آیدانیتو > عوارض خود ارضایی
خودارضایی

عوارض خود ارضایی

 

عوارض خود ارضایی

اعتیاد به خودارضایی می تواند مضرات روانشناختی و بیولوژیکی بسیاری را به همراه داشته باشد. همچون بسیاری از اعتیادهای رفتاری دیگر، این اعتیاد هم بر عملکرد فردی و اجتماعی فرد اثر می گذارد و ممکن است موفقیت او را در حوزه های تحصیلی و شغلی کاهش دهد.

در این مقاله قصد داریم که به عوارض خود ارضایی و صدمات ناشی از آن بپردازیم:

اختلال در عملکرد روزمره

اعتیاد به خودارضایی آدم ها را از نظر جسمی و روانی خسته می کند. وقتی فردی بیش از حد به این کار مشغول شود، ممکن است علاقه اش را به فعالیت های روزمره از دست بدهد.

حتی در موارد شدید عزت نفس این افراد کاهش پیدا می کند و ممکن است دچار احساس گناه شوند.

کاهش حساسیت جنسی

یکی از عوارض خود ارضایی این است که حساسیت آدم ها را در مسائل جنسی کاهش می دهد. کسانی که به خودارضایی معتاد می شوند معمولاً پس از مدتی به سختی تحریک می شوند و ممکن است در زندگی زناشویی با مشکلاتی جدی رو به رو شوند.

درد پشت

در موارد زیادی، کسانی که به خود ارضایی اعتیاد داشتند از دردهایی در پشت‌شان گزارش دادند. همچنین ممکن است که بیش از حد این کار را انجام می دهد، انقباض ها و دردهایی را در لگن تجربه کند. درد در بیضه ها در میان مردانی که به خودارضایی معتاد هستند، شایع است.

کاهش کیفیت زندگی جنسی

آدم هایی که به لذت جنسی از طریق خود ارضایی عادت می کنند، به سختی می توانند در رابطه با همسرشان به اوج لذت برسند.

یکی از مهم ترین دلایل این نوع از عوارض خود ارضایی این است که بسیاری از کسانی که بی وقفه خود ارضایی می کنند، به پورنوگرافی هم معتاد هستند. آن ها همسر و رابطه شان را با فیلم های غیر اخلاقی و ستاره های این فیلم ها مقایسه می کنند و به یک زندگی جنسی سالم بی میل می شوند.

مشکلاتی در اندام های جنسی

خودارضایی مکرر می تواند منجر به تحریک جنسی ضعیف و ناتوانی در رابطه با همسر شود. این اعتیاد ممکن است عضلات لگن و اندام های جنسی را ضعیف کند و فرد نتواند عملکرد جنسی مناسبی داشته باشد.

مشکلات تحصیلی و شغلی

وقتی کسی به خود ارضایی معتاد است، برای انجام این عمل نیازمند تنهایی است. در نتیجه او مدام به دنبال خارج شدن از جمع های مختلف است.

چنین کسی ممکن است در مدرسه و دانشگاه بارها غیبت کند یا در محل کار حاضر نشود. از دست دادن شغل یا عملکرد تحصیلی ضعیف می تواند یکی از عوارض خود ارضایی باشد.

سرطان پروستات

ممکن است اعتیاد به خودارضایی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا ببرد. البته این موضوع هنوز ثابت نشده است اما بعضی از تحقیقات نشان می دهند که میان این سرطان و اعتیاد به خودارضایی رابطه ای وجود دارد.

احساس گناه شدید

آدم های مذهبی و آدم هایی که باورهای دینی و فرهنگی ای دارند که خودارضایی را گناه می دانند، در صورت اعتیاد به این عمل دچار احساس گناه شدید می شوند. ممکن است آن ها بارها تلاش کرده باشند که این اعتیاد را ترک کنند و موفق نشده باشند، همین شکست های پی در پی احساس گناه را تشدید می کند.

وقتی کسی به لذت جنسی از خودش عادت کند و به صورت مداوم و بی وقفه ای به این کار مشغول شود، بعد از مدتی ممکن است نتواند به هیچ عنوان در روابط سالم باقی بماند.

در ادامه مطالعه مقاله «ترک اعتیاد به خود ارضایی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که نشانه های ا عتیاد به خود ارضایی را در خودتان می بینید، برای اطلاع از روش های ترک این اعتیاد حتماً با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *