خانواده

پدر و مادر شدن





 

 

پدر و مادر شدن

پدر و مادر شدن اتفاق ساده ای نیست و با تغییراتی بنیادی همراه است. وقتی زن یا مردی تصمیم می گیرند صاحب فرزند شوند، در واقع تصمیم می گیرند که زندگی خودشان را در همه ابعاد دگرگون کنند. بزرگ کردن یک انسان، مراقبت از او و فراهم کردن امکانات مناسب برای رشد او یک مسئولیت سنگین است.

به همین دلیل بهتر است که همسران قبل از پدر و مادر شدن نسبت به آینده ای که در انتظار آن ها است آگاه شوند تا تغییرات پیش رو برایشان غیر منتظره نباشد و بتوانند همچنان که از نقش خود به عنوان والد لذت می برند، برای مسئولیت های این نقش هم آمادگی داشته باشند.

در این مقاله به مسأله پدر و مادر شدن و تغییرات ناشی از صاحب فرزند شدن می پردازیم:

اولین ماه های تولد فرزند طاقت فرسا هستند

اینکه پدر و مادر مخصوصاً مادر مجبور باشند به مدت چند ماه، هر شب و هر دو ساعت یک بار از خواب بیدار شود، به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. در اولین ماه های تولد، ممکن است نوزاد مدام گریه کند، به راحتی نخوابد و در شیر خوردن مشکل داشته باشد. کمک گرفتن از دیگران در این باره زمانی می تواند بسیار مفید باشد.

ممکن است گاهی از این که بچه دار شده اید، پشیمان شوید

اگر چه این پشیمانی زود گذر است اما طبیعی است و نباید بابت آن احساس گناه داشته باشید. گاهی اوقات بچه ها آنقدر بی قراری و نافرمانی می کنند که پدر و مادر کلافه می شوند و با مقایسه وضعیت فعلی خود با زمان مجردی، حسرت گذشته را می خورند.

خوشبختانه این احساس عمر کوتاهی دارد و با یک نگاه به شیرینی های کودک و چهره معصوم او، مخصوصاً موقعی که به خواب رفته است، چنین احساسی ناپدید می شود.

از خود گذشتگی شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند

ایثار بخشی جدایی ناپذیر از پدر و مادر شدن است. وقتی مسئولیت مراقبت از کودکی را به عهده می گیرید، او را قبل از هر چیز قرار می دهید. شما آن قدر او را دوست دارید و به او اهمیت می دهید که از خواسته ها و علایق خود می گذرید تا امنیت و آرامش او حفظ شود.

شاید بعد از پدر یا مادر شدن، برای اولین بار در زندگی درک کنید که چطور انسان می تواند یک نفر را بیشتر از خودش دوست داشته باشد.

شکل و میزان تفریحاتتان تغییر می کنند

ممکن است نتوانید مثل گذشته با دوستانتان معاشرت کنید. چون حضور در میان جمع دوستان، همراه با یک نوزاد یا کودک کم سن وسال کار راحتی نیست و موجب آزار خودتان و دیگران می شود. معمولاً وقتی فرزند خیلی کوچک است، تفریحات پدر و مادر بیشتر شکل خانوادگی دارند.

گاهی بسیار خشمگین می شوید

کودک شما کم کم بزرگ می شود، یاد می گیرد که حرف بزند و بالاخره روزی می رسد که در روی شما بایستد، اعتراض کند، با شما مخالفت و حتی بی ادبی کند.

مواجهه با چنین تغییری قطعاً برای شما دشوار خواهد بود و ممکن است شدیداً خشمگین شوید و باز هم به این فکر کنید که کاهش هرگز بچه دار نشده بودید. اما اگر کمی به خودتان فرصت بدهید و آرام بگیرید، می بینید که او هم یک انسان است، دارد کم کم به استقلال فکری می رسد و مثل هر فرد دیگری جائزالخطاست.

بیرون رفتن از خانه هرگز مثل قبل نخواهد بود

به محض این که مادر یا پدر می شوید، مفهوم زمان در نظرتان تغییر می کند. اگر قبلاً رفتن به مغازه و خرید کردن 10 دقیقه زمان می برد، حالا 30 دقیقه زمان می برد، چون باید در خیابان مراقب کودک تان باشید، در مغازه با او سرکله بزنید که هر چیزی را که دوست دارد بر ندارد، او را بغل کنید، به سوال هایش پاسخ بدهید و در صورتی که قرار است با ماشین به خرید بروید، باید از امنیت او در صندلی کودک مطمئن شوید.

غذا خوردن، بیرون از خانه، هم به تجربه متفاوتی تبدیل می شود. ممکن است در رستوران، کودک شما نتواند مدت زمانی روی صندلی بنشیند، احتمال دارد غذایش را روی زمین بریزد و شما بابت این موضوع احساس گناه کنید یا عصبانی شوید.

 همچنین اگر به تنهایی برای غذا خوردن از خانه بیرون بروید مدام نگران فرزندتان هستید و از او صحبت می کنید.

هرگز آدم گذشته نخواهید شد

پدر و مادر شدن از شما آدم دیگری می سازد. ارزش هایتان، دیدگاه هایتان به مسائل و عادت هایتان عمیقاً تغییر می کنند. آدم صبور تری می شوید، نگاه واقع بینانه تری به زندگی پیدا می کنید. در مورد مسائل مالی دقیق تر می شوید و پول هایتان را بیهوده خرج نمی کنید.

بعد از اینکه صاحب فرزند شوید، روابط تان با دیگران تغییر می کند، بیشتر تلاش می کنید و از همه مهم تر آدم ایثارگری می شوید.

معنای عشق در نظرتان تغییر می کند

شاید قبلاً فقط شنیده باشید که والدین فرزندانشان را از خودشان بیشتر دوست دارند و متوجه معنای دقیق این ادعا نشده باشید. اما وقتی صاحب فرزند می شوید این موضوع را با همه وجود حس می کنید.

همه تلاش ها و کوشش های شما در زندگی معطوف به حفظ سلامتی فرزندتان و خوشحالی و آرامش او می شود.

شما حاضرید برای او بجنگید و حتی جان خودتان را برای او فدا کنید، شاید این زیباترین و متفاوت ترین ویژگی پدر و مادر شدن باشد.

در آخر می توان گفت که هیچ کدم از مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، هولناک و غیر قابل تحمل نیستند و در طولانی مدت شما را آزار نخواهند داد. شما چیزهای بسیار و متنوعی را در مورد خودتان کشف خواهید کرد و بعد از مادر یا پدر شدن آدم قوی تری خواهید شد. از همه مهم تر شما صاحب فرزند می شوید و به کسی از وجود خودتان عشق خواهید ورزید.

در ادامه مطالعه مقاله «دوران بارداری» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه قصد بچه دار شدن دارید، برای اطلاعات بیشتر در مورد شیوه های فرزند پروری با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *