آیدانیتو > تفاوت ها و شباهت های مشاوره و روانشناسی
خانواده

تفاوت ها و شباهت های مشاوره و روانشناسی






 

مشاوره و روانشناسی

مشاوره و روانشناسی هر دو شغل های یاری گری هستند که خدمات روانشناختی و مشاوره ای را به افرادی که در زندگی شان دچار چالش ها و بحران های ذهنی شده اند ارائه می دهند. اما این دو رشته به علت تفاوت های ذاتی ای که دارند خدمات منحصر به فردی را در اختیار مخاطبانشان قرار می دهند.

اگرچه دو رشته مشاوره و روانشناسی شباهت های بسیاری دارند، تفاوت میان این دو حوزه با اهداف آن ها مرتبط است. در این مقاله تلاش کرده ایم که به این تفاوت ها بپردازیم:

روانشناسی

روانشناسی یک رشته تحصیلی است و افرادی که در این رشته تحصیل می کنند می توانند در آینده، در صورت داشتن مدرک و تجربه کاری، در شاخه های مختلف این رشته فعالیت کنند.

روانشناسی در گروه علوم انسانی قرار می گیرد و تمرکز آن بر خلاف علوم تجربی که به آزمایش می پردازند، بیشتر بر نظریه ها است و کمتر حالت تجربی دارد. پژوهش های روانشناختی به دنبال این هستند که بدانند چرا آدم ها به شکل خاصی احساس، فکر و رفتار می کنند.

گرایش های مختلف روانشناسی

اگر چه همه افرادی که در رشته روانشناسی تحصیل می کنند باید بر نظریه های مختلف روانشناختی تسلط داشته باشند اما دانشجویان می توانند با توجه به علائق و استعدادهایشان در گرایش خاصی مشغول به تحصیل و کار شوند.

به عنوان مثال روانشناسان تربیتی بیشتر در محیط مدرسه و محیط های آموزشی فعالیت می کنند و به مطالعه و پژوهش در زمینه روش های آموزشی، یادگیری، برنامه ریزی درسی و شیوه های مطالعه می پردازند. از سویی دیگر روانشناسان بالینی کسانی هستند که در تعامل با یک مراجع قرار می گیرند. این مراجع معمولاً به یک اختلال روانی جدی مبتلا است و آن ها می کوشند تا با استفاده از رویکردهای درمانی مختلف به او کمک کنند.

روانشناسان در زمینه شناخت انواع تیپ های شخصیتی، احساسات انسانی، شیوه های ادراکی، اختلالات روانی، اختلالات شخصیت، اختلالات رفتاری و… اطلاعات جامع و کاملی دارند و به همین دلیل می توانند مراجعان را درمان کنند.

 

مشاوره

رشته راهنمایی و مشاوره یکی از رشته های گروه علوم انسانی است. مشاوران افرادی هستند که با استفاده از مدرک تحصیلی، تخصص و تجربه کاری به افراد نیازمند راهنمایی و مشاوره، خدمات ارائه می دهند. مهارت های گوش دادن فعال و توانایی برقراری ارتباط و گفت و گو مهارت های مهم مشاوره ای اند.

رشته مشاوره دارای گرایش های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی و توانبخشی است. افراد در زمینه های مختلفی مثل ازدواج، انتخاب رشته تحصیلی، یادگیری مهارت های ارتباطی، تقویت مهارت های زندگی، انتخاب شغل، شناخت احساسات مثبت و منفی و توانایی کنترل آن ها به مشاوران مراجعه می کنند.

تفاوت مشاوره و روانشناسی

 مشاوره و روانشناسی شباهت های زیادی دارند و هر دو حرفه های یاری گری هستند اما تفاوت مهم و عمده آن ها در مراجعان و مشکلاتشان است. مراجعان روانشناس ها افراد مبتلا به اختلالات روانی یا مشکلات و ناکارآمدی های روانی جدی هستند اما به طور معمول افرادی که به یک مشاور مراجعه می کننند کسانی هستند که در زندگی دچار یک چالش شده اند و به دنبال یادگیری راهکارهای عبور از چالش اند.

این چالش می تواند سردرگمی درباره ازدواج با یک شخص خاص، انتخاب رشته تحصیلی، استرس شغلی، ناتوانی در کنترل خشم و… باشد. در واقع مراجعان یک مشاور نیاز به کمک دارند اما عملکرد روزمره شان به واسطه یک اختلال جدی مختل نشده است.

مشاوره روانشناسی تلفنی

امروزه با توجه به تغییر شکل زندگی روزمره، برنامه های روزانه شلوغ و پرمسئولیت اعضای یک جامعه و نیاز ناگهانی افراد به کمک های مشاوره ای، نیاز به خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی بیش از همیشه حس می شود. بعضی افراد به دلایلی مثل زندگی کردن در یک شهر یا روستای کوچک امکان مراجعه حضوری به یک روانشناس را ندارند یا اینکه ممکن است انقدر زندگی پرمشغله ای داشته باشند که نتوانند به مراکز و کلینیک های مشاوره ای مراجعه کنند.

در چنین شرایطی مشاوره روانشناسی تلفنی گزینه بسیار مناسبی است. کافی است که برای پیدا کردن پاسخ سوال های روانشناختی مان یا موقع مواجهه با یک بحران در زندگی تلفن را برداریم و با یک مشاور متخصص تماس بگیریم.

در ادامه مطالعه مقاله مشاور تحصیلی را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره و روانشناسی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *