رشد و توسعه ی فردی

حرف زدن با خود






 

حرف زدن با خود

آیا تا به حال با خودتان حرف زده اید؟ آیا هیچ وقت مچ کسی را موقع صحبت کردن با خودش گرفته اید؟ آیا زیاد با خودتان صحبت می کنید؟ نظرتان در مورد این رفتار چیست؟ آیا حرف زدن با خود را دیوانگی می دانید؟

واقعیت این است که صحبت کردن با خود، به هیچ عنوان دیوانگی نیست. البته گاهی اوقات بعضی بیماری ها و اختلالات روان پریشانه مثل اسکیزوفرنی باعث می شوند که فرد صدا یا صداهایی را در ذهنش بشنود و به آن ها واکنش نشان بدهد. در این صورت باید حتماً به یک متخصص مراجعه کرد.

اما اگر حرف زدن با خود کاملاً عادی و شامل یک گفت و گوی درونی یا بیرونی باشد، کاملاً سالم است و جای نگرانی ندارد. بعضی آدم ها وقت تحت تأثیر استرس شدید هستند با خودشان صحبت می کنند و آرام می گیرند. ممکن است از دست کسی یا اتفاقی ناراحت باشیم و مشغول گفت و گو با خودمان شویم. حرف زدن با خود در آدم های مختلف دلایل متفاوتی دارد.

در ادامه به فواید حرف زدن با خود می پردازیم:

سازمان دهی افکار

آدم هایی که با خودشان حرف می زنند می توانند از پراکندگی و بی نظمی افکار نجات پیدا کنند. آن ها تسلط بیشتری بر آن چه در ذهنشان می گذرد دارند و می توانند افکارشان را طبقه بندی کنند.

افزایش تمرکز

حرف زدن با خود باعث افزایش تمرکز می شود. ممکن است وقتی می خواهید انجام کاری را شروع کنید، فکرتان مدام در حال حرکت و جا به جایی باشد و در کارتان اختلال ایجاد کند.

با حرف زدن با خودتان می توانید با صدای بلند اعلام کنید که چه کارهایی را باید انجام بدهید و طبق دستورالعمل پیش بروید.

خودشناسی

خودشناسی یک عامل بسیار مهم در رشد و توسعه فردی است. هرچه بیشتر خودتان را بشناسید و از خصوصیات، ضعف ها، توان مندی ها، استعدادها و… خودتان بیشتر آگاه باشید، تصمیم های کارآمد تری در زندگی می گیرید.

یکی از فواید حرف زدن با خود این است که در خلال گفت و گوهایی که با خودتان دارید، به شناخت بیشتر و عمیق تری از خودتان می رسید.

کنترل استرس

حرف زدن با خود یکی از راهکارهای کنترل استرس است. وقتی شدیداً مضطرب می شوید، می توانید در حین گفت و گو با خودتان درک کنید که چه عاملی به شما استرس وارد کرده است، بهتر است چه واکنشی نشان بدهید و چطور می توانید از پس بحران یا موقعیت استرس زایی که در آن قرار گرفته اید بر بیایید.

تقویت حافظه

معمولاً آدم هایی که با خودشان حرف می زنند حافظه بهتری دارند و وقایع و اتفاق ها را بهتر از دیگران به یاد می آورند.

تقویت مهارت های تصمیم گیری

وقتی زمان تصمیم گیری در مورد موضوعی فرا می رسد، احتمالاً انواع افکار مختلف به ذهن شما هجوم می آورند. اگر با خود تا حرف بزنید می توانید همه انتخاب های ممکن را کنار هم قرار دهید، معایب و مزایای هر انتخاب را بررسی کنید و در نهایت تصمیم بگیرید. به بیان دیگر می توان گفت کسانی که با خودشان صحبت می کنند، موقع تصمیم گیری کمتر از دیگران گیج می شوند.

همان طور که دیدیم حرف زدن با خود می تواند فواید بسیاری داشته باشد. آنچه باید در این فرایند مورد توجه قرار بگیرد این است که این حرف زدن حالت وسواسی به خودش نگیرد و فرد دائماً از صبح تا شب در حال صحبت کردن با خودش نباشد.

حرف زدن با خود، بیشتر از هر موقعیتی در مواجهه با بحران ها و برای تصمیم گیری های جدی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه مطالعه مقاله «روش های افزایش خود آگاهی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاع از روش های کنترل استرس و مدیریت بحرات های زندگی، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *