آیدانیتو > مشکلات ارتباطی در جوانان
مشکلات ارتباطی جوانان

مشکلات ارتباطی در جوانان





 

مشکلات ارتباطی در جوانان

توانایی برقراری ارتباط با دیگران مهارتی است که جوانان برای پیشرفت به آن نیاز دارند. ارتباط لازمه ی دوست یابی، تقویت اعتماد به نفس و عملکرد مثبت در فضای کاری است. اما متأسفانه مشکلات ارتباطی در جوانان موجب می شود که بعضی جوانان با وجود برخورداری از استعدادها و مهارت‌های بسیار نتوانند در بعضی حوزه ها موفق عمل کنند.

اما دلیل مشکلات ارتباطی جوانان چیست و چطور می توان مهارت های ارتباطی را تقویت کرد؟ جوانان در چه موقعیت هایی نمی توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند؟ همه ی ما موقیعت هایی را تجربه کرده ایم که حرف زدن با دیگران یا درک آن ها مشکل بوده است. در اینجا به مثال هایی از این موقعیت ها اشاره می کنیم

صحبت کردن با مراجع قدرت

آدم های زیادی اعتقاد دارند که صحبت کردن با معلم ها، استادها و دیگر افراد مهم سخت است. ما موقع صحبت کردن با کسانی که مقام بالایی دارند، می ترسیم که دچار اشتباه شویم. این احساس شایع است اما اگر کلاً در برقراری ارتباط در چنین موقعیت هایی ناتوان باشید، به ضرر شما است.

ارتباط با آدم هایی که نمی شناسیم

بعضی جوانان نمی توانند به راحتی با کسی که نمی شناسند ارتباط برقرار کنند. گفت و گو با غریبه ها آن ها را مضطرب می کند و اضطراب مانع یک ارتباط سالم می شود.

وقتی تحصیلات یک جوان به پایان برسد و وارد جامعه بشود، به هر حال در محیط های کاری و سایر محیط ها در ارتباط با غریبه ها قرار می گیرد. ناتوانی در ارتباط با کسی که نمی شناسیم حتی قابلیت این را دارد که مانع پیشرفت شغلی بشود.

صحبت کردن در جمع

وقتی آدم های زیادی در یک گروه مشغول صحبت کردن هستند، دنبال کردن مکالمه می تواند برای بعضی سخت باشد. گاهی اوقات دو نفر در یک زمان صحبت می کنند و گوش کردن به هر دو نفر کار راحتی نیست.

 بعضی جوانان از صحبت کردن در گروه مضطرب می شوند. توانایی ارتباط برقرار کردن در جمع مهارتی است که در کارهای گروهی کمک زیادی به یک جوان می کند.

گفت و گوی تلفنی

وقتی پشت تلفن با کسی صحبت می کنیم، او را نمی بینیم. موقع گفت و گوهای رو در رو ما شاهد زبان بدن دیگران هستیم و می توانیم از حالات صورت و بدن فردی که مقابل ما است پیام های غیر کلامی زیادی را درک کنیم.

از آنجایی که صحبت کردن پشت تلفن خالی از پیام های غیر کلامی است، بعضی جوانان از گفت و گوهای تلفنی فراری هستند

 

درک کردن دیگران

گاهی اوقات درک دیگران دشوار است. اگر آن ها خیلی تند یا با صدای خیلی آرام صحبت کنند یا از واژه های غیر قابل فهم و قدیمی استفاده کنند، درک آنچه می گویند، راحت نیست.

ممکن است بعضی آدم ها لهجه ای قوی داشته باشند و فهمیدن چیزی که می گویند احتیاج به زمان و عادت کردن به لهجه داشته باشد. بعضی جوانان در چنین موقعیتی هول و مضطرب می‌شوند و از اینکه نمی‌توانند صحبت‌های طرف مقابل را درک کنند احساس شرمندگی می‌کنند.

تعامل با خانواده

جوانان متعلق به نسلی متفاوت با نسل والدین شان هستند. آن ها جهان بینی خاص خودشان را دارند و ممکن است ارزش ها و دغدغه هایشان هیچ شباهتی به ارزش های پدر و مادرشان نداشته باشد. در چنین موقعیتی برقراری ارتباط برای برخی سخت به نظر می رسد.

نقش فضای مجازی در مشکلات ارتباطی در جوانان

گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تغییر زیادی در تعاملات انسان ها به ویژه جوانان ایجاد کرده است. امروزه این فضا در نظر بسیاری از جوانان جذابیت خیلی زیادی دارد. آن ها ساعت های زیادی از وقت خود را در این فضا سپری می کنند و همین باعث می شود که از ارتباط انسانی واقعی دور بمانند.

این یک واقعیت است که مهارت های ارتباطی درارتباطات واقعی تقویت می شوند و نمی توان از کسی که بیشتر ساعات شبانه‌روز را صرف ارتباط های مجازی می کند، انتظار داشت که قادر به برقراری ارتباط های واقعی و با کیفیت باشد.

اگر به عنوان یک جوان در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، برای آگاهی از بهترین روش‌های تقویت مهارت‌های ارتباطی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

نکاتی برای برقرای ارتباط های با کیفیت

در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که رعایت آن ها می تواند موجب حل شدن بسیاری از مشکلات ارتباطی در جوانان شود:

قبل از برقراری ارتباط آماده باشید. شاید بهتر باشد که چیزهایی که می خواهید بگویید را یادداشت کنید. این کار مخصوصاً برای صحبت کردن در گروه یا صحبت کردن با مراجع قدرت مفید است.

اعتماد به نفس داشته باشید و اگر در تعامل با دیگری، چیزی را درک نکردید، به او بگویید. این خیلی عادی است که بگویید: «امکان دارد که دوباره حرفتان را تکرار کنید؟ من متوجه چیزی که گفتید نشدم.»

به این موضوع توجه کنید که با چه کسی صحبت می کنید. به خاطر بسپارید که گفت و گو با یک معلم و گفت و گو با یک دوست متفاوت است و شما نمی توانید در این دو نوع تعامل از واژه ها و لحن یکسانی استفاده کنید.

تمرین کنید و جملاتی را به خاطر بسپارید که می توانند به شما برای برقراری یک مکالمه ی با کیفیت کمک کنند. جمله هایی مثل: «شما چه سبک موسیقی ای دوست دارید؟» ، «نظر شما درباره ی فیلمی که دیشب در شبکه 3 پخش شد چیست؟»، «کاندید مورد علاقه شما در انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است؟»

مشکلات ارتباطی در جوانان می توانند مانع پیشرفت آن‌ها شوند و جوانان را در راه رسیدن به اهدافشان دچار مشکل کنند. بهتر است که جوانان با یادگیری و تقویت مهارت های ارتباطی در تعامل با دیگران بهتر عمل کنند و از این توانایی در جهت پیشرفت خودشان استفاده کنند.

در این مقاله به موضوع مشکلات ارتباطی جوانان پرداختیم. در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مهارت های ارتباطی فردی را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *