آیدانیتو > معافیت کفالت پدربزرگ
معافیت کفالت

معافیت کفالت پدربزرگ

معافیت کفالت پدربزرگ 

 

  در این مقاله به موضوع معافیت کفالت پدربزرگ  خواهیم پرداخت. طبق ماده 1 قانون خدمت وظیفه عمومی: ” دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس مردم وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه کلیه اتباع دکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی در برابر مقررات قانون خدمت وظیفه عمومی هستند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جز در موارد مصرحه در این قانون نمی توان از خدمت معاف کرد.” یکی از دلایل روشن معافیت سربازی 97، معافیت کفالت پدربزرگ  می باشد که در صورت برخورداری از شرایط و قوانین، به سرپرستان جد (پدری و مادری) تعلق می گیرد، لازم به ذکر است تمامی موارد به طور دقیق و ریزبینانه بررسی خواهد شد و افراد سرپرست پدربزرگ و یا مادربزرگ در صورت برخورداری از شرایط معافیت از این نوع معافیت بهره خواهند برد. مشمولان خدمت در واقع افرادی هستند که به سن قانونی جهت انجام خدمت سربازی برسند، سن مشمولیت خدمت وظیفه عمومی در ایران 18 سالگی تمام تا 50 سالگی تمام می باشد و افراد (پسران) که به سن مشمولیت می رسند موظف هستند وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص نمایند. با مراجعه به بخش مشاوره نظام وظیفه تلفنی اطلاعات لازم را میتوانید کسب کنید.

کفالت جد

کفالت جد منظور پدربزرگ پدری و مادری می باشد که قانون کفالت برای هر دو  (پدری و مادری) یکسان عمل می کند. به مشمولان خدمت که قصد دارند از معافیت کفالت جد بهره مند شوند، بهتر است با مقاله پیش روهمراه باشند و از شرایط بررسی مطلع شوند.

  • از شروط مهم و اولیه جهت بررسی معافیت کفالت جد، عدم وجود غیبت در خدمت سربازی مشمول است ،در صورتی که مشمول غیبت در سربازی داشته باشد از بررسی معافیت وی جلوگیری خواهد شد.
  • از دیگر شروط بررسی معافیت کفالت پدربزرگ تنها سرپرست بودن مشمول است. بنابراین پدربزرگ باید فاقد فرزند باشد یعنی تمامی فرزندان (دختر و پسر) فوت کرده باشد تا سرپرستی او به مشمول داده شود.

کفالت جد در دو مورد بررسی می شود:

  • معافیت کفالت پدربزرگ بالای 70 سال
  • معافیت کفالت پدربزرگ کمتر از 70 سال

مشمولان خدمت که می خواهند از معافیت کفالت پدربزرگ (مادری) بالای 70 سال استفاده کنند، توجه داشته باشند که در قید حیات بودن پدر مشمول مانع دریافت معافیت نمی شود و تنها فاقد فرزند بودن پدر بزرگ (خاله، دایی و مادر) حائز اهمیت است. در صورتی که مشمول بخواهد از معافیت کفالت پدربزرگ که سن کمتر از 70 سال دارد، استفاده کند، شرط تأیید پزشکان در بیماری عدم توانایی در انجام امور روزانه از الزامات است و شرایط عدم وجود غیبت و تنها نوه بالای 18 سال بودن نیز بررسی می شود.

توجه کنید

در صورتی که مشمول پسر عمه، پسر خاله و … (نوه های دیگر) که سن آنها بیش از 18 سال داشته باشد، باید ابتدا عدم توانایی آنان در سرپرستی پدربزرگ (مادری – پدری) بررسی شود و با شرط تأیید پزشکی که مورد تأیید نظام وظیفه است، مبنی بر بیماری و ناتوانی در برعهده گرفتن سرپرستی جد، معافیت کفالت به مشمول داده می شود. برای اطلاع از شرایط و نحوه معافیت کفالت مادربزرگ 97 به مقالات مربوطه مندرج در آیدانیتو مراجعه کنید.
سوالات پیرامون نظام وظیفه و معافیت کفالت جد و جده را از مشاوران آیدانیتو بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *