آیدانیتو > گرایش های دکتری مهندسی شیمی
انتخاب رشته دکتری مهندسی شیمی

گرایش های دکتری مهندسی شیمی

گرایش های دکتری مهندسی شیمی

مهندسی شیمی یکی از پرطرفدارترین رشته هایی است که مانند مهندسی نفت بسیار منحصر به فرد است چرا که در این رشته علاوه بر مباحث مرتبط با شیمی ، سایر دروس مرتبط با فیزیک ، ریاضی و مهندسی نیز مورد بررسی قرار می گیرند. از آنجایی که کشور ما در رده ی کشورهای در حال توسعه قرار می گیرد و در نتیجه صنایع، مخصوصا صنایع مرتبط با نفت و گاز در حال پیشرفت هستند ، نیاز به مهندسان شیمی بخاطر نقش برجسته ای که می توانند در کارخانه ها و به طور کلی در چرخ صنعت داشته باشند ، بسیار برجسته می شود. مهندسی شیمی دانش تبدیل مواد اولیه به مواد نهایی باارزش افزوده است که این فرآیند با طرح ریزی انجام می پذیرد. در واقع مهندسان شیمی یک عضو لاینفک زندگی انسانی به حساب می آیند زیرا اکثر محصولات به صورت خام قابل استفاده نیستند و برای قابل استفاده بودن، نیاز به فرآوری دارند. این مهم جز با علم مهندسان شیمی امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به اهمیت این رشته، در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری مهندسی شیمی می پردازیم.

کنکور دکتری مهندسی شیمی

مهندسی شیمی از جمله رشته های گروه فنی و مهندسی است که ادامه تحصیل در مقطع دکتری به صورت تخصصی تر نسبت به کارشناسی ارشد در دوره های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، بورسیه اعزام به خارج و در دانشگاه های آزاد امکان پذیر است. یکی از مزیت های انتخاب رشته مهندسی شیمی  این است که به دلیل وسعت و تنوع بالای گرایش هایی که در مقطع کارشناسی ارشد تعریف شده اند ، در صورت علاقه مند نبودن به ادامه تحصیل در رشته شیمی به صورت محض قادر خواهید بود که در مقاطع بالاتر در گرایش های مختلفی که در مهندسی شیمی ارائه می شوند شرکت کنید . از آنجا که این گرایش ها بسیار متنوع اند، حتما به یکی از این گرایش ها علاقه مند خواهید بود. برای مثال اگر به رشته نانوفناوری علاقه دارید در مقطع  می توانید گرایش نانوفناوری را در مقطع کارشناسی ارشد ، در مجموعه مهندسی شیمی ، رشته مهندسی شیمی انتخاب کنید و در مقطع دکتری نیز می توانید در رشته ی نانوفناوری با گرایش مهندسی شیمی ادامه تحصیل دهید.

گرایش های دکتری سراسری مهندسی شیمی

مطابق با دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود، برای مجموعه مهندسی شیمی 2 رشته به شرح زیر تعریف می شود:

  • نانوفناوری
  • مهندسی شیمی

1) برای رشته نانوفناوری در مقطع دکتری، گرایش مهندسی شیمی تعریف می شود:

رشته نانوفناوری گرایش مهندسی شیمی

نانوفناوری دانشی کاربردی است که مواد را با ابعاد کمتر از یک میکرومتر مورد بررسی قرار می دهد. اهمیت نانو به قدری زیاد است که آن را موج چهارم انقلاب صنعتی می نامند . نانوفناوری دانشی میان رشته ای است که در برخی از رشته ها مانند مهندسی مواد ، فیزیک ، پزشکی، مهندسی برق و مهندسی شیمی به صورت برجسته تر تعریف می شود. در واقع اگر با دید مهندسی شیمی به  نانو نگریسته شود می توان اینگونه بیان کرد که رشته نانوشیمی در تمامی علوم و فنون نقشی اساسی خواهد داشت، به عبارت دیگر در زمینه‌های مختلفی از جمله پلیمر، پوشاک ، سوخت، رنگ، ساخت‌وساز، غذا و دارو به‌طورکلی هرآن‌چه که به شیمی و مهندسی شیمی مربوط می‌شود، می‌توان از مزایای این فناوری بهره جست. 2) برای رشته مهندسی شیمی 3 گرایش پیشرفته، فرآیندهای جداسازی و پدیده های انتقالی تعریف می شوند:

مهندسی شیمی گرایش پیشرفته

مهندسی شیمی رشته ای پر وسعت با دامنه ای نامحدود است. در مقطع کارشناسی ارشد دروس مکانیک سیالات ، انتقال جرم ، انتقال حرارت ، ریاضی و…. به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرند ولی به منظور بررسی تخصصی تر در زمینه های مرتبط گرایش پیشرفته تعریف شده است که در این گرایش کلیه دروس مرتبط با مهندسی شیمی به صورت کاملا پیشرفته مورد مطالعه قرار می گیرند.

مهندسی شیمی گرایش فرآیندهای جداسازی

یکی از گرایش های پایه در رشته مهندسی شیمی ، گرایش فرآیندهای جداسازی (Sepration Processes) است  که به مطالعه ی دقیق عملکردهای جداسازی ، طراحی فرآیندهای جداسازی کلاسیک به صورت بهینه و روش های نوین در فرآیند جداسازی مثل کرستالیزه کردن، خشک کردن و… می پردازد. فرآیندهای جداسازی قادر است در صنایع مختلفی از جمله صنعت پالایش نفت ، گاز و پتروشیمی ، صنایع شیمیایی ، محیط زیست و … تاثیر گذار باشد. از آنجایی که در مقطع کارشناسی ارشد به صورت پیشرفته دروس مرتبط با انتقال جرم، انتقال حرارت و مکانیک سیالات مورد بررسی قرار می گیرند، ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری، زمینه را برای مطالعه ی آکادمیک و تخصصی تر  مباحث این گرایش ایجاد می نماید.

مهندسی شیمی گرایش پدیده های انتقال

یکی از گرایش های بسیار مهم در مهندسی شیمی گرایش پدیده های انتقال (Transport Phenomena) است. این گرایش زمینه را برای مطالعه ی دقیق و پیشرفته تر در زمینه ی انتقال حرارت ، مکانیک سیالات و انتقال جرم فراهم می کند و چه بسا فارغ التحصیلان این گرایش با سطح دانش بالاتری نسبت به فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک سیالات ظاهر می شوند.   در نهایت بایستی بگوییم:

  • اگر در مورد رشته مهندسی شیمی اطلاعاتی دارید که  معتقدید راهنمای دوستانتان برای ادامه ی تحصیل در این رشته است
  • و یا اگر اطلاعات دقیق تری از گرایش های رشته مهندسی شیمی دارید

شما را به چالش ” سهیم شدن در تجارب همدیگر” در قسمت نظرات دعوت می کنیم . در این چالش از تجربه هایی که در مسیر تحصیل در رشته مهندسی شیمی داریم ، می گوییم و با این روش با اطلاعاتی جامع تر و البته چشمانی بازتر ، نسبت به انتخاب و یا ادامه ی مسیرمان اقدام می کنیم.
در این مقاله به بررسی گرایش های دکتری مهندسی شیمی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله ضرایب و مواد امتحانی گرایش های دکتری مهندسی شیمی بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری مهندسی شیمی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

2 دیدگاه در “گرایش های دکتری مهندسی شیمی

  1. دل انگیز گفت:

    مهندسی شیمی گرایش کاتالیست درمقطع دگتری درکدام گرایش می تواند یابهتراست درچه گرایشی شرکت کند.باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *