تقویت کنید.

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو، در این فضا، در زمینه های مختلف خانواده، اختلالات روانی، تحصیلی، شغلی، حقوقی، مهاجرت، نظام وظیفه، کسب و کار و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
در ادامه مطالعه مقاله مشکل عدم متمرکز را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های کنترل ذهن ، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *