آیدانیتو > نحوه مصاحبه دکتری آزاد 98
مصاحبه دکتری

نحوه مصاحبه دکتری آزاد 98





نحوه مصاحبه دکتری آزاد 98

حالا که آزمون دکتری را پشت سر گذاشتیم و در مرحله ی انتخاب رشته مجاز اعلام شدیم و با کلی ذوق و شوق انتخاب رشته کردیم، مشتاقانه انتظار دعوت به مصاحبه شدن از سوی دانشگاه دلخواهمان را می کشیم. اما آیا در صورت دعوت شدن به مصاحبه، آمادگی لازم را برای موفقیت در جلسه مصاحبه دکتری داریم؟ از آنجایی که مصاحبه نقش مهمی در پذیرش داوطلبان در مقطع دکتری دارد، در این مقاله به بررسی نحوه مصاحبه دکتری آزاد 98 می پردازیم.

چرا مصاحبه دکتری مهم است؟

در واقع پاسخ این سؤال فقط می تواند این عنوان باشد که «چرا مصاحبه دکتری نباید مهم باشد؟». از آنجایی که سهم امتیازی که یک داوطلب خواهان پذیرش در مقطع دکتری از آزمون به دست می آورد، دقیقاً برابر با سهم امتیازی است که از مصاحبه کسب می کند، به نظر می رسد که مصاحبه به میزان آزمون دکتری شاید هم بیشتر در پذیرش نهایی مؤثر است! می گویید چرا؟ چون چه بسیار رتبه 1 هایی که قبل از مصاحبه از قبولی خود اطمینان داشته اند ولی پس از جلسه مصاحبه ، اسمشان در لیست قبولی ها نبوده است. چرا؟ چون امتیاز لازم برای مصاحبه را کسب نکرده اند.

نکاتی که بایستی در مصاحبه دکتری آزاد به آنها دقت کنید

1. باید مصاحبه را جدی بگیریم!

آنچه در مصاحبه دکتری بسیار حائز اهمیت است، توجه به این نکته است که اگر به مصاحبه دکتری دانشگاه موردنظرتان دعوت شده اید، تفاوتی با دیگر دعوت شدگان به مصاحبه نخواهید داشت. این بدین معنی است که اگر رتبه 1 یا 20 شده باشید، در این مرحله موظف هستید که امتیازات لازم را از مصاحبه کسب کنید و اگر امتیاز بیشتری به دست بیاورید، مسلم است که شانس قبولی بیشتری خواهید داشت. دلیل اهمیت این موضوع این است که اگر رتبه ی تک رقمی کسب کرده اید، لطفا پیش از آنکه امتیاز لازم را از مصاحبه به دست بیاورید، به خودتان مغرور نشوید! آگاهی از نحوه ی مصاحبه دکتری آزاد 98 می تواند بسیار راهگشا باشد.

2. به امتیازات آموزشی و پژوهشی دقت کنید

در حال حاضر اطلاع دقیقی از نحوه مصاحبه دکتری آزاد 98 وجود ندارد، اما بر طبق تجربیات سالهای گذشته، حداکثر امتیاز برای امتیازات پژوهشی 40 امتیاز و حداکثر امتیاز برای امتیازات آموزشی 30 امتیاز است. امتیازات پژوهشی شامل مقالات علمی پژوهشی، مقالات علمی ترویجی، مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر، ترجمه و تألیف کتاب های مرتبط با رشته تحصیلی داوطلب و درجه کیفی پایان نامه کارشناسی ارشد است. امتیازات آموزشی شامل معدل داوطلب و کیفیت دانشگاه محل تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته، مدت تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته، برگزیدگی در المپیادهای دانشجویی معتبر و مدرک زبان دارای اعتبار است.

3. مصاحبه را سخت نگیرید! آسان هم نگیرید!

درست است که پیشینیان ما بر سخت نگرفتن زندگی تأکید بسیار کرده اند، اما لطفاً زندگی را زیادی آسان هم نگیرید. در واقع منظور ما این است که بزرگ کردن مصاحبه در ذهنتان کار منطقی نیست ولی کوچک و آسان شمردن آن نیز به نظر منطقی نمی آید.

4. از تجربه دیگران استفاده کنید!

وقتی دیگران راهی را رفته اند، می توانند در مورد کل مسیر، اطلاعات خوب و جامعی در اختیار شما قرار دهند، پس لزوم ندارد که شما نیز دوباره همان را را بروید. اگر کمی عاقلانه به موضوع نگاه کنید، می توانید نسبت به سایر رقیبانتان چندین قدم جلوتر پیش بروید. از تجربه دوستانتان در طی نمودن مسیر مصاحبه حتماً استفاده کنید، شاید میان برهایی بلد باشند!

5. اعتماد به نفس داشته باشید! اعتماد به سقف نداشته باشید!

اکیداً تأکید می کنیم که اگر اعتماد به نفس ندارید، در سطح بالاتری از کسانی قرار داریدکه از اعتماد به نفس لبریزند و معقتدند تمامی حرفه ها را از برند! سعی کنید در مورد آنچه که در آن مهارت دارید، با اعتماد به نفس صحبت کنید. این مهم است که یک شخصیت تحصیل کرده و برجسته جامعه بتواند نگاه درستی به موضوعات داشته باشد.

6. در برابر سؤالاتی که از شما در جلسه مصاحبه می شود، جبهه نگیرید

اگر پاسخ سؤالی را نمی دانید، در برابر سؤال جبهه نگیرید. به نظر منطقی می رسد که از بین چندین سؤال،  پاسخ سؤالی را ندانید! در این گونه مواقع سعی کنید آرامش خود را حفظ نموده و درست ترین پاسخی را که در ذهنتان به آن فکر می کنید، بیان کنید. این را هم به یاد داشته باشید که اگر بگویید اطلاعات کافی در مورد مسئله ای ندارم، بسیار بهتر است تا پاسخ های عجیب و غریب و بعضاً بسیار دور از مفهوم سؤال، بدهید.   در نهایت پیشنهاد می کنیم درباره ی آمادگی های لازم برای مصاحبه دکتری بیشتر بخوانید…


0 دیدگاه در “نحوه مصاحبه دکتری آزاد 98

  1. ماریا گفت:

    سلام.من هرکاری میکنم نمیتونم اعلام نتیجه انتخاب رشته خودمو ببینم.چون کافی نت بدون کد رشته برام انتخاب رشته کردفقط اسم شهرودانشگاه رونوشت.بایدکجاپیگیری کنم

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما می توانید با روابط عمومی دانشگاه آزاد مکاتبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *