آیدانیتو > مشکلات تحصیلی نوجوانان
مشکلات تحصیلی در نوجوان

مشکلات تحصیلی نوجوانان





مشکلات تحصیلی نوجوانان

درگیری نوجوانان با مشکلات تحصیلی قابل درک است چون نوجوانان در مرحله ی حساسی از زندگی قرار دارند. دوران نوجوانی و علی الخصوص دوران بلوغ با تغییرات جسمی و روانی شدید و عمیقی همراه است.
سازگار شدن با این تغییرات زمان بر است و کار راحتی نیست. نوجوانان در حال شناخت خود و هویت شان هستند و از سویی دیگر مسؤلیت ها و تکالیف تحصیلی بسیاری دارند و باید از عهده ی آن ها بر بیایند. بعضی نوجوانان در دوران تحصیل دچار افت تحصیلی می شوند. ممکن است نمره های آن ها در امتحانات درس های مختلف خیلی کم باشد. گاهی هم آن ها در امتحانات آخر سال قبول نمی شوند و مجبورند یک پایه ی تحصیلی را دو بار بخوانند.
فرار از مدرسه هم یکی از آسیب‌زاترین مشکلات تحصیلی نوجوانان است.

 دلایل مشکلات تحصیلی نوجوانان

عملکرد تحصیلی مثبت نوجوانان به علل مختلفی کاهش پیدا می کند. در اینجا به مهم ترین دلایل مشکلات تحصیلی نوجوانان اشاره می کنیم.
 

خانواده

شاید بتوان گفت محیط خانه و خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نوجوانان دارد. برای اینکه یک نوجوان بتواند به خوبی و در آرامش درس بخواند باید در خانواده آرام و سالمی زندگی کند. خانواده متشنج و خانواده هایی که درگیر مشکلات مختلفی مثل طلاق، اعتیاد و فقر هستند، محیط مناسبی را برای یک نوجوان فراهم نمی کنند و نمی توان از نوجوانی که در چنین خانواده ای زندگی می کند، انتظار داشت که به موفقیت های تحصیلی دست پیدا کند.
شیوه ی فرزندپروری و رابطه ی والد – فرزندی هم بر وضعیت تحصیلی نوجوانان تأثیر می گذارند. والدینی که بیش از حد سخت گیر هستند و مدام نوجوانان را بابت ضعف های تحصیلی شماتت می کنند و تنبیه هایشان سخت و شدید است، در واقع نوجوان را از درس خواندن زده می کنند.

نظام آموزشی

معلم های خشک و سخت گیر، روش های تدریس خسته کننده و غیر خلاقانه و مسئولین مدرسه‌ی بد رفتار، این قابلیت را دارند که برای همیشه یک نوجوان را از درس و مدرسه فراری بدهند.

نوجوان حساس است. او به قدر کافی بابت تغییرات ناگهانی روحی و جسمی ای که تجربه می کند تحت فشار قرار دارد. هر نوع فشار اضافه ای از جانب مسئولین مدرسه می تواند به افت تحصیلی منجر شود.
ارتباط گرفتن با نوجوانان کار راحتی نیست. آن ها از دریچه کاملاً متفاوتی به دنیا نگاه می کنند. معلم هایی که به نوجوانان تدریس می کنند باید بتوانند رابطه ای صمیمی با آن ها برقرار کنند و از روش های تکراری تدریس جداً پرهیز کنند.
معمولاً محیط مدارس، به ویژه در کشورهای توسعه نیافته، جذابیتی برای نوجوانان ندارد. معماری زشت ساختمان مدرسه، رنگ های تیره و افسرده کننده و کیفیت پایین کلاس های درس می توانند نوجوان را بی انگیزه کنند.
اگر به عنوان یک نوجوان با مشکلات تحصیلی درگیر هستید یا به عنوان والدین شاهد مشکلات تحصیلی فرزند نوجوانتان هستید، برای آگاهی از بهترین شیوه‌های حل این مشکلات با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

هم‌سالان

نوجوانان بیشتر از هر شخص یا اشخاصی تحت تأثیر دوستان و هم سالانشان هستند. اگر یک نوجوان تحت حمایت پدر و مادرش نباشد و رابطه صمیمانه ای با آن ها نداشته باشد، ممکن است برای آرام کردن فشارهای روانی دوران بلوغ به دوستانش پناه ببرد.
روابط در بعضی گروه های دوستی نوجوانان به گونه ای است که احتمال انجام رفتارهای پرخطر در آن جمع دوستانه افزایش می یابد. نوجوانی که تحت تأثیر دوستانش به سمت مواد مخدر برود، نمی تواند عملکرد تحصیلی خوبی داشته باشد.

محیط زندگی

نوجوانان به واسطه ی ویژگی های خاص دوره ای از زندگی که در آن قرار دارند، خیلی راحت تحت تأثیر محیط قرار می گیرند. محله ای که یک نوجوان ساکن آن است، نقش مهمی در زندگی اش دارد.
زندگی کردن در محیطی که بزهکاری و جرم در آن معمول است و مواد مخدر و مشروبات الکلی در دسترس است، به هیچ وجه برای یک نوجوان مناسب نیست. مخصوصاً اگر خانواده هم نظارتی بر نوجوان نداشته باشد.
 یک نوجوان در چنین محیط هایی می تواند به راحتی درگیر جرم وبزهکاری بشود و درس و مدرسه را فراموش کند. بدون شک دلایل مشکلات تحصیلی نوجوانان از مواردی که ذکر کردیم بیشتر و متنوع تر هستند. آنچه اهمیت دارد این است که به عنوان بزرگسالانی که به هر دلیلی با یک نوجوان در تعامل هستند، بدانیم که توجه به نیازهای روحی نوجوان، درک او و کمک به او در تجربه ی نوجوانی بسیار ضروری است. بسیاری از مشکلات تحصیلی نوجوانان به این دلیل اتفاق می افتند که هیچ نظارتی بر نوجوان وجود ندارد و کسی از او حمایت نمی کند.

مشاوره نوجوان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران آیدانیتو با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، این توانایی را دارند که در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، مهاجرت، نظام وظیفه و… به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند. مشاوره نوجوان و دوران بلوغ، یکی از پرتماس ترین موضوعات مشاوره خانواده است.
دوران بلوغ دوران حساسی است. نوجوان در این سن نباید احساس تنهایی کند و رفتارهای متفاوت او نباید باعث شود که پدر و مادر رهایش کنند. فشارهای اجتماعی و روانی احتمال رفتارهای پرخطر را بالا می برند. به همین دلیل آموزش مهارت های ارتباطی به یک نوجوان در عین حال که او را حمایت می کنیم و به او احساس امنیت می دهیم، موجب ایجاد احساس آرامش در او می شود و شرایط مناسبی را برایش فراهم می کند تا از پس مسئولیت های تحصیلی اش بربیاید.
در ادامه مطالعه مقاله رفتارهای پرخطر نوجوانان را به شما پیشنهاد می کنیم.

فرزند نوجوان شما از درس خواندن بیزار است؟ نگران آینده او هستید؟ شاهد رفتارهای پرخطری در دختر یا پسر نوجوانتان هستید که مانعی برای تحصیل او محسوب می شوند؟ می خواهید به نوجوانتان کمک کنید؟

با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *