انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی صنایع سراسری 98





حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی صنایع سراسری 98

اگر از داوطلبان کنکور سراسری در گروه آزمایشی ریاضی و فنی، درباره‌ی رشته‌های موردعلاقه‌شان سوال کنید، بی‌شک مهندسی صنایع یکی از رشته‌هایی است که موردتوجه بیشتر شرکت‌کنندگان این گروه آزمایشی است. شرکت‌کنندگان در آزمون ریاضی کنکور این روزها در تکاپوی جمع‌آوری اطلاعات کاربردی و موثر در رشته‌های مختلف و از جمله مهندسی صنایع هستند. یکی از سوالات متداول بین داوطلبان هم حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی صنایع سراسری 98 است. در این مطلب هم قصد داریم به این موضوع بپردازیم که برای قبولی در این رشته حداقل چه درصدهایی را باید به دست آورده باشید و آخرین رتبه‌های قبولی در دوره‌های روزانه در سال گذشته، چه وضعیتی داشته است.

سهم سوابق تحصیلی دبیرستان در قبولی مهندسی صنایع چقدر است؟

معدل شما در دوره‌ی دبیرستان که در دفترچه‌های راهنما و انتخاب رشته‌ی سازمان سنجش، سوابق تحصیلی نامیده می‌شود، در قبولی تمام رشته‌های تمام گروه‌های آزمایشی اثر دارد؛ البته خوشبختانه اثر معدل در تعیین رتبه مثبت است و اگر اثر منفی داشته باشد، لحاظ نخواهد شد. اثربخشی سوابق تحصیلی در مرحله‌ی محاسبه نمره کل نهایی آزمون هر زیرگروه و تعیین رتبه‌تان است و در مرحله‌ی انتخاب رشته موثر نیست. گفتیم که خوشبختانه تأثیر معدل در نمره کل آزمون مثبت است و این موضوع اگر معدل بالایی داشته باشید به سودتان خواهد بود. اثر مثبت این گونه است که اگر نمره کل نهایی‌ در هر زیرگروه را ارتقا دهد در آن زیرگروه لحاظ می‌شود ولی اگر از نمره کل نهایی در هر زیرگروه بکاهد، اثر داده نمی‌شود و همان نمره‌ی کلی که در آزمون به دست آورده‌اید، بدون تغییر، برایتان ثبت خواهد شد. اینکه معدل چگونه، چقدر، با چه درصدی در نمره کل نهایی آزمون اعمال می‌شود، تبصره‌هایی دارد. تبصره اول این است که اگر پیش از سال 84 دبیرستان را تمام کرده‌اید یا پیش از 91 مدرک پیش‌دانشگاهی گرفته‌اید، این قانون شامل حال‌تان نمی‌شود؛ در غیر این صورت جزو مشمولان قانون تأثیر سوابق تحصیلی هستید. منظور از سوابق تحصیلی هم معدل کتبی دروسی است که در دبیرستان یا پیش‌دانشگاهی از شما به صورت نهایی امتحان گرفته شده‌اند. اگر دیپلمه‌ی84 به بعد باشید،  معدل کتبی در نمره کل نهایی آزمون‌تان 25% اثر دارد و اگر فارغ‌التحصیل  91 به بعد پیش‌دانشگاهی باشید، معدل کتبی درس‌های پیش‌دانشگاهی 5% در نتیجه کنکورتان سهم دارد

در گروه آزمایشی ریاضی و فنی، مهندسی صنایع زیرمجموعه‌ی کدام زیرگروه است؟

صنایع جزو رشته‌های زیرگروه یک است. درس‌های تخصصی این زیرگروه ریاضی، فیزیک و شیمی است که ضریب‌های آنها به ترتیب چهار، سه و دو است. مهندسی صنایع جزو رشته‌هایی است که گزینش بومی قطبی دارند یعنی در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی تمام کشور وجود ندارد و فقط در دانشگاه‌های چند ناحیه هم‌جوار که یک قطب بومی را تشکیل می‌دهند، ارائه می‌شود.

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی صنایع سراسری 98

بعد از تمام این مقدمات، می‌رسیم به بخش اصلی مقاله حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی صنایع سراسری 98 . در این بخش برای اینکه بتوانید دید کلی نسبت به وضعیت قبولی در رشته مهندسی صنایع در کنکور سال گذشته پیدا کنید، چند نمونه کارنامه از داوطلبانی که آخرین رتبه قبولی در مناطق مختلف در دوره‌ی روزانه بودند را اینجا ارائه می‌دهیم.

با چه حداقل درصدهایی می‌توانید به قبولی در مهندسی صنایع دوره‌ی روزانه در کنکور سراسری 98  امیدوار باشید؟

درجدول زیر نمونه کارنامه‌های چند قبولی مهندسی صنایع دوره‌ی روزانه سال گذشته را می‌توانید ببینید:
ادبیاتعربیدین و زندگیانگلیسیریاضیشیمیفیزیکرتبه در منطقهرتبه‌کشوریشهرمحل‌سکونتدانشگاه‌محل‌قبولی
109137891037840 (منطقه یک)112471مشهدمهندسی صنایع مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
12321191010850871 (منطقه دو)133063لاهیجانمهندسی صنایع دانشگاه کوثر بجنورد
229191187720475 (منطقه سه)102513زرندمهندسی صنایع دانشگاه زاهدان

یک مهندس صنایع چه وظایفی دارد؟

در پایان مطلب حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی صنایع سراسری 98 بد نیست وظایف و مسئولیت‌های مهندس صنایع را مرور کنیم. اولین وظیفه‌ی یک مهندس صنایع طراحی و اجرای سیستم‌های منظم و یکپارچه‌ است. دومین وظیفه‌ی مهندس صنایع شناسایی عوامل هدردهنده‌ی منابع و حذف آنها و بهینه‌سازی عملکرد سیستم و رساندن آن به بالاترین سطح بهره‌وری است. مهندسی صنایع، برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، فقط منحصر به حوزه‌ی صنعت نیست و هر سیستم و بخشی که به افزایش بهره‌وری و کارایی، برنامه‌ریزی و استراتژی اهمیت می‌دهد، می‌تواند از تخصص مهندسی صنایع بهره ببرد. اگر قصد دارید رشته مهندسی صنایع را انتخاب کنید، پس از اینکه مقاله حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی صنایع سراسری 98  را خواندید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انتخاب رشته کنکور ریاضی 98 را هم به دقت خوانده و نکته‌برداری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *