رشد و توسعه ی فردی

راهکارهای افزایش خوش بینی

 

راهکارهای افزایش خوش‌ بینی

اگر از آدم‌های موفق بپرسیم که راز موفقیت و دستیابی به هدف چیست، بسیاری از آن‌ها پاسخ خواهند داد: «خوش ‌بینی»! خوش ‌بینی به ما کمک می‌کند تا از عهده تغییرات غیر منتظره بربیاییم، استرس را مدیریت کنیم، بر نا امیدی چیره شویم و به جای مغلوب شدن، از شکست‌ها یاد بگیریم.

خوش ‌بینی  فقط باعث خوشحالی نمی‌شود بلکه اعتماد به نفس را هم افزایش می‌دهد. آدم‌های خوش ‌بین خودشان را باور دارند و می‌توانند برای مشکلات راه‌حلی پیدا کنند.

آیا می‌توان خوش ‌بینی را یاد گرفت؟ آیا می‌توانیم این ویژگی را در خودمان پرورش دهیم؟

در اینجا به روش‌هایی برای پرورش خوش‌ بینی و اعتماد به نفس در زندگی می‌پردازیم:

تمرکز بر راه‌حل‌ها، نه مشکلات

اگر نسبت به مشکلی دچار وسواس شده‌اید، احساسات منفی‌ای را تجربه می‌کنید یا به خودتان شک دارید، تمرکزتان بر مشکل را با پرسیدن این سؤال تغییر بدهید: من چه کاری می‌توانم انجام بدهم تا اوضاع بهتر بشود؟

روش تفکر مبتنی بر مشکل را با روش تفکر مبتنی بر راه‌حل عوض کنید تا بتوانید از جا بلند شوید، حرکت کنید و با امید و خوش‌ بینی مسأله را حل کنید

به دنبال هر نوع ارتقایی در موقعیت فعلی‌تان باشید

یک روش برای تمرین خوش ‌بینی این است که تفکر مثبت‌تری داشته باشید و عادت به ارتقای هر وضعیتی که در آن قرار دارید، شما را به سمت موفقیت هدایت می‌کند. حتی اگر آن ارتقا خیلی کوچک و ساده باشد.

به عنوان مثال یک کیلو وزن کم کردن ممکن است کوچک به نظر بیاید اما یک حرکت مثبت و امیدوار کننده است.

موانع موفقیت را کاهش دهید

چه چیزهایی حواس شما را پرت می‌کنند و چه موانعی در زندگی روزمره شما را از اهدافتان دور می‌کنند؟ عادت‌های ناسالم؟ لیست کارهایی که باید انجام بدهید؟ آدم‌های منفی زندگی‌تان؟

یکی از کلیدهای خوش‌بینی این است که در مسیر پایداری از پیشرفت قرار بگیرید و برای این کار باید حواس پرتی‌ها را به حداقل برسانید.

اگر وقتتان را در اینترنت تلف می‌کنید، این کار را متوقف کنید، اگر قادر نیستید به دوستانتان بگویید که مشغول هستید و نمی‌توانید با آن‌ها بیرون بروید، جواب تلفن‌شان را ندهید و به آن‌ها ایمیل بزنید یا برایشان پیام بفرستید.

حذف حواس‌پرتی‌ها، احتمال موفقیت را بالا می‌برد و موفقیت موجب خوش‌ بینی می‌شود.

یک بدن شاد داشته باشید

یک بدن شاد به شما کمک می‌کند تا افکار و احساسات مثبت را در خودتان پرورش دهید. خوش‌بینی زمانی که احساس خوبی داشته باشید راحت‌تر است. کمبود خواب، کمبود انرژی به علت تغذیه و سبک زندگی نامناسب و و ورزش نکردن در تجربه احساسات مناسب تداخل ایجاد می‌کنند.

اگر هدف بزرگی دارید، مثل یک ورزشکار حرفه‌ای برای آن برنامه‌ریزی کنید. برای به‌دست آوردن یک ذهنیت خوش‌بین و عملکرد مثبت باید بدن و ذهن سالمی داشته باشید.

روش‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید، یک رژیم غذایی سالم را رعایت کنید، استراحت کنید و ورزش کردن را در برنامه زندگی خودتان قرار دهید.

هر روز خودتان را تشویق کنید

این عادت را در خودتان ایجاد کنید که هر روز از خودتان بپرسید: «امروز من چه کار خوبی انجام دادم؟»

این رفتار ساده کم‌کم خوش ‌بینی را در شما تقویت می‌کند. پاسخ‌هایی که به این سؤال می‌دهید به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس‌تان را افزایش بدهید. ویژگی‌ای که اهمیت زیادی برای موفقیت دارد.

یک آینده مثبت را تصور کنید

ایده‌ها و تصورات خودتان را از یک آینده خوش‌بینانه روی کاغذ بنویسید. همچنین می‌توانید هر هفته، در 4 روز متوالی جایی یادداشت کنید که دلتان می‌خواهد فردا، هفته آینده و سال بعد چه اتفاقاتی بی‌افتد. این کار هم شما را در مسیر رسیدن به هدف منظم‌تر می‌کند و هم اینکه باعث می‌شود خیال‌پردازی کنید و از خیالات مثبت انرژی بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله «قدرت مثبت اندیشی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاع از روش هایی که می توانند به مروز از شما فردی خوش بین بسازند، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *