آیدانیتو > معرفی گرایش های ارشد باستان شناسی 99
گرایش رشته باستان شناسی

معرفی گرایش های ارشد باستان شناسی 99

معرفی گرایش های ارشد باستان شناسی 99

علم باستان شناسی به بازسازی، بازیابی و بررسی و تفسیر بقایای عینی انسان که وجود مادی دارند، مانند تمامی دست سازهای بشر، بناها و در کل بازمانده های بشر می پردازد. در واقع باستان شناسان اشیاء و اسناد تاریخ را از دل خاک بیرون می کشند، آنها را بررسی می کنند و مواد خام برای تحلیل و بررسی مورخان را فراهم می سازند. باستان شناسی با علومی همچون تاریخ، زمین شناسی و انسان شناسی در ارتباط است و با کمک این علوم برای شناخت و بازیابی قدمت یک سرزمین تلاش می کند. این رشته دانشگاهی در ایران از طریق بررسی های زمین شناسان خارجی به منظور پیدا کردن نفت و نیز کنجکاوی مورخان غربی به وجود آمد. علاقه مندان به رشته باستان شناسی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توانند متناسب با علاقه خود در گرایش مورد نظر تحصیل نمایند.

این رشته در مقطع ارشد دارای 3 گرایش: 1- پیش از تاریخ ایران 2- دوران تاریخی ایران 3- تمدن و فرهنگ اسلامی ایران و سرزمین های دیگر است.

معرفی گرایش ارشد پیش از تاریخ رشته باستان شناسی

گرایش پیش از تاریخ به بازیابی و بازسازی بقایا و اشیاء تاریخی قبل از آغاز تاریخ می پردازد. منظور از پیش از تاریخ این است که در آن دوران خط هنوز اختراع نشده بود و بشر با زبان اشاره و نادین با هم سخن می گفتند. مجموعه دروس این گرایش که دانشجویان می بایست بگذرانند، شامل واحدهایی همچون: شناخت و بررسی تمدن های پیش از تاریخ ایران در آغاز شهرنشینی، باستان شناسی بین النهرین از آغاز کشاورزی تا آغاز ادبیات، شناخت و بررسی تمدن های پیش از تاریخ آسیای صغیر، باستان شناسی پیش از تاریخ ایران در هزاره اول قبل از میلاد، سیر تحول خطوط اسلامی و کتیبه خوانی، هنرهای کاربردی در دوران اسلامی، شناخت سکه ها، هر ها و الواح باستانی، تأثیر تمدن های باستانی ایران با کشورهای همجوار، روش کاوش و بررسی آثار باستانی، حفاظت آثار باستانی و تاریخی، شناخت و بررسی تمدن های دره سند، شناخت و بررسی تمدن های پیش از تاریخی ایران از آغاز تا پایان استقرار در دهکده، شناخت تکنیک و هنر سفالگری پیش از تاریخ ایران، باستان شناسی پیش از تاریخ بین النهرین از آغاز تا پایان جمع آوری غذا و موزه داری است که در نهایت در ترم چهار دانشجویان می بایست 4 واحد پایان نامه را ارائه دهند.

معرفی گرایش ارشد دوران تاریخی ایران رشته باستان شناسی

گرایش دوران تاریخی از جمله گرایش هایی است که در معرفی گرایش های ارشد باستان شناسی 99 مورد بررسی قرار می گیرد  که به بررسی و کاوش و بازیابی اسناد و اشیاء تاریخی بعد از آغاز خط و شروع دوران تاریخی می پردازد. مجموعه دروس این گرایش شامل: روش کاوش و بررسی آثار باستانی، روش تحقیق، تأثیر و تأثر تمدن های پیش باستانی ایران بر کشورهای همجوار، هنرهای کاربردی دوران اسلامی، سیر تحول خطوط اسلامی و کتیبه خوانی، باستان شناسی دوره تاریخی اشکانی، باستان شناسی دوره تاریخی ساسانی، باستان شناسی بین النهرین در طول هزاره دوم و اول قبل از میلاد، باستان شناسی دوره تاریخی ایلام، باستان شناسی دوره تاریخی ماد، باستان شناسی دوره تاریخی هخامنشی، باستان شناسی بین النهرین از آغاز ادبیات تا اور سوم، باستان شناسی دوره تاریخی یونان و 4 واحد پایان است.

معرفی گرایش ارشد تمدن و فرهنگ اسلامی ایران و سرزمین های دیگر رشته باستان شناسی

گرایش تمدن و فرهنگ اسلامی ایران و سرزمین های دیگر آثار و اشیاء تاریخی را در تمدن های ایران و سرزمین های دیگر مورد بررسی و ارزیابی و بازیابی قرار می دهد و ارتباط آنها را مورد بررسی قرار می دهد. مجموعه دروس این گرایش در مقطع ارشد شامل: حفاظت آثار باستانی و تاریخی، تأثیر و تأثر تمدن های باستانی ایران به کشور های همجوار، شناخت و بررسی تمدن و فرهنگ های مشرق ایران، کامپیوتر کاربردی باستان شناسی، روش تحقیق، ساخت و بررسی فرهنگ های سرزمین های اسلامی آفریقایی، شناخت و بررسی باستان شناسی صدر اسلام تا قرن پنجم هجری، مبانی باستان شناسی، تاریخ هنر، تاریخچه باستان شناسی، شناخت و بررسی باستان شناسی از قرن پنجم تا قرن نهم هجری، روش کاوش و بررسی آثار باستانی، هنر فلزکاری، شناخت و بررسی تمدن و فرهنگ های مشرق ایران، شناخت و بررسی باستان شناسی از قرن دهم تا عصر حاضر، شناخت و بررسی فرهنگ دوران اسلامی و پایان نامه است. در بین کلیه گرایش های کارشناسی ارشد باستان شناسی دروس جبرانی ارائه می شود که برای دانشجویان دارای رشته کارشناسی مغایر با رشته ارشد آنهاست. تقسیم یک رشته دانشگاهی به گرایش های متفاوت به منظور تربیت متخصصان در حوزه های مطالعاتی ریزتر برای مطالعه و فعالیت علمی دقیق تر و جزئی تر است و همچنین امکان تعیین محدوده علایق متقاضیان ممکن می شود و هر کس متناسب با حوزه علاقه خود در رشته باستان شناسی ادامه تحصیل می دهد که این رویکرد در معرفی گرایش های ارشد باستان شناسی 99 نیز وجود دارد.

بازار کار گرایش های ارشد باستان شناسی

به مراتب یکی از موضوعاتی که در زمان انتخاب رشته باستان شناسی در مقطع ارشد مطرح می شود موضوع بازار کار گرایش های مختلف این رشته تحصیلی است. زیرا افراد معمولاٌ به دنبال انتخاب گرایشی هستند که از بازار کار خوبی در مقایسه با مابقی گرایش ها برخوردار باشد. در صورتی که در این زمینه نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، مشاوران آیدانیتو می توانند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. پس حتماٌ با آن ه تماس بگیرید.

دانشگاه های پذیرنده ارشد باستان شناسی

شناخت دانشگاهی پذیرنده رشته های مختلف تحصیلی در زمان انتخاب رشته های مقطع کارشناسی ارشد از جمله رشته باستان شناسی از اهمیتی اساسی برخوردار است. با شناخت این دانشگاه ها می توانید با توجه به شرایط فردی و خانوادگی خود تعدادی را در زمان انتخاب رشته برگزینید. اما شناخت کامل و دقیق این دانشگاه ها از نظر رتبه علمی، اساتید و فضای دانشگاه از اهمیتی اساسی برخوردار است. اما هرگز در این مورد نگران نباشید و کار را به دست مشاوران خبره و توانمند آیدانیتو بسپارید. آن ها هر اطلاعاتی را که شما در این زمینه نیاز داشته باشید در اختیارتان قرار می دهند. با تماس با آن ها بهترین مشاوره را در این زمینه تجربه کنید.

تحصیل کارشناسی ارشد باستان شناسی در خارج از ایران

آیا تا به حال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی در دانشگاه های خارج از کشور فکر کرده اید؟ عزیمت به خارج و تحصیل در مقطع ارشد این رشته تحصیلی می تواند فرصت های عالی بسیاری را پیش روی شما قرار دهد. اما در این بین وجود یک مشاور که پیچ و خم کار را بداند و بتواند راهنمایی های لازم را در این زمینه به شما بدهد بسیار مهم است. مشاوران آیدانیتو می توانند اطلاعات خوبی را در این زمینه در اختیارتان قرار داده و شما را با چم و خم کار آشنا کنند. پس حتماٌ در صورت نیاز با آن ها تماس بگیرید و از راهنمایی های آن ها استفاده کنید.

در نهایت پس از معرفی گرایش های ارشد باستان شناسی 99 ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله انتخاب رشته ارشد باستان شناسی سراسری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *