معافیت پزشکی

شرایط معافیت پزشکی

شرایط معافیت پزشکی

در مقاله پیش رو به شرایط معافیت پزشکی خواهیم پرداخت، همان طور که می دانید با دریافت معافیت پزشکی از انجام و اعزام به خدمت به طور کامل و یا موقت معاف خواهید شد و یا با توجه به شرایط های مختلف و شدت بیماری ممکن است معافیت از رزم را کسب کنید، اما همان طور که میدانید 21 ماه دوره سربازی برای مشمولین بسیار سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد که دریافت حتی معافیت از رزم باعث بهبود این حس منفی به خدمت سربازی است. اما توجه داشته باشید که تمامی افراد نمی توانند از این نوع معافیت استفاده کنند.

در واقع لیستی از بیماری ها وجود دارد که توسط نظام وظیفه تعیین شده است و اگر فرد به سربازی برود به خود و یا دیگران آسیب وارد می کند. شدت بیماری و تحصیلات فرد ارتباط مستقیمی با نوع معافیت دارد.

در لیست بیماری های معافیت پزشکی 17 دسته بیماری وجود دارد که با توجه به نوع و شدت بیماری یکی از سه معافیت به مشمول داده می شود.

همان طور که مطلع هستید معافیت پزشکی را نمی توان درحین تحصیل و داشتن معافیت موقت تحصیلی دریافت کرد. اما توجه کنید که برخی از بیماری ها قابل بررسی در حین تحصیل نیز هستند. بیماری هایی که معافیت دائم دارند و نوع بیماری و معافیت در آن به مدرک تحصیلی مشمول ارتباطی ندارد مانند هیپرپاراتیروئیدی و هیپوپاراتیروئیدی، پرکاری غدد فوق کلیوی، کم کاری غدد فوق کلیوی، دیابت قند تیپ I، سل های پوستی، ms، اختلال هویت جنسی (TS) با ارائه گواهی پزشکی قانونی و تأیید در مراکز درمانی ن. م و …

شرایط اخذ معافیت پزشکی

حال که از توضیحات لازم برای سربازی و معافیت پزشکی و وضعیت بررسی این نوع معافیت در زمان تحصیل و … اطلاعات کافی پیدا کردید، نوبت به شرایط معافیت پزشکی می رسیم، شرایط اخذ معافیت پزشکی چیست؟ در ادامه از این موضوع نیز مطلع خواهید شد.

همان طور که گفته شد غیبت در این نوع معافیت مانع نخواهد بود، اما در صورتی که قبل از سن مشمولیت، واجد شرایط اخذ معافیت پزشکی شده باشد، این نوع معافیت برای وی قابل اجرا و اخذ می باشد. اما آن دسته مشمولانی که در غیبت به سر بردند و سپس مشمول معافیت پزشکی شناخته شدند،  نمی توانند معاف شوند. اما استثنایی هم در زمینه معافیت پزشکی وجود دارد که اگر در زمان غیبت مشکلی ایجاد نشود که مشمول ناتوان و قادر به انجام سربازی نباشد، طبیعتاً امکان خدمت برای او وجود ندارد و معاف خواهد شد.

در ادامه شرایط احراز انواع بیماری های معافیت پزشکی را مشاهده خواهید کرد.

بیماری های معافیت پزشکی ابتدا باید به تأیید پزشک اولیه برسد تا مشمول به بیمارستان دعوت شود و بیماری توسط شورای پزشکی بیمارستان نیز تأیید شود و در نهایت نیاز به تأیید بیماری توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی رأی نهایی معافیت را صادر خواهد کرد.

پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه مقاله شرایط معافیت پزشکی، مقاله انواع معافیت پزشکی را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

اگر سؤالی پیرامون شرایط معافیت پزشکی و یا بیماری های معافیت پزشکی دارید می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *