آیدانیتو > فرار از مدرسه
مشکلات تحصیلی, مشکلات تحصیلی در نوجوان

فرار از مدرسه






 

فرار از مدرسه

کودکان و نوجوانان سرمایه های جوامع و آینده سازان هستند. آن ها رشد می کنند، درس می خوانند، وارد جامعه و شاغل می شوند. به همین دلیل توجه به مسائل و مشکلات نه تنها به نفع خودشان بلکه به نفع همه اعضای جامعه است.

بعد از خانواده دومین نهادی که یک انسان به آن وارد می شود مدرسه است. اگر چه در فرایند شکل گیری شخصیت، ما بیشترین تأثیر را از خانواده می گیریم اما مدرسه مکانی است که شاید بتوان گفت نقطه آغاز حضور ما در جامعه است و می تواند ما را به اهدافمان نزدیک یا از آن ها دور کند.

با این حال همه ما کودکان یا نوجوانانی را دیده ایم که هیچ علاقه ای به مدرسه ندارند، به سختی در کلاس درس حضور پیدا می کنند و به نوعی از مدرسه فراری هستند. اما دلیل فرار از مدرسه چیست؟ چرا بعضی دانش آموزان مدرسه گریز می شوند؟ چه عواملی موجب علاقه یا عدم علاقه به درس و مدرسه می شوند؟

علل فرار از مدرسه

در این جا به مهم ترین علل فرار از مدرسه می پردازیم:

اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی یکی از مهم ترین اختلالات کودکان است. کودکانی که اضطراب جدایی دارند نمی توانند از مادر و خانواده خودشان دور بمانند.. اختلال اضطراب جدایی می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما نتیجه آن معمولاً اضطراب شدید کودک، احساس ترس عمیق و گریه کردن بی وقفه در محیط های ناآشنا و مکان هایی مثل مهد کودک و مدرسه است.

خانواده ناسالم

خانواده هایی که در آن ها اعضای خانواده با مشکلاتی مثل طلاق، فقر، دعواهای مداوم همسران و… دست و پنجه نرم می کنند، خانواده های سالمی نیستند و کودکان و نوجوانان در چنین خانواده هایی آرامش ندارند.

همچنین در خانواده هایی که سبک فرزند پروری والدین مخرب باشد، فرزندان دچار آسیب های روانی زیادی می شوند.

افرادی که در چنین خانواده هایی رشد می کنند و بزرگ می شوند ممکن است نتوانند به درستی با محیط مدرسه سازگار شوند، درس بخوانند و با معلم، مسئولین مدرسه یا هم سالانشان ارتباط برقرار کنند.

ضعف تحصیلی

ضعف کودک در یک یا چند درس می تواند او را از مدرسه فراری کند. مخصوصاً اگر معلم او را بابت این موضوع در حضور دیگران تحقیر کند یا از جانب هم کلاسی هایش مسخره شود.

اگر والدین و معلم برای حل این مشکل به کودک کمک نکنند، ضعف تحصیلی او عمیق تر و عمیق تر می شود و حضور مشتاقانه در مدرسه، تقریباً برای او غیر ممکن می شود.

محیط ملال آور مدرسه

گاهی اوقات واقعاً نمی توان یک دانش آموز را بابت فراری بودن از مدرسه ملامت کرد. محیط بعضی مدارس آن قدر بی روح و ملال آور است و برخی مدارس چنان با کمبود امکانات مواجه هستند که هر انسان سالمی از آن ها فراری می شود. چه برسد به کودک یا نوجوان که بیشتر از هر کسی به شادی، بازی و تفریح احتیاج دارد.

این یک واقعیت است که نمی توانیم از دانش آموزان انتظار داشته باشیم با اشتیاق در محیط های افسرده کننده حضور داشته باشند.

سن بلوغ

دوران نوجوانی و بلوغ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی هر فرد و سرشار از چالش است. فشارهای ناشی از تغییرات سریع و شدید جسمی و روانی آن قدر زیاد هستند که می توانند یک نوجوان را در هم بشکنند.

نوجوان در این دوران بیش از هر چیزی به کمک و حمایت والدین و مسئولین مدرسه نیاز دارد. احتمال فرار از مدرسه در سن بلوغ بسیار زیاد است.

بزهکاری

زندگی کردن در محله های جرم خیز، دوستی با بزهکاران یا عدم برخورداری از حمایت های خانوادگی می تواند باعث رو آوردن کودک به جرم و بزهکاری شود. مسلماً یک دانش آموز بزهکار دیگر تمرکزی برای درس خواندن ندارد و رفتن به مدرسه به نظرش بی فایده می آید.

فشارهای بیش از اندازه‌ی تحصیلی

گاهی اوقات آنقدر تکالیف درسی و فشارهای تحصیلی زیاد و شدید هستند که باهوش ترین و با استعدادترین دانش آموزان هم از درس و مدرسه زده می شوند.

بعضی معلم ها و مسئولین مدرسه تصور می کنند که با دادن تکالیف زیاد و غیر منطقی به کودکان باعث پیشرفت آن ها می شوند و به این فکر نمی کنند که این کار فقط می تواند منجر به فرار از مدرسه شود.

شاید بتوان به بیان ساده تر گفت که ناکار آمدی های خانواده و مدرسه مهم ترین علل فرار از مدرسه هستند و با توجه و همکارهای این دو نهاد می توان به میزان قابل توجهی جلوی این معظل را گرفت.

در ادامه مطالعه مقاله «رفتارهای پرخطر نوجوانان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر فرزند شما به هر دلیلی از مدرسه فراری است، برای آگاهی از بهترین روش های حل این مشکل با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *