آیدانیتو > دیر حرف زدن کودک
کودک

دیر حرف زدن کودک






 

دیر حرف زدن کودک

کودک از بدو تولد، از طریق صدا با جهان اطراف خودش ارتباط برقرار می کند و با استفاده از گریه پیامش را به پدر و مادر منتقل می کند. مادر بعد از مدتی معنی گریه های فرزندش را درک می کند و می داند که کدام گریه نشانه گرسنگی و کدام نشانه بیماری است.

بیشتر متخصصان معتقدند که کودکان در سن 12 ماهگی باید بتواند تک کلماتی مثل « مامان» و « دادا» را بیان کنند. آن ها باید قادر باشند که معنی درخواست های کلامی ای مثل «اسباب بازی ات را به من بده» را درک کنند. می توان روند پیشرفت تکلم در 5 سال اول زندگی را این طور طبقه بندی کرد:

  • در پایان دومین سال زندگی، کودک نوباوه باید بتواند جملاتی با دو تا سه جمله را به زبان بیاورد. او باید قادر باشد که دستورالعمل های ساده را دنبال و کلماتی که در مکالمات می شنود را دنبال کند.
  • در پایان سومین سال زندگی، کودک باید بتواند یک دستورالعمل دو تا سه جمله ای را دنبال کند، همه اشیاء و تصاویر را بشناسد و بیشتر چیزهایی را که به او گفته می شود بفهمد. او باید قادر باشد به قدری خوب صحبت کند که افراد خارج از خانواده هم معنی صحبت هایش را بفهمند.
  • در پایان چهارمین سال زندگی، کودک باید بتواند سوالات انتزاعی (سوالاتی که با چرا آغاز می شوند) بپرسد و مفاهیمی مثل شباهت و تفاوت را بفهمد. او باید قوانین پایه دستور زبان را درک کند. اگرچه کودک 4 ساله باید بتواند به وضوح صحبت کند اما ممکن است گاهی در تلفظ کلمات مشکل داشته باشد که نگران کننده نیست.
  • در 5 سالگی، کودک باید این توانایی را داشته باشد که یک داستان را دوباره با کلمات خودش تعریف کند و در یک جمله از بیش از 5 کلمه استفاده کند.

این روند در بیشتر کودکان دیده می شود اما یک قانون کلی نیست و ممکن است در مورد همه صدق نکند. بعضی کودکان دیرتر از بقیه حرف زدن را آغاز می کنند. دیر حرف زدن کودک در هر شرایطی نگران کننده نیست.

چه زمانی دیر حرف زدن کودک نگران کننده می شود؟

دیر حرف زدن کودک و تأخیر در تکلم تا 3 سالگی طبیعی است و به گفتار درمانی نیازی ندارد اما اگر این حالت تا بعد از 3 سالگی ادامه پیدا کند یا کودک در صحبت کردن، ادای کلمات یا جمله سازی مشکل داشته باشد، بهتر است والدین به همراه کودک به یک متخصص مراجعه کنند.

علت دیر حرف زدن کودک

تعداد کودکانی که دیرتر از حالت عادی حرف زدن را آغاز می کنند رو به افزایش است. پژوهش ها نشان می دهند که ممکن است دلیل این تأخیر، افزایش عفونت های گوشی مزمن باشد که می توانند شنوایی را مختل کنند و منجر به عقب افتادن تکلم شوند.

ژنتیک در دیر حرف زدن کودک نقش مهمی ایفا می کند و سابقه خانوادگی می تواند دلیل این مشکل باشد.

عوامل محیطی هم از جمله علل به تعویق افتادن تکلم کودکان هستند. به عنوان مثال، در حال حاضر بعضی پژوهش ها در حال تحقیق بر روی داروهایی هستند که مصرف آن ها در دوران کودکی بر قدرت تکلم تأثیر می گذارند.

کودک خود را به صحبت کردن تشویق کنید

برای تشویق کودک به صحبت کردن و پیشرفت قدرت تکلم در او می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

  • در طول روز با نوزاد یا کودک نوباره صحبت کنید. می توانید این کار را موقعی که او را حمام می کنید، زمانی که پوشکش را تعویض می کنید و موقع صرف غذا انجام دهید. به عنوان مثال توجه کودک را جلب و در مورد کاری که انجام می دهید با او صحبت کنید (نگاه کن، من دارم در یخچال را باز می کنم و غذا را بیرون می آورم).
  • وقتی با کودکتان گفت و گو می کنید، در حد درک او صحبت کنید. اگر او از سه کلمه استفاده می کند، لازم نیست جمله های شما هم سه کلمه ای باشند اما با جملات پیچیده او را گیج نکنید.
  • وقتی کودک خیلی کوچک است برای او ترانه و کتاب بخوانید.

در ادامه مطالعه مقاله «گفتار درمانی کودکان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر کودک شما بیشتر از سه سال سن دارد و هنوز قادر به تکلم نیست برای آگاهی از دلایل این تأخیر در صحبت کردن و راهکارهایی برای درمان او، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *