آیدانیتو > ترس از طرد شدن
ترس

ترس از طرد شدن





 

 

ترس از طرد شدن

طرد شدن برای بیشتر انسان ها تجربه ناگواری است. ما آدم ها دوست داریم که مورد توجه باشیم و از جانب جامعه پذیرفته بشویم. اما این امکان پذیر نیست که همیشه، در هر موقعیت و هر جامعه ای مورد قبول قرار بگیریم.

همه ما طرد شدن را در زندگی تجربه کرده ایم و می دانیم که اتفاق خوشایندی نیست. اما این تجربه برای بعضی انسان ها متفاوت با دیگران است. بعضی از ما آن قدر از طرد شدن می ترسیم که ممکن است در هر رابطه ناسالمی باقی بمانیم یا هر رفتار غیر محترمانه ای را تحمل کنیم، فقط برای این که طرد نشویم.

برخی از ما از اعتماد به نفس خیلی پایین رنج می‌بریم و فکر می‌کنیم که هیچ استعداد و توانمندی‌‌ای نداریم، باارزش نیستیم و همه ما را طرد خواهند کرد. این موضوع باعث می‌شود که در یک چرخه ناسالم گرفتار شویم و بسیاری از شانس ها و موقعیت ها را از دست بدهیم.

در این مقاله به راهکارهایی برای غلبه بر ترس از طرد شدن می پردازیم:

پیشگویی در مورد طرد شدن را متوقف کنید

وقتی همیشه این پیش فرض را داشته باشید که دیگران شما را طرد می کنند، خودتان موقعیتی را ایجاد می کنید که طرد شوید.

در واقع شما به صورت ناخود آگاه پیام هایی را به دیگران می فرستید تا ترس هایتان را تبدیل به واقعیت کنید و بعد طرد شدن را شاهدی برای پیش فرضتان می گیرید.

با این پیش فرض مبارزه کنید و سعی کنید که تغییرش دهید.

بر آن چه می خواهید باشید تمرکز کنید

آیا شما هدف هایتان را بر اساس چیزهایی که نمی خواهید تنظیم کرده اید؟ مثلاً آیا وقتی به طرد شدن در محل کار فکر می کنید، به خودتان می گویید:«من نمی خواهم طرد شوم»»؟ اگر اهدافتان را به شکل مثبتی تنظیم کنید، موفق تر خواهید بود.

به عنوان مثال به خودتان بگویید:«من می خواهم در محل کار دوستانی داشته باشم.».

با خودتان گفت و گو کنید

این خیلی مهم است که وقتی می خواهید اعتماد به نفستان را افزایش بدهید، بدانید که چه عاملی دلیل عدم اعتماد به نفس شماست. چه کسی ترس از طرد شدن را به شما یاد داده است؟ چطور به این نتیجه رسیدید که آدم ارزشمندی نیستید و ممکن است دیگران شما را ترک کنند؟

معمولاً سرآغاز این باورهای محدود کننده و اشتباه در دوران کودکی است. وقتی این باورها را بشناسید، می توانید آن ها را به چالش بکشید و تغییرشان بدهید.

خیال پردازی کنید

برای غلبه بر ترس از طرد شدن می توانید از خیال پردازی استفاده کنید. هر روز زمانی را به خیال پردازی اختصاص بدهید و خودتان را در موقعیت هایی که به شما احساس ناامنی می دهند، با اعتماد به نفس خیلی زیاد تصور کنید.

در طولانی مدت این تصورات به شما کمک می کنند تا افکار و انتظاراتتان را بازسازی کنید.

بدبین نباشید

وقتی اغلب اوقات احساس طرد شدن داشته باشید، به این اطمینان می رسید که تا ابد طرد خواهید شد و این باور شما را در چرخه خطرناکی گرفتار می کند. به خودتان بگویید که در مواجهه با دیگران و در جمع های مختلف، هر چیزی ممکن است. احتمال دارد دیگران شما را دوست داشته باشند و همچنین ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرید. این اتفاق برای همه می افتد و کاملاً طبیعی است. اما قرار نیست شما آن کسی باشید که همیشه طرد می شود.

طرد شدن را دوباره برای خودتان معنا کنید

همه موسیقی دان ها، نویسنده ها و هنرمندان گاهی در زندگی طرد شده اند. وقتی طرد می شوید احتمالاً فکر می کنید که ضعف بزرگی دارید اما این اتفاق برای با استعداد ترین افراد هم افتاده است. طرد شدن به معنای دوست داشتنی نبودن، بی ارزش بودن و تنها ماندن نیست.

طرد شدن فقط یک تجربه گه‌گاه است، نه یک سبک زندگی.

در ادامه مطالعه مقاله «اختلال شخصیت اجتنابی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه از طرد شدن شدیداً می ترسید، برای یادگیری راهکارهایی برای مقابله با این ترس، با مشاورین آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *