آیدانیتو > روابط عاطفی در جوانان
روابط عاطفی جوانان

روابط عاطفی در جوانان





 

روابط عاطفی جوانان

همه‌ی افراد نیازهای عاطفی دارند و برطرف شدن نیازهای عاطفی سلامت روانی را افزایش می‌دهد. روابط عاطفی سالم به ما کمک می‌کنند که در زندگی فردی و اجتماعی عملکرد بهتری از خود نشان دهیم. اما گاهی چالش‌هایی در زندگی باعث می‌شوند که نیازهای عاطفی ما به شیوه‌ای صحیح برطرف نشوند.

نیازهای عاطفی در جوانان بسیار پررنگ هستند و اگر برآورده نشوند یا در مسیری صحیح برآورده نشوند، باعث آسیب‌هایی جدی می‌شوند. به همین دلیل امروزه توجه روان‌شناسان و متخصصان بسیاری به روابط عاطفی جوانان جلب شده است.

بحران روابط عاطفی جوانان

رابطه‌ی پیش از ازدواج یک پدیده‌ی فرهنگی – اجتماعی جدید در کشور ایران است که در گذشته‌های دور به ندرت و شاید در طبقالات بالای اجتماعی رخ می‌داد. اما امروزه با تغییرات گسترده در سبک‌های زندگی و گذار از سنت به مدرنیته، این شکل از روابط در همه‌ی اقشار جامعه قابل مشاهده است.

عواملی مثل افزایش سواد، حضور بیشتر زنان در جامعه، وسایل ارتباط جمعی و تعاملات اجتماعی بر ظهور روابط عاطفی در جوانان تأثیر داشته‌اند. در گذشته خانواده اصلی‌ترین نهاد در جامعه‌ی ایران بود، اما امروز می‌بینیم که از سال 1380 به بعد رشد طلاق در ایران افزایش یافته است و زنگ خطر منفی شدن نرخ ازدواج به صدا درآمده است.

در دنیای امروز، جوانان بسیاری بدون ازدواج وارد روابط عاطفی می‌شوند و نیاز به عشق، صمیمیت، احترام و توجه را در روابط پیش از ازدواج رفع می‌کنند. حتی گاهی نزدیکی‌های جنسی نتیجه‌ی روابط عاطفی هستند. این روابط، پیامدهای متعددی در سطوح فردی و اجتماعی دارند: پیامدهایی مثل افزایش میانگین سن ازدواج، افزایش تجرد قطعی و کاهش میل به ازدواج.

نمی‌توان همه‌ی بار این مسأله را بر دوش جوانان گذاشت. جوانان در سنی هستند که نیازهای شدید جنسی و عاطفی دارند و از طرفی موانع و مشکلات زیادی بر سر راه جوانان علاقمند به ازدواج وجود دارند. با توجه به چنین شرایطی از دست دختران و پسران جوان چه کاری بر می‌آید؟ تکلیف جوان 30 ساله‌ای که نمی‌تواند ازدواج کند، چیست؟

موانع ازدواج و تأثیر آن بر روابط عاطفی جوانان

با وجود تغییرات فرهنگی و اجتماعی بسیار زیاد، گاهی اوقات حتی اگر فردی خواهان ازدواج باشد، مشکلات زیادی مانع او می شوند. در اینجا به معرفی تعدادی از موانع ازدواج می پردازیم.

 

مشکلات اقتصادی

بیکاری، درآمدهای پایین، عدم وجود امنیت شغلی و انواع مشکلات معیشتی در جامعه‌ی ما جلوی آغاز زندگی مشترک بسیاری از جوانان را می‌گیرند.

تحصیلات

تغییرات سبک زندگی و مدرن شدن جوامع تغییرات بسیاری را به همراه داشته. یکی از این تغییرات مهم، تغییر اولویت‌های زندگی است. امروزه بسیاری از جوانان فکر می‌کنند که هیچ چیز مهم‌تر از درس خواندن و مدرک تحصیلی نیست. آن‌ها به بهانه‌ی درس خواندن ازدواج را به تأخیر می‌اندازند و برای برطرف کردن نیازهای خود وارد روابط عاطفی خارج از ازدواج می‌شوند.

سنت‌ها و ارزش‌های غلط

مهریه ‌های سنگین، انتظار جهیزیه‌های کامل و گران‌قیمت و جشن‌های عروسی مجلل، خیلی از جوانان را از ازدواج ترسانده است. آن‌ها توانایی پراخت هزینه‌های مرتبط با این سنت‌ها و رسوم بی‌پایه را ندارند و به همین دلیل تن به ازدواج نمی‌دهند و نیازهای خود را در نوع دیگری از روابط برآورده می‌کنند.

وقتی موانع متعدد و مختلف مانع دواج شوند، طبیعی است که همه‌ی جوانان نمی‌توانند خلاء‌های عاطفی را تحمل کنند و در روابط عاطفی به دنبال عشق و آرامش می‌روند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی موانع ازدواج می‌توانید مقاله‌ی موانع و مشکلات ازدواج را مطالعه کنید.

پیامدهای روابط عاطفی جوانان

یکی از مهم ترین پیامدهای روابط عاطفی در جوانان ، افسردگی ناشی از شکست است. احتمال شکست این روابط بالا است و وقتی یک جوان بارها وارد روابطی بی سرانجام می‌شود، روانش آسیب می‌بیند و این آسیب‌ها تا مدت‌ها با او می‌مانند.

بالا رفتن سن ازدواج، تأخیر در ازدواج و تنوع طلبی هم از پیامدهای روابط عاطفی جوانان هستند. به‌علاوه در بسیاری از مواقع، این روابط فقط در سطح عاطفی باقی نمی‌مانند و تبدیل به روابط جنسی می‌شوند که خود معضلی جداگانه است.

چه باید کرد؟

کمک به جوانان برای مرتفع کردن صحیح و سالم نیازهایشان، وظیفه‌ی همگان است. خود جوانان به تنهایی نمی‌توانند به دنبال حل این معضل باشند. به هر حال مناسبات اجتماعی جامعه‌ی ما در حال تغییر است و وضعیت اقتصادی هم تعریف چندانی ندارد.

نهادهای آموزشی می‌توانند با آموزش‌های صحیح و خلاقانه جوانان را از پیامدهای روابط عاطفی آگاه کنند. نقش خانواده‌ها در حل این معضل این است که سخت‌گیری‌های بی‌جا را در فرآیند ازدواج جوانان کنار بگذارند و دولت مردان هم با فراهم کردن امنیت شغلی و بهبود وضعیت اقتصادی می‌توانند ازدواج جوانان را تسهیل کنند.

مشاوره تلفنی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو می توانند با استفاده از رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، در زمینه های مختلف تحصیلی، خانواده ، مهاجرت، نظام وظیفه، اختلالات روانی، مشکلات فردی و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.

روابط عاطفی در جوانان هم یکی از مهم تریم معضلات آن ها است و اگر مشکلات ناشی از آن به درستی برطرف نشوند می توانند آسیب زا باشند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های حل معضلات عاطفی، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

بعد از این مقاله، مطالعه‌ی مقاله‌ی اختلالات جوانان ، علل ابتلا و انواع روش‌های درمان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *