مشکلات ازدواج

نقش تفاوت فرهنگی خانواده‌ها در طلاق

نقش تفاوت فرهنگی خانواده‌ها در طلاق

امروزه بر کسی پوشیده نیست که یکی از علل تأثیرگذارِ آسیب اجتماعی طلاق، فرهنگ است.

فرهنگ مثل یک نقشه است. نقشه‌ای که راه زندگی در بعد فردی و اجتماعی را به انسان نشان می‌دهد. فرهنگ جوامع مختلف با هم متفاوت هستند و حتی در یک جامعه، شهر به شهر و منطقه به منطقه فرهنگ مردم با هم متفاوت است.

از آن فراتر، همه‌ی ما شاهد هستیم که فرهنگ خانواده‌های مختلف شبیه به هم نیست و این تفاوت‌ها با عوامل مختلفی مثل قومیت، مذهب، طبقه‌ی اقتصادی، میزان تحصیلات و … مرتبط است.

 

ا

ولین جایی که موجب شکل‌گیری فرهنگ هر فردی می‌شود، خانواده‌ی او است. اعتقادات مذهبی، خصوصیت‌های اخلاقی و رفتاری و همه‌ی باورهای ما در خانواده آموزش داده می شوند. اگرچه جامعه‌ی اطرافمان هم بی‌تأثیر نیست. اما خانواده در شکل‌گیری هویت ما، نقش اصلی را دارد.

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که با توجه به اهمیت فوق العاده‌ی فرهنگ خانوادگی بر شخصیت افراد، تفاوت‌ فرهنگی چه نقشی در ازدواج و زندگی مشترک دارد و آیا ممکن است به عاملی برای طلاق تبدیل شود؟

وقتی دو نفر با فرهنگ‌هایی بسیار متفاوت زیر یک سقف قرار می‌گیرند، ویژگی‌هایی را با خود به زندگی مشترک می‌آورند که ممکن است در تضاد باشند و تعارض ایجاد کنند. در اینجا به نمونه‌هایی از تفاوت فرهنگی خانواده‌ها می‌پردازیم که ظرفیت ایجاد تعارض در زندگی زناشویی را دارند:

تفاوت‌های مذهبی و اعتقادی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که یکی از عوامل مؤثر در طلاق در میان زنان و مردان تهرانی تفاوت‌های اعتقادی آن‌هاست که ناشی از تفاوت‌های مذهبی است. اقوام مختلف و قشرهای مختلف جامعه مذاهب متفاوتی دارند و افراد از نظر میزان مذهبی بودن با هم متفاوت هستند.

این موضوع در موارد زیادی می‌تواند آسیب زا باشد. ممکن است یکی از زوجین در خانواده‌ای بسیار مذهبی پرورش پیدا کرده باشد و زندگی با همسری که چندان مذهبی نیست آزارش بدهد. گاهی هم مذهب همسران به کل با هم متفاوت است و مخصوصاًدر شرایطی که پذیرش یکی یا هر دو نسبت به تنوع مذاهب بالا نباشد، این تفاوت می‌تواند موجب تعارض بین زوجین و حتی خانواده‌هایشان بشود.

نتیجه‌ی این تفاوت‌های اعتقادی حتی در مسائلی مثل پوشش، گرایش سیاسی، تفریحات مورد علاقه و انتخاب محل زندگی هم نمایان می‌شود.

تفاوت ارزش‌ها

بنابر فرهنگ یک خانواده، هر فردی ارزش هایی دارد. ممکن است مسائلی در یک خانواده بسیار مهم باشند و در خانواده ای دیگر نه.

در بعضی خانواده‌ها مراسم عقد و عروسی و حتی مراسم بعد از ازدواج مثل جشن‌های تولد یا سالگرد ازدواج بسیار مجلل و با تشریفات خاصی برگزار می شود و به طور کل سبک زندگی اشرافی ستایش می‌شود. کسی که در چنین خانواده‌ای بزرگ شده باشد، نمی‌تواند با یک آدم ساده زیست زندگی کند.

در مثالی دیگر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ارزشی که خانواده‌ها برای تحصیلات و دستاوردهای علمی قائل هستند متنوع است. بعضی خانواده‌ها بسیار به ادامه تحصیل ادامه می‌دهند و در بعضی خانواده‌ها وضعیت شغلی و درآمد مرد و خانه‌داری زن خیلی با ارزش‌تر از موفقیت‌های تحصیلی است.

این تفاوت‌های ارزشی از جمله تفاوت‌های فرهنگی‌ای هستند که احتمال طلاق را بالا می‌برند. مشاوره خانواده میتواند راه حلی برای این مشکلات به شما ارایه دهد.

 

 

سنتی یا مدرن بودن

ما در جامعه‌ای در حال گذار زندگی می‌کنیم. بعضی از خانواده‌ها در اجتماع حال حاضر ما هنوز بسیار سنتی هستند، بعضی مدرن و غربی شده‌اند و بعضی حالت میانه دارند. هر کدام از این خانواده ها سبک متفاوتی برای زندگی دارند.

میزان رفت و آمدهای خانوادگی، نحوه‌ی به جا آوردن مناسک مذهبی، میزان اهمیت به نمادهای ملی و مذهبی، توجه به مناسبت‌های مختلف، نوع معاشرت‌ها، پوشش، تفریحات، نگرش نسبت به کیفیت و کمیت فرزندآوری و … در خانواده‌های سنتی و مدرن متفاوت است.

وقتی یک انسان مدرن و یک انسان سنتی با هم ازدواج می‌کنند، زیر یک سقف می‌فهمند که چقدر نگاهشان به ابعاد مختلف زندگی متفاوت است و هر کدام از این تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند یک مشاجره‌ی عمیق بسازد.

 فرهنگ اقتصادی

هر خانواد‌ه‌ای بسته به اینکه از کدام طبقه باشد، یک فرهنگ اقتصادی خاص دارد. طبیعتاً فرهنگ پول خرج کردن در یک خانواده‌ی مرفه با ساز و کار اقتصادی یک خانواده از طبقه‌ی متوسط یا خانواده‌ای که از نظر معیشتی ضعیف باشد، متفاوت است.

این تفاوت، باعث تفاوت‌های بسیار زیاد دیگری در حوزه‌های مختلف زندگی می‌شود. چون سبک زندگی آدم‌ها رابطه‌ی تنگاتنگی با توانایی اقتصادی‌شان دارد.

زن و شوهری که از دو طبقه‌ی اقتصادی کاملاً متفاوت باشند، این ظرفیت را  دارند که بر سر کوچک‌ترین مسائل دعوا کنند.

تفاوت‌های قومیتی

هر قومی آداب و رسوم و فرهنگ مخصوص به خودش را دارد. اقوام مختلف مراسم مختلف را به شیوه‌هایی متفاوت به جا می‌آورند و برای مسائل مختلف اصولی منحصر به فرد دارند. مثلاً ممکن است مردسالاری در یک قوم بیشتر از قومی دیگر باشد یا تعداد زیاد فرزند در قومی یک امر بدیهی باشد و در قومی دیگر غیرقابل تحمل. همچنین میزان رفت و آمد با خانواده‌ی همسر هم در اقوام مختلف متفاوت است.

دو فرد از دو قوم مختلف دو دنیای متفاوت دارند و ممکن است از ازدواج انتظارات متفاوتی داشته باشند.

همین اشاره‌ی مختصر به تفاوت فرهنگی خانواده‌ها و تأثیر احتمالی‌اش بر ازدواج و زندگی مشترک نشان می‌دهد که پیشینه‌ی فرهنگی متفاوت یک زن و شوهر می‌تواند یکی از عوامل طلاق باشد.

این به آن معنا نیست که زندگی دو انسان با تفاوت فرهنگی امکان پذیر نیست. اما تفاوت فرهنگی احتمال تعارضات زناشویی را بالا می‌برد و به همین دلیل بهتر است که افراد قبل از ازدواج به اهمیت فرهنگ خانوادگی توجه کنند.

 

مطالعه‌ی مقاله مشاوره روانشناسی آنلاین و مشاوره خانواده تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جهت انجام مشاوره با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید و مشاوره تلفنی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *