آیدانیتو > فیزیک کنکور را چگونه بخوانیم؟
کنکور

فیزیک کنکور را چگونه بخوانیم؟

فیزیک کنکور

فیزیک کنکور را چگونه بخوانیم؟

درس فیزیک به عنوان درسی بسیار مفهومی در رشته های علوم ریاضی و تجربی به شمار می رود که بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور را به شدت درگیر خود کرده است. شمار زیادی از داوطلبان آزمون سراسری درس فیزیک را به درستی متوجه نمی شوند و تمام تلاش های آن ها برای یادگیری این درس بی فایده و عبث است. این قبیل افراد مشکلات زیادی در درک و نحوه مطالعه درس فیزیک دارند. از این رو با داشتن مطالعه ای مفهومی و درست در این درس می توانند به آسانی بخش زیادی از راه را برای فهم و درک فیزیک و به دست آوردن درصد بالا طی نمایند. هر داوطلب کنکور باید به حدی از تسلط در درس فیزیک دست یابد که به طور متوسط هر یک از تست های کنکور را در حداکثر 74 ثانیه پاسخ دهد. در صورتی که دانش آموز و یا داوطلب گروه علوم تجربی هستید حداقل 12 درصد و در صورتی که مایل به شرکت در کنکور ریاضی فیزیک هستید باید حداقل 20 درصد از کل ساعات مطالعه خود در هفته را به درس فیزیک اختصاص دهید. به علت اهمیت درس فیزیک در کنکور سراسری ورودی دانشگاه ها موضوع مقاله حاضر را به موضوع شیوه مطالعه فیزیک کنکور اختصاص داده ایم. پس ما را همراهی کنید تا با نحوه مطالعه فیزیک کنکور آشنایی کافی و کاملی را پیدا کنید.

تأثیر درصد فیزیک در کنکور سراسری

همان گونه که در بالا اشاره کردیم درس فیزیک تحت عنوان یکی از اساسی ترین و مهم ترین دروس کنکور سراسری به شمار می رود. بدین ترتیب کسب درصد بالا در این درس میتوند تأثیری بسیار مهم در کسب رتبه ای عالی در کنکور سراسری برای فرد داوطلب داشته باشد. در نتیجه هر فرد داوطلب باید با توجه به بودجه بندی فیزیک در کنکور سراسری به مطالعه درست و مفهومی در این درس بپردازد تا بتواند درصد دلخواه خود را در فیزیک کنکور به دست آورد. در صورتی که هنوز در تأثیر فیزیک در رتبه کنکور خود کمی تردید دارید حتماً کارنامه های داوطلبان کنکور سال گذشته را نگاهی بیندازید تا این موضوع بیشتر برایتان روشن شود.

ابزار یادگیری و آموزش فیزیک کنکور

به طور معمول ابزارهای یادگیری فیزیک کنکور هم همچون بسیاری از دروس مانند ریاضی دی وی دی های فیزیک کنکور، جزوه معلم، کلاس و در آخر کتاب درسی هستند. در صورتی که دانش آموز هستید پیش از شرکت در کلاس فیزیک پیشخوانی را فراموش نکنید. در سر کلاس درس خوب به مطالب مطرح شده توسط معلم گوش فرا دهید و دقت خود را بالا ببرید. نکته بسیار مهم این که حتماً مبحثی که در سر کلاس تدریس شده است را از روی جزوه ای که نوشته اید کامل مطالعه کنید و تمامی مثال ها را حل کنید. فارغ التحصیلان پشت کنکوری که دیگر به مدرسه نمی روند در صورت نیاز به معلم می توانند از فیلم و یا دی وی دی های آموزشی به جای معلم درس استفاده نمایید. پس از مطالعه جزوه کلاسی و یا درسنامه کتاب کمک درسی و یا مشاهده فیلم های آموزشی باید کتاب درسی فیزیک را به منظور تقویت هر چه بیشتر فیزیک کنکور مطالعه نمایید. به این صورت که کلیه تمرین های حل شده و نشده و مثال های ارائه شده در کتاب درسی را حل نمایید. این موضوع به این جهت است که هر ساله چند مورد از تست های آزمون سراسری به خصوص در رشته علوم تجربی دقیقاً از تمرین ها و مثال ها و نکته های نوشته شده در متن کتاب درسی آورده می شوند و تنها اعداد تغییر پیدا می کنند. پس می بینید که متن کتاب اصلی فیزیک و تمرینات و مثال های آورده شده در آن بسیار مهم هستند در صورتی که کتاب کمک درسی فیزیک را در اختیار دارید که به طور کامل کتاب درسی را پوشش می دهد می توانید درس نامه آن کتاب کمک درسی را مطالعه نمایید. اما حتماً بعد از این کار مثال های تشریحی و تمرینات کتاب درسی را حل نمایید و آن ها را فرا بگیرید. در درس فیزیک کنکور ریاضی و تجربی تنها یادگیری فرمول ها قضیه ها و نکات کفایت نمی کند. بلکه در کنار فهمیدن و یادگیری باید اقدام به حفظ کردن آن ها نیز نمایید. پس در ابتدا این فرمول ها، نکات، قضایا و مفاهیم را یاد بگیرید و سپس سعی در حفظ آن ها را داشته باشید و در فواصل منظمی آن ها را مرور کنید تا یادتان نرود.

حل تست های فیزیک کنکور بدون گرفتن زمان

پس از اجرای مراحل گفته شده در بالا باید شماری تست آموزشی از هر مبحثی که مطالعه کرده اید را بدون گرفتن زمان حل نمایید. فعلاً بدون در نظر گرفتن زمان تست های فیزیک کنکور را بزنید. شاید از خود بپرسید که چرا باید بدون توجه به زمان تست های مختلف فیزیک کنکور را بزنید؟ علت این موضوع این است که در حال حاضر این تست ها فقط جنبه آموزشی و یادگیری را برای شما دارند. یعنی شما باید تمامی نکات تستی را که در جواب تست ها موجود است را فرا بگیرید و از مطالب مطالعه شده در تست ها بهره بگیرید. دقت کنید که تعداد تست های فیزیک کنکور خیلی کم نباشد و در حدی باشد که تمامی مباحث خوانده شده را پوشش بدهد. هدف شما در این بخش تنها یادگیری نکات تست هاست و حتی در صورت غلط پاسخ دادن به اکثر تست های آموزشی و یا حتی جواب ندادن آن ها هرگز ناامید نشوید. زیرا شما هنوز در مرحله یادگیری فیزیک کنکور قرار دارید و کاملاً طبیعی است که در حال حاضر مؤفق به حل بعضی از تست ها نشوید. مهم استخراج نکات این تست ها و یادگیری آن ها برای شماست. البته دقت داشته باشید که منبع انتخاب شده برای تست زدن متناسب با سطح شما دوستان باشد. جهت انتخاب دقیق و اصولی منبع تست زنی فیزیک کنکور با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.

حل تست های زمان دار فیزیک کنکور با تکنیک دو خودکار

بعد از طی مراحل ذکر شده و تسلط کامل بر نکات و مطالب و افزایش سرعت تست زنی خود چند نمونه تست را تمرین کنید. این بار باید تست هایی که موفق به حل آن ها نشده اید و یا پاسخ صحیحی به آن ها نداده اید را علامت بزنید. زیرا در این تست ها مشکل وضعیت دارید و باید سعی در رفع ضعف خود داشته باشید و در دفعات بعدی تست زنی آن ها را مرور کنید. البته نباید در تست زنی افراط به خرج دهید. به عبارت دیگر به دلیل زیاد بودن حجم مطالب درسی و تنوع زیاد آن ها نباید تعداد تست های تمرینی آنقدر زیاد باشد که از مابقی مباحث و مطالب درسی باز بمانید. بهتر است تعداد و حجم تست ها را با توجه به حجم مباحث مطالعه شده تعیین کنیم. دقت داشته باشید که بین تست های کنکورهای سراسری و تست های تألیفی با تست های کنکوری علی الخصوص تست های کنکورهای چند سال اخیر است. در این مرحله لزوماً باید با تکنیک های دو خودکار تست های فیزیک کنکور را بزنید تا به میزان تسلط خود بر مباحث فیزیک کنکور پی ببرید. البته در این زمان پاسخ سؤالاتی از قبیل این که آیا یادگیری اولیه شما دوستان از مبحث مطرح شده در  تست خوب بوده است یا خیر؟ آیا در تست زنی فیزیک کنکور سرعت عمل کافی را دارید و سر کنکور سراسری زمان کم نمی آورید را می توانید بیابید.

چه زمانی تست فیزیک کنکور بزنید؟

برای فیزیک کنکور هم همچون درس ریاضی و بر خلاف درس های عمومی می توانید بلافاصله پس از تمرین تشریحی و آموزش مباحث شروع به تست زنی کنید توجه کنید که بهترین تست ها سؤال های آزمون های سراسری گذشته به خصوص سؤالات کنکور سراسری در سال های اخیر ( مثلاً سال های 98-97-96) هستند که حل کامل و دقیق آن ها می تواند کمک بزرگی به شما دوستان کنکوری باشد. در صورت داشتن زمان می توانید تست های تألیفی را نیز کار کنید.

برای هر فصل فیزیک چند تست حل کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال باید بودجه بندی درس فیزیک را برای سال 99 بررسی کنید. تا متوجه شوید که از مباحث مختلف به خصوص مباحث و فصل های مهم کتاب چند تست در کنکور سراسری مطرح می شود. بدین ترتیب و بعد بررسی بودجه بندی فیزیک در کنکور سراسری 99 باید به ازای هر یک تستی که از آن فصل یا مبحث در کنکور سراسری می آید حداقل پنجاه تست تمرینی را کار کنید. به عنوان مثال اگر از فصل مدارهای الکتریکی فیزیک کنکور در آزمون سراسری 3 سؤال مطرح می شود شما حداقل باید 150 تست تمرینی از این مبحث را بزنید. برای اطلاع از بودجه بندی فیزیک کنکور در سال 99 با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس حاصل فرمایید. دقت کنید که همچنان که پیش از این نیز گفتیم حل تست های کنکورهای سال های گذشته بیشتر از تست های تألیفی توصیه می شود. این موضوع از آنجایی نشأت می گیرد که تمرکز این سؤالات بر نکات مهم است و این که احتمال تکرار آن ها در کنکور سال 99 نیز وجود دارد. در ضمن به صورت یک جا تعداد زیادی تست را کار نکنید به عنوان مثال اینطور نباشد که امروز 250 تست را کار کنید و تا یک ماه دیگر هیچ تستی کار نکنید. به فرض مثال می توانید امروز 50 تست، فردا همین تعداد و به همین منوال پیش بروید.

خلاصه نویسی درس فیزیک

پس از کارکردن تست های زمان دار و آموزشی و خواندن کامل نکات آن ها باید فصول و مطالبی را که خوانده اید و تعدادی تست نیز از آن ها کار کرده اید را خلاصه نویسی نمایید. در زمان خلاصه نویسی نکات و مطالب مهم را یادداشت کنید. برای اطلاع دقیق از اصول و قواعد خلاصه نویسی و گرفتن راهنمایی های لازم در این رابطه با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.
پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره تلفنی بزنید.
اگر سوالی در زمینه نحوه مطالعه فیزیک کنکور برای سال 98 ذهن تان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *